/
۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۶
مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با نبض نفت:

نمایندگان مجلس نسبت به طرح عقد قرارداد مستقیم با نیروهای شرکتی و خدماتی نظر مثبت دارند

ملک‌محمدی مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کلیات طرح عقد قرارداد مستقیم با نیروهای شرکتی و خدماتی در این کمیسیون به تصویب رسیده گفت که در مجموع بیشتر نمایندگان نسبت به این طرح نظر مثبتی دارند.
نویسنده:‌
کد خبر : ۱۵۶۸۴

علی اصغر ملک‌محمدی مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نبض نفت به تشریح آخرین وضعیت طرح عقد قرارداد مستقیم با نیروهای شرکتی و خدماتی پرداخت. ملک‌محمدی در ابتدا تاکید کرد که طرح عقد قرارداد مستقیم با نیروهای قراردادی در دستور کار کمیسیون اجتماعی است و کمیسیون اجتماعی هم با کلیات آن موافقت کرده و موافقت با آن به این معناست که این کمیسیون نسبت به این طرح نظر مخالف ندارد بلکه ممکن است که هر یک از اعضا نظرات به خصوصی در جهت اصلاح آن داشتهباشند و در جزئیات آن با هم اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد. برای مثال اگر قرارداد مستقیم با آنها بسته شود، به چه صورت درآیند؟ به صورت نیروهای رسمی یا پیمانی؟ یا این که مانند نیروهای قراردادی به صورت مستقیم با آنها قرارداد بسته شودیا حالت دیگری برای آنها تعریف شود. یا اینکه مستقیما با خود دستگاهها قرارداد ببندند و دستگاهها هم حقوق آنها را پرداخت کنند.

مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص دلایل موافق بودن نمایندگان مجلس با تصویب این طرح گفت: علت عمدهی نظر موافق نمایندگان مجلس و کمیسیون اجتماعی این است که نیروهای قراردادی از نظر پرداخت حقوق و مزایا یا مطالبه با مشکلاتی مواجه هستند. اول این که پیمانکاران خواهناخواه مجبور هستند درصدی از منابع را خودشان بردارند، در نتیجه منابع تعریف شده اصلی کاهش پیدا می‌کند. نمایندگان مجلس بر این اعتقادند که چرا مقداری از این حقوق و مزایا افت پیدا کند و از بین برود؟ از طرفی هم اجحافهایی در حق نیروهای پیمانکاری میشود.

ملک‌محمدی در ادامه اظهار داشت: سومین مشکل هم این است که، آنها با نیروهای مشابه که در همان دستگاههای اجرایی کار میکنند، از نظر حقوق و مزایا متفاوتند؛ بنابراین پرداخت به آنها مشکلاتی را به وجود میآورد و از این نظر نماینده‌ها بیشتر در جهت رفع مشکلات و تبعیضها تلاش می‌کنند، اما این که چه موقع این اتفاق میافتد؛ کارگروهی تخصصی روی آن کار میکنند که در خصوص این مسائل میتوانند نظر دهند و کار پختهای انجام شود.

مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه این طرح شامل نیروهای خدماتی و شرکتی نیز می‌شود گفت: تمام نیروهای قراردادی، که طبق قانون برنامه قراردادهایشان تمدید شده و برای سایرین هم قابل تمدید است شامل این طرح می‌شود بنابراین کلیهی نیروهای خدماتی را در بر میگیرد.

ملک‌محمدی در پاسخ به این سئوال نبض نفت که پیش‌بینی شما از این طرح چیست و فکر می‎‌کنیدچه زمانی در این کمیسیون اجتماعی بررسی خواهد شد گفت: قطعااین طرح در سال جاری بررسی نمی‌شود؛ چرا که دیگر سال رو به پایان است اما قطعا در سه ماه اول سال آینده به سرانجام خواهد رسید.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که درصورت بررسی شدن این طرح در کمیسیون اجتماعی چقدر زمان میبرد تا در صحن مجلس مطرح شود گفت: این مسئله بستگی به دستورات متعدد و الویتهایی دارد که در دستور مجلس است اما احتمالا اغلب نمایندگان به دلیل وجود نیروهای قراردادی در تمام شهرستانها و حوزههای انتخابیه، حساسیت مثبتی نسبت به این طرح دارند و قطعا خیلی زود در دستور قرار میگیرد.

ملک‌محمدی در پاسخ به این سئوال که نیروهای شرکتی و خدماتی دستگاههای اجرایی چقدر به نمایندگان مجلس مراجعه می‎کنند و چقدر این موضوع را پیگیری میکنند گفت: اینها مراجعات زیادی دارند و مشتاق هستند که کارمند دولت بشوند، چرا که شرایط کاری آنها بهتر می‌شود و از تبعیض مصون میمانند. نمایندگان مخصوصا در حوزههای انتخابیه و همچنین اعضای کمیسیون اجتماعی به آنها توجه ویژه دارند و موضوع را پیگیری می‌کنند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر