/
۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳

اقتصاد کشورهای نفتی، سیاسی است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه وزن روابط تولیدکنندگان نفت باید به قدری زیاد شود که بتوانند سیاست‌های آمریکا در حوزه قیمت گذاری نفت را خنثی کنند، گفت: در این شرایط باید کاری کنیم منافع‌مان به هم گره بخورد، تا در رویارویی با آمریکا موفق عمل کنیم.
کد خبر : ۱۵۶۸۶

نبض نفت - حمیدرضا صالحی با اشاره به عوامل تاثیرگذار روی قیمت نفت اظهار داشت: قیمت نفت تابعی از عرضه و تقاضا است علیرغم اینکه اوپک برنامه خود را اعلام می‌کند اما بعضی اوقات اعضا تولید خود را کم و زیاد می‌کنند و از طرفی اتفاقاتی به لحاظ جنگ و نابسامانی پیش می‌آید که همه این عوامل بر قیمت موثر است، مثلا در حال حاضر اوضاع ونزوئلا به عنوان یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده از عوامل مهم در نوسانات قیمت است.

وی ادامه داد: در کنار عوامل یاد شده سیاست‌های کشورهای تاثیرگذار مثل عربستان و ایران را نیز نباید فراموش کرد. علاوه بر این آمریکائی‌ها برنامه‌ریزی بلندمدتی در حوزه انرژی داشته و سعی می‌کنند هزینه‌های تمام شده سوخت فسیلی بالا نرود بنابراین قیمت نفت را مدیریت می‌کنند، از دیگر سو برای سرمایه گذاران شیل به صرفه است که قیمت بالا برود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: سرمایه‌گذاران شیل به دنبال قیمت بالا برای منطقی‌کردن سرمایه‌گذاری خود هستند اما مصرف‌کنندگان در غرب و آمریکا سعی بر کاهش هزینه‌ها داشته و به دنبال ایجاد تلورانسی در قیمت‌ها هستند، برنامه آنها بیشتر حفظ وضع موجود است و در برنامه‌های خود به دنبال نفوذ بر اوپک و کشورهای تولیدکننده هستند.

وی گفت: در این شرایط کشورهای تولیدکننده و اوپک باید تصمیمات بلند مدت بگیرند و دیپلماسی اقتصادی و سیاسی را در جهت اتحاد بیشتر اعضا بکار ببرند تا اهرمی برای حفظ منافع اعضا باشد.

صالحی با بیان اینکه اقتصاد کشورهای نفتی سیاسی است، خاطرنشان کرد: وقتی روابط کشورهای تولیدکننده بر مبنای اختلاف نظر پیش می‌رود روی قیمت نفت تاثیرگذار است، در این شرایط باید ابزارهای تاثیرگذاری کشورهایی مثل آمریکا را بگیریم تا نتواند از آنها استفاده کنند، یکی از ابزارها ایجاد روابط خوب سیاسی با همه همسایگان، منطقه و کشورهای تولیدکننده اوپک است، باید وزن این روابط آنقدر زیاد شود که بتواند سیاست‌های آمریکا در حوزه قیمت گذاری نفت را خنثی کند.

وی تاکید کرد: تنها راه استراتژیک بازتعریف و احیای روابط بین الملل و عادی کردن روابط و دور از تنش با کشورهای منطقه و همدستی با آنها است است، باید کاری کنیم منافع‌مان به هم گره بخورد، در این صورت در رویارویی با آمریکا می‌توانیم موفق عمل کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران همچنین بیان کرد: در مورد کشورمان هم انتظار می‌رود با اجرایی شدن اینستکس بسیاری مسائل از جمله صادرات نفت تا حدی حل شود.

منبع: ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر