/
۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳

ورود شرکت‌های ایرانی به عرصه اکتشاف نفت

تفاهم‌نامه مطالعات ارزیابی اکتشافی بلوک تودج بین مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و یک شرکت داخلی امضا شد.
کد خبر : ۱۵۲۱۲

نبض نفت - تفاهم‌نامه مطالعات ارزیابی اکتشافی بلوک تودج بین مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و یک شرکت داخلی امضا شد و به این ترتیب، برای نخستین بار یک شرکت ایرانی به حوزه مطالعه بلوکهای اکتشافی در کشور وارد شد.

براساس این تفاهم‌نامه شرکت تنکو که یکی از ۱۷ شرکت احراز صلاحیت شده برای فعالیت در قالب شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) ایرانی است، در یک برنامه زمانی مشخص، نسبت به ارزیابی اطلاعات زمین‌شناسی، ژئوفیزیکی و حفاری در محدوده بلوک تودج اقدام و در پایان، گزارش ارزیابی اکتشافی خود را به همراه پیشنهاد فنی و مالی برای انجام عملیات اکتشافی در این بلوک ارائه می‌کند.

پیش از این، مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از برنامه‌ریزی برای واگذاری بلوک‌های اکتشافی به شرکت‌های ایرانی خبر داده بود و تفاهم‌نامه مطالعات ارزیابی اکتشافی بلوک تودج نیز در همین راستا به مضای دو طرف رسید.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت دراین نشست، بار دیگر بر سیاست واگذاری حداکثری امور به بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: در سال‌های اخیر شاهد اقدام‌های اثربخش‌تری در زمینه استفاده از حضور بخش خصوصی در بخش بالادست صنعت نفت بوده‌ایم که در رأس این اقدام‌ها می‌توان به احراز صلاحیت شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی اشاره کرد.

صالح هندی افزود: اگرچه فعالیت برخی از شرکت‌های احراز صلاحیت شده در بخش ارائه خدمات مرتبط با اکتشاف به عنوان پیمانکار و سرویس‌کمپانی مسبوق به سابقه است، اما به نظر می‌رسید وقت آن رسیده است که سطح حضور این شرکت‌ها ارتقا یابد.

به گفته وی، از بین ۱۴ بلوک اکتشافی که در فکر واگذاری آن هستیم، تعدادی از بلوک‌ها از حیث ریسک و توان فنی و مالی لازم، در سطحی هستند که شرکت‌های ایرانی می‌توانند ریسک آن را بپذیرند و سرمایه لازم را تامین کنند.

بلوک اکتشافی تودج به مساحت ۸۶۱۱ کیلومتر مربع در شمال استان فارس و در مجاورت میدان‌های نفتی سروستان و سعادت‌آباد قرار دارد وفعالیت‌های اکتشافی در آن به سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بازمی‌گردد.

منبع: صدا وسیما

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر