/
۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰

آمریکا در بزرگترین بازار اوپک قد علم کرد

آسیا خرید نفت خام آمریکا را در سال گذشته و با وجود درگیریهای تجاری عمیق میان واشنگتن و پکن، بیش از دو برابر افزایش داد.
کد خبر : ۱۵۴۹۹

نبض نفت - چین در نیمه دوم سال گذشته در بحبوحه اختلافات تجاری عمیق با آمریکا، از خرید نفت این کشور صرف‌نظر کرد با این حال نفت آمریکا را هدف افزایش تعرفه قرار نداد.

اما خرید بالای کره جنوبی که یکی از اقتصادهای برخوردار از رشد سریع در آسیا به شمار می‌رود، کمک کرد افت خرید چین از آمریکا جبران شود. این کشور آسیایی در دسامبر واردات نفت از آمریکا را به رکورد بالایی افزایش داد و از کانادا به عنوان بزرگترین خریدار نفت آمریکا سبقت گرفت. خرید نفت هند از آمریکا نیز افزایش پیدا کرد.

طبق آمار اداره آمار آمریکا که توسط بلومبرگ گردآوری شده است، کره جنوبی سال میلادی گذشته بیش از ۸۵ میلیون بشکه نفت آمریکا را خریداری کرد در حالی که میزان خرید این کشور در سال ۲۰۱۷ تنها ۲۰ میلیون بشکه بود. در نتیجه صادرات نفت آمریکا به آسیا به ۳۴۰ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با ۱۵۰ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۷ صعود کرد.

با وجود این حقیقت که چین نفت آمریکا را خریداری نکرد، خرید آسیایی نفت آمریکا در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ شتاب پیدا کرد و ۲۰۰ میلیون بشکه نفت آمریکا روانه شرق شد در حالی که در نیمه اول سال گذشته ۱۴۰ میلیون بشکه نفت به این منطقه صادر کرده بود.

طبق اطلاعات کشتیرانی، نشانه‌هایی از رشد تقاضای چین برای نفت آمریکا به چشم می‌خورد و نفتکش‌های حامل نفت آمریکا به مقصد بنادر چین در حرکت هستند. دونالد ترامپ و شیء جین پینگ، رؤسای جمهور آمریکا و چین تلاش می‌کنند به اختلافات تجاری میان دو کشور پایان دهند.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر