/
۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸
توضیح کارشناسان شرکت پیشگامان صنعت نفت در خصوص دستگاه کالیبراسیون لیزری مخازن

مخازن فراورده‌های نفتی با فناوری جدید سنجش می‌شوند

کارشناسان شرکت پیشگامان صنعت نفت با تاکید بر اینکه در حال حاضر ستجش میزان فراورده‌های موجود در مخازن با روش سنتی انجام می‌شود از بکارگیری دستگاهی خبر دادند که با روش کالیبراسیون لیزری حجم واقعی یک مخزن نفتی سنجش می‌شود.
کد خبر : ۱۵۲۴۰

احسان حسینیان مشاور مدیرعامل شرکت پیشگامان صنعت نفت در یک گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری نبض نفت با اشاره به اینکه این شرکت تکنولوژی جدیدی را درمورد کالیبراسیون مخازن وارد چرخه سوخت‌رسانی و خدمت‌رسانی کشور کرده است گفت: تا امروز کل موارد و کارهایی که انجام می‌شد حالت سنتی بوده و با استفاده از شیوه‌هایی مثل کالیبراسیون خیس یا وت کالیبریشن انجام شده که نیازمند هدر رفت منابع طبیعی مثل آب است. حسینیان افزود: در روش سنتی وقت زیادی برای جایگاه‌ها صرف می‌شد و دقت کافی نیز وجود نداشت. امروزه در دنیا از تکنولوژی‌های جدیدی استفاده می‌شود که یکی از پیشرفته‌ترین آنها بحث کالیبراسیون لیزری و مدل‌سازی سه بعدی است که برای اولین بار در ایران توسط شرکت پیشگامان صنعت نفت اجرایی شد. دستگاه کالیبراسیون لیزری با یک سیستم روباتیک لیزری کار را به صورت کامل انجام می‎دهد و با قدرت یک میلی‌متر می‌تواند جداول کالیبراسیون مخازن را تهیه کند.

عرفان شمس مدیر فنی مهندسی شرکت پیشگامان صنعت نفت نیز در گفتگو با نبض نفت در خصوص دستگاه کالیبراسیون لیزری مخازن گفت: به دلیل وجود معایب بسیار در مخازنی که زیر زمین دفن می‌شوند یک سری مشکلاتی به وجود می‌آید. سنجش حجم و همچنین ارتقای مخازن، کار اصلی این دستگاه این است که شیب مخزن و همچنین پیچش مخزن و وجود فرورفتگی در دیواره‌های مخزن را می‌سنجد. شمس افزود: این دستگاه یک کالیبراسیون و یک داده کلی به جایگاه‌دار و شرکت‌های زیر مجموعه ارائه می‌دهد. وی تصریح کرد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که در جایگاه‌های کشور وجود دارد اختلاف سطح میله سنجش عمق و همچنین لوله گیج با حجم واقعی فراورده است. وقتی ما این دستگاه را وارد مخزن می‌کنیم و کالبیره انجام می‌دهد شیب و همچنین پیچش را تشخیص داده و سطح درستی از فراورده و حجم واقعی فراورده را در مخزن به سیستم لول گیج و همچنین سنجش عمق منتقل می‌کند و آنها را اصلاح می‌کند. از زمان کالیبره شدن به بعد حجم واقعی مخزن تشخیص داده می‌شود و جایگاه‌دار می‌تواند اعتماد کافی به میله سنجش عمق و لول گیج خود داشته باشد.


تهیه و تنظیم: سیدمسعود حسینی

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر