/
۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۸
بیژن حاج محمدرضا رئیس هیئت مدیره سندیکای جایگاههای تک و دو منظوره کل کشور در گفتگو با نبض نفت:

بسیاری از جایگاههای سوخت در کشور کم‌فروشی دارند

رئیس هیئت مدیره سندیکای جایگاههای تک و دو منظوره کل کشور با تاکید بر اینکه در شرایط حاضر به خاطر واگذاری بیش از حد جایگاه سوخت، بسیاری از جایگاههای کشور فروش کمی دارند گفت دخل و خرج این جایگاهها یکی نمی‌شود و ضرر می‌کنند.
نویسنده:‌
کد خبر : ۱۵۴۵۹
بسیاری از جایگاههای سوخت در کشور کم‌فروشی دارند

بیژن حاج محمدرضا رئیس هیئت مدیره سندیکای جایگاههای تک و دو منظوره کل کشور در یک گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری نبض نفت با اشاره به اینکه اولین جایگاه سوخت در کشور به ۴۰ سال قبل از انقلاب برمی‌گردد گفت: در آن سال‎ها که اولین جایگاه را درست کردیم در کنار آن اولین شرکت پخش نیز شکل گرفت.

حاج محمدرضا در مورد نحوه واگذاری جایگاه سوخت قبل از انقلاب نیز گفت: قبل از انقلاب ارائه مجوز جدید بر اساس توجیه اقتصادی بود اما بعد از انقلاب، مخصوصا در سال 1372وزیر وقت دستور داد که هر کسی در هرجایی درخواست تاسیس جایگاه سوخت کرد به او داده شود. وی تصریح کرد: مشکل امروزی ما این است که جایگاه‌ها خیلی نزدیک به هم ساخته شده‌اندو بسیاری از آنها پاسخگو نیستند و یا دچار کم فروشی شده‌اند.

رئیس هیئت مدیره سندیکای جایگاههای تک و دو منظوره کل کشور در ادامه اظهار داشت: شیوه کار توزیع فرآورده‌های نفتی قبل و بعد از انقلاب باهم تفاوت دارد. قبل از انقلاب تلمبه‌ها را شرکت پخش فراورده‌های نفتی ایران می‌خرید و در اختیار ما می‌گذاشتند و تعمیرات این تلمبه‌ها نیز بر عهده خود شرکت پخش فراورده‌های نفتی ایران بود و ماهیانه ۷۰ تا۸۰ تومان اجاره برای هر دستگاه تلمبه پرداخت می‌کردیم. ولی از سال 1372 به بعد قرار بر واگذاری تلمبه‌های از کار افتاده به سندیکا شد و تمام کارهای تلمبه‌ها را باید خودمان انجام می‌دادیم. اینجا دقیقاً جایی بود که نقطه آغازین تسری ضرر به مجاری عرضه سوخت شروع شد.

حاج محمدرضا در ادامه اظهار داشت: ما خیلی علاقمند هستیم به سیستم پخش را به بهترین نحو که شایسته مردم ایران است انجام دهیم. وی با تاکید بر اینکه مردم ما شایستگی‌های زیادی دارند و باید به بهترین نحو به آنها خدمات دهیم گفت: لازم است شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران مقداری تغییر روش و رویه بدهد.

وی تصریح کرد: در طول ۵ الی ۶ سال گذشته مدیران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تغییرات اساسی داشته‌اند ولی این تغییرات عملاً نارسایی‌ها را رفع نکرده است و در حال حاضر برخی از جایگاه‌ها با ضرر و زیان اداره می‌شوند و تعداد زیادی از جایگاه‌ها که مجوز ساخت گرفته‌اند به علت کم فروشی در حال از هم پاشیدگی و اضمحلال هستند.

رئیس هیئت مدیره سندیکای جایگاههای تک و دو منظوره کل کشور اظهار امیدواری کرد که تعامل با شرکت پخش بیشتر شود. وی در این خصوص گفت: امیدوار هستیم با تغییراتی که در شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی انجام شده با هم فکری به جایی برسیم که نتیجه آن خدمت به مردم کشورمان باشد.

حاج محمدرضا ضمن انتقاد از نحوه توزیع سوخت به صورت سیار در کشور گفت: ما به دنبال این هستیم که از سیستم‌های به روز و کارامد که در سطح جهان از آن استفاده می‌شود استفاده کنیم. در حال حاضر در هیچ جای دنیا ما چیزی به نام خودروی p2 نداریم. که این این خودرو بنزین را داخل آپارتمان یا یک برج چندین طبقه توزیع کند چرا که خطرات بسیاری دارد و در دنیا چیزی به نام توزیع بنزین سیار نداریم. این از تصمیمات شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران است که گرفته شده و در حال اجرا شدن است. ما متاسفانه بر اساس آزمون و خطا معمولاً به این نتیجه می‌رسیم که تغییرات ایجاد کنیم.

حاج محمدرضا با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد زیادی جایگاه‌های تک سکو اکنون در تهران وجود دارد که فروش کمی دارند و خرج و دخل آنها یکی نیست گفت: این تک سکوها نمی‌توانند به خوبی مجموعه خود را اداره کنند. ما با راه‌اندازه تک سکو مخالفتی نداریم اما این تنوع ما با شعار دیگر ما که "مقابله با قاچاق سوخت" است، تناسبی ندارد. ماشین "پی دو" یا سیار روزانه ۸ تا ۱۰ هزار لیتر بنزین وارد مخزن آنها می‌شود و آن را عرضه می‌کنند. سوال ما این است که ابزار کنترل این بنزین چیست.

رئیس هیئت مدیره سندیکای جایگاههای تک و دو منظوره کل کشور گفت: جایگاههای تک سکو ما با این شرایط نمی‌تواند پاسخگو باشد چرا که این جایگاهها در کنار خیابان یک مخزن زیرزمینی به همراه یک تلمبه دارند که نیاز به حفاظت و حراست در شب دارند.

حاج محمدرضا با اشاره به اینکه این سندیکا حدود 80 سال تجربه توزیع سوخت در کشور را دارد گفت: در حال حاضر آقایان همه جایگاههای شرکتی را واگذار کرده‌اند و کل جایگاههای فعال در کشور متعلق به بخش خصوصی است. ضرورت دارد که با سندیکا هماهنگی لازم صورت گیرد تا ما بتوانیم در خصوص هرز رفتن سوخت به کشور کمک کنیم.

تهیه و تنظیم: سیدمسعود حسینی

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر