/
۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲

رونق بعدی صنعت نفت روسیه در قطب شمال اتفاق می‌افتد

قطب شمال حاوی ۹۰ میلیارد بشکه نفت و ۴۷ تریلیون مترمکعب گاز طبیعی است که روسیه بیشترین سهم را در آن دارد: ۴۸ میلیارد بشکه نفت و ۴۳ تریلیون متر مکعب گاز طبیعی.
کد خبر : ۱۵۶۴۵

به گزارش نبض نفت به نقل از اویل پرایس، یکی از اصلی ترین چالش های قرن 21 بدون شک تغییرات آب و هوایی است. در اکثر کشورها گرم شدن هوا تهدیدی جدی است ولی روسیه در این تغییرات جوی و آب شدن تدریجی یخ های قطب شمال فرصت‌هایی به دست آورده است. هدف استراتژی قطب شمال روسیه پیشرفت در زمینه انرژی و دفاعی و ارتقاء مسیر دریای شمال به عنوان یک مسیر کشتیرانی جایگزین است .

روسیه ذخایر نفت و گاز وسیعی در قطب شمال دارد. در زمینه انرژی های تجدید پذیر این منطقه حاوی 90 میلیارد بشکه نفت و 47 تریلیون مترمکعب گاز طبیعی است که روسیه بیشترین سهم را در آن دارد: 48 میلیارد بشکه نفت و 43 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی .

این رقم 14 درصد نفت روسیه و 40 درصد ذخایر گاز آن را تشکیل می دهد. علی‌رغم گرم شدن جهانی هوا، شرایط سخت آب و هوایی در منطقه قطب نیازمند زیرساخت‌های خاصی برای استخراج و انتقال نفت مشتریان است .

روسیه به قطب شمال به عنوان یک منطقه استراتژیک نگاه می کند و قصد دارد بزرگترین و  مهم‌ترین سهم آن را به خود اختصاص دهد. مسکو در حال افزایش زیرساخت‌های خود با یک سرمایه گذاری هنگفت است. اگر سایر کشورهای این منطقه سرمایه گذاری در زیرساخت های حساس مثل بنادر، فرودگاه‌ها و یخ شکن ها را آغاز نکنند، به زودی در رقابت قطب شمال عقب می‌مانند .

 علی رغم سرمایه‌گذاری‌های کلان، استخراج نفت و گاز برای شرکت های انرژی روس چندان آسان نبوده است. در حالی که موفقیت‌هایی توسط شرکت گاز طبیعی مایع یامال نواتک و پروژه بندر ناوی گزپروم نفت به دست آمده است، ولی سایر شرکت ها مثل رزنفت و اکسون به خاطر تحریم‌ها چندان موفق نبوده اند .

مثلا گزپروم نفت در پروژه بندر ناوی باید با مشکلات خاصی در منطقه دست و پنجه نرم می کرد، در حالی که دمای هوا به زیر 50 درجه سانتیگراد می رسید. نفت تولید شده در میدان نفتی نووویوتووسکوی  در شبه جزیره یامال از طریق یک خط لوله 100 کیلومتری به پایانه آرکتیک گیت در بندر ناوی فرستاده می‌شود. به خاطر آبهای کم عمق، سه کیلومتر از راه خلیج فرستاده می شود و بعد 800 متر در لوله های گرم شده بالا می رود تا مایع بماند .

بعد باید در یخ شکن های خاصی بارگیری شود تا آن را از طریق مسیر دریای شمال به مرمانسک برساند .

به گفته الکساندر دیوکوف، مدیرعامل گزپروم :«پشتیبانی نقش حیاتی در اینجا ایفا می کند و کشتیرانی و انتقال نفت از طریق دریای کارا را بدون توجه به شرایط جوی ممکن می‌سازد. ساخت این یخ شکنها تنها  پیش شرط ضروری برای توسعه موثر بندر ناوی است.

این شرکت بزرگ نفت روسیه برای پشتیبانی بیشتر عملیاتهایش در سال گذشته یک یخ شکن قوی دیگر سفارش داد. رزنفت هم 4 یخ‌شکن چند منظوره سفارش داده که قرار است تا پایان 2019 دریافت کند. با وجود تمام این سرمایه‌گذاری‌ها ، به نظر می رسد بیشتر شرکت های انرژی شرط بندی بزرگی روی استراتژی قطب شمال روسیه کرده‌اند. کشتی های یخ شکن بخشی حیاتی از این پروژه هستند .


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر