/
۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷

نقشه جمع‌آوری طلاهایی که سوزانده می‌شود کجاست؟

سوزاندن طلا، اصطلاحی است که چندی پیش وزیر نفت آن را به گازهای همراه نفت اطلاق کرد و از جمع آوری این گازها تا پایان دولت دوازدهم خبر داد. در این راستا آخرین اخبار حاکی از آن است که مطالعات مفهومی قراردادهایی که برای جمع آوری گازهای همراه امضا شده به پایان رسیده و زمان اجرای پروژه‌ها نزدیک است.
کد خبر : ۱۵۶۹۲

 نبض نفت - یکی از تکالیفی که برای وزارت نفت در نظر گرفته شده بود، جمع‌آوری گازهای همراه نفت بود. تکلیفی که این وزارتخانه گام‌های نخستین برای اجرای آن را با چند قرارداد برداشته و طبق وعده بیژن زنگنه، پروژه جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت تا پایان دولت دوازدهم تکمیل می‌شود. در این راستا دو قرارداد با هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی مارون امضا شده است که طبق آن گازهای جمع‌آوری شده توسط هلدینگ خلیج فارس خوراک بیدبلند ۲ را تأمین می‌کند.

در این راستا، احمد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طرح جمع‌ آوری گازهای همراه در پهنه مناطق نفت‌خیز جنوب، گفت: این طرح با هدف جمع‌آوری گازهای همراه نفت و ارسال آنها به مبادی مصرف یعنی واحدهای پتروشیمی و یا کارخانه‌های گاز و گاز مایع (ان جی ال) اجرا می‌شود.

وی با اشاره به قراردادهای امضا شده در این خصوص ادامه داد: یکی از این قراردادها با هلدینگ خلیج فارس امضا شده که با سرمایه‌گذاری ۱۱۵۴ میلیون دلار نزدیک به ۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز را در قالب ۲۸ پروژه جمع آوری خواهد کرد. قرارداد دیگر نیز با پتروشیمی مارون منعقده شده که با سرمایه‌گذاری ۱۶۴ میلیون یورو بیش از ۲۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در قالب ۸ پروژه جمع آوری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از اتمام مطالعات مفهومی قراردادهای مذکور خبر داد و افزود: با اتمام مطالعات مفهومی قراردادها مطالعه مقدماتی آن‌ها به زودی آغاز می‌شود. انتظار می‌رود پس از انجام مطالعه مقدماتی ظرف دو تا سه ماه آینده وارد کار اجرایی شویم. زمان تکمیل قراردادهای هلدینگ خلیج فارس، بین سه تا چهار سال است و قراردادهای پتروشیمی مارون که عمدتاً مربوط به فلرهای اطراف شهر یا روستاهای اهواز هستند، ظرف دو سال به اتمام می‌رسد و گازها جمع‌آوری می‌شوند.

به گفته محمدی، مصرف کننده نهایی پتروشیمی است، اما امکان دارد برخی از گازها مصارفی دیگر مانند تزریق در مخزن داشته باشند.

وی با تاکید بر این‌که با جمع‌آوری گازهای همراه، زنجیره صنعت کامل می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر در برخی از واحدهای بهره برداری، امکان فرآورش مقداری از گازهای همراه نفت وجود ندارد در حالی که گاز سوزانده شده دارای ارزش اقتصادی بالایی است. علاوه بر بحث اقتصادی، جلوگیری از آلایندگی و حفظ محیط زیست نیز دارای اهمیت است.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر