/
۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۵
گزارش ویژه نبض نفت از دهمین نمایشگاه بین‌المللی قیر، آسفالت، عایق‌ها و ماشین‌آلات وابسته در تهران:

چالش‌های پیش روی فعالان بخش خصوصی در عرصه قیر

دهمین نمایشگاه بین‌المللی قیر، آسفالت، عایق‌ها و ماشین‌آلات وابسته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حالی به کار خود پایان داد که استقبال زیادی از این نمایشگاه نشده بود.
نویسنده:‌
کد خبر : ۱۵۰۸۹
به گزارش خبرنگار نبض نفت دهمین نمایشگاه بین‌المللی قیر، آسفالت، عایق‌ها و ماشین‌آلات وابسته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حالی به کار خود پایان داد که استقبال زیادی از این نمایشگاه نشده بود. با اینکه دو روز پایانی این نمایشگاه در روزهای تعطیل واقع شده بود اما راهروهای خلوت سالن‌های 5، 6، 7 و 27 نمایشگاه بین‌المللی تهران نشان می‌داد که بازدیدکنندگان آن طور که باید و شاید روی خوشی به این نمایشگاه نشان نداده‌اند. در این نمایشگاه ۱۵۵ شرکت داخلی و خارجی شامل شرکت‌های تولیدکننده، شرکت‌های جاده‌سازی‌، شرکت‌های حمل و نقل و غیره و همچنین کشورهای خارجی شامل ترکیه، انگلستان و برخی کشورهای همسایه حضور داشتند.

به بهانه برگزاری این نمایشگاه و در روز سوم برگزاری آن خبرنگار پایگاه خبری نبض نفت به نمایشگاه رفت تا پای درد دل شرکت‌های حاضر در نمایشگاه بنشیند و از مشکلات آنها جویا شود. در همین راستا به مدیران پنج شرکت گفتگوهایی را انجام داده‌ایم که خلاصه صحبت‌ها و درد دل‌های مطرح شده تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

چالش‌های پیش روی فعالان بخش خصوصی در عرصه قیر

احسان خوش‌نیت، مدیر فروش شرکت قیر جنت‌آباد ضمن اشاره به زمان آغاز این شرکت به تولید قیر در سال ۸۵ و خط تولید بشکه و عایق‌های رطوبتی که به تازگی راه‌اندازی شده است، بزرگ‌ترین مشکل را تغییر قوانین موجود و ارائه بخشنامه‌های جدید دانست. خوش‌نیت افزود: بحث کشتیرانی از دیگر مشکلاتی است که این شرکت با آن سر و کار دارد؛ به این دلیل که کشتی‌های خارجی به سمت ایران نمی‌آیند و حاضر نیستند محصولات ما را جابجا کنند. خوش‌نیت به عدم وجود زمینه لازم برای وارد کردن ارز به داخل اشاره کرده و در همین خصوص از دولت خواست مشکلات پیش روی برای جابجایی ارز را حل کند. وی در مورد اثرات تحرم‌ها نیز گفت که شرکت قیر جنت‌آباد با توجه به تحریم موجود در چند سال اخیر فعالیت کم‌تری انجام داده است و درحال حاضر برای فعالیت بیشتر تلاش زیادی می‌کند.

چالش‌های پیش روی فعالان بخش خصوصی در عرصه قیر

مصطفی مقدم، مدیر بازرگانی شرکت ایران ارتباط به سابقه کار بیش از ۴۰ سال این شرکت و فعالیت آن به عنوان جزیی از شرکت‌های نمونه در حوضه ابنیه، راه‌سازی، لوله و غیره اشاره کرد. به گفته وی تولید قیر برای راه‌سازی در این شرکت حدود ۱۰ سال پیش راه‌اندازی شد که ظرفیت تولید آن در روز حدود هزار تن و ماهیانه بین ۲۷ تا ۳۰ هزار تن است. مقدم افزود: این شرکت تقریبا به همه‌ کشور‌ها از جمله آفریقا، هند، ترکیه، گرجستان و غیره صادرات دارد. مقدم یکی از مشکلات فعلی شرکت را ناشی از تحریم‌ها دانست که به دو قسم داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند. مشکلات خارجی مثل؛ عدم ورود کشتی‌ها به ایران است که در حال حاضر تنها کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران کار می‌کنند و قیرهایی که به صورت بشکه صادر می‌شوند کم و زمان تحویل گرفتن بار توسط مشتریان زیاد است و به همین دلیل آنها نسبت به این شرکت اعتماد خود را از دست می‌دهند. مشکل داخلی به بیان مقدم سردرگمی تولیدکننده در راستای وجود مصوبه‌های متعدد دولت برای بازگشت ارز و در نتیجه مستاصل شدن فروشنده در قیمت‌گذاری است. وی در پایان علت کاهش میزان بازدیدکنندگان نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های گذشته را وجود تحریم‌ها دانست.

چالش‌های پیش روی فعالان بخش خصوصی در عرصه قیر

مالک نظری، تولید کننده‌ شرکت ماد ماشین عدل زنگان، این شرکت را به عنوان اولین تولیدکننده انواع ماشین آلات معرفی کرد. نظری افزود: این شرکت که تا قبل از سال ۹۰ واردکننده ماشین آلات بوده و از آن سال به بعد شروع به تولید کرده است، دستگاه‌های مرغوب به صرفه تولید می‌کند؛ به صورتی که قیمت محصولات ما یک سوم کشور ترکیه و چین و یک پنجم قیمت اروپا هستند، در نتیجه چنین تولید مرغوب و باکیفیتی برای کشور ارزآوری داشته و صرفه اقتصادی زیادی برای کشور دارد. سازمان‌های راهداری و شهرسازی باید از این محصول باکیفیت استفاده کنند. به گفته وی یکی از مشکلات موجود در کار تولید این شرکت مالیات است. شرکت ماد ماشین در گذشته دارای بخشودگی بیمه بود ولی اکنون این گونه نیست و برای حل این مشکل حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی لازم است. مقدم با تاکید بر شعار سال ۹۷ مبنی بر حمایت از تولید داخلی به عدم اجرای آن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۰ تا ۱۵ درصد مواد اولیه تولیدی ما وارداتی از کشورهای اروپا و ترکیه است، که برای همین واردات در گمرک با مشکلاتی رو به رو شده‌ایم در نتیجه سفارش قطعات تولیدی به تاخیر می‌افتد. وی در پایان از استقبال عالی مردم از نمایشگاه تشکر کرد و در عین حال به کاهش قدرت خرید مردم به دلیل وضعیت تحریم‌ها اشاره کرد.

چالش‌های پیش روی فعالان بخش خصوصی در عرصه قیر

آرمین جوادزاده قائم‌مقام مدیرعامل شرکت صنعت بام، با اشاره به آغاز فعالیت این شرکت در سال ۸۲ و کسب عناوین افتخار متعدد به بیان بعضی از مشکلات فعلی این شرکت پرداخت. جوادزاده یکی از مشکلات این شرکت را کمبود مواد اولیه دانست که از امسال این مشکل در بحث تامین قیر چشم‌گیرتر شده است. وی در این خصوص گفت: فویل و آلومینیوم از جمله آن هاست که از کشور چین وارد شده و با افزایش نرخ ارز مشکلات زیادی به وجود آورده است. به گفته جوادزاده در ابتدای سال تامین ارز نیمایی بوده است و بعد از چند ماه بلاتکلیفی خوشبختانه این شرکت موفق به انجام صادرات شده است. وی در ادامه نقش فضای مناسب نمایشگاه در جذب بازرگانان خارجی و تعامل با آنها را موثر دانست. افزایش میزان تولیدات شرکت صنعت بام رابطه مستقیم با سرعت تصمیم‌گیری دولت در خصوص صادرات دارد به طوری که اگر روند تصمیمگیری کُند انجام گیرد این شرکت از بسیاری کارها عقب می‌افتد. جوادزاد ضمن توجه به چند طیف بازدیدکنندگان نمایشگاه از جمله تامین کنندگان مواد اولیه و بازرگانان خارجی، کاهش بازدید نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته را نیز به خاطر مشکلات ارزی و تحریم‌ها دانست.

چالش‌های پیش روی فعالان بخش خصوصی در عرصه قیر

رسول حیدری آیت، مدیر فروش شرکت آذربام(عایق‌کار) که در زمینه تولید انواع قیر پی‌جی و عایق‌های رطوبتی مشغول به فعالیت است، این شرکت را یکی از بزرگترین شرکت‌هایی دانست که روزانه نزدیک به ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تن تولید قیر تولید می‌کند. این شرکت همچنین روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار متر عایق رطوبتی تولید می‌کند و به طور میانگین ۱۲۰ هزار متر در ماه تولید دارد. حیدری آیت افزود: به طور کلی عایق‌های تولید شده در عین داشتن کیفیت مناسب قیمت مناسبی نیز داراست. به بیان وی این شرکت برای تسهیلات خود هیچگونه کمکی از دولت اخذ نکرده است و تنها خواسته آن در زمینه سیاستگذاریها می‌باشد زیرا مجموعه‌های دولتی نظارت چندانی بر محصولات باکیفیت ندارند، به طوری که اکنون محصول ارزنده نفت کوره که سهمیه بندی شده فقط به کوره‌های آجرپزی شده که سال ها تعطیل هستند و کیفیت چندانی ندارند اختصاص پیدا می‌کند. حیدری آیت در ادامه قانون‌مند بودن را مهم دانست و گفت: به نظر من همه موضوعات باید قانونمند باشد به گونه‌ای که تمامی موارد شامل همه افراد شود، نه فقط تعداد خاص. وی در پایان برای استقبال خوب بازدیدکنندگان نمایشگاه از آنان تشکر و قدردانی کرد


تهیه و تنظیم: سیدمسعود حسینی

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر