/
۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴

کاهش ارزش ریال مانع مبادله با پول ملی نمی شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید با وجود اینکه ارزش ریال سقوط کرده است اما مانع مبادله با پول ملی با کشورهای دیگر نمی شود.
کد خبر : ۱۵۷۳۲

نبض نفت - علی قربانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به سفر رئیس جمهور به عراق و طرح موضوع مبادله با پول ملی دو کشور، گفت: بارها درباره جایگزینی پول ملی به جای دلار در مبادلات بین کشورها صحبت شده است اما تا کنون موفق به عملیاتی کردن این ایده نشده ایم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس با بیان اینکه هنوز از پول ملی در مراودات مالی استفاده نمی شود، عنوان کرد: این ایده برای دور زدن تحریم ها و بی نیاز شدن از دلار مطرح شده است که می توانیم در ارتباط با کشورهای همسایه از جمله عراق و ترکیه و شریک های استراتژیک مانند روسیه و چین به کار بگیریم تا از لحاظ اقتصادی شرایط بهتری بر کشور حاکم شود.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: ایده استفاده از پول ملی در مبادلات بین کشورها تا کنون خروجی قابل دفاعی نداشته و تاکنون گزارش کارشناسی از سوی بانک مرکزی  وزارت اقتصاد ارائه نشده تا بدانیم دلیل عدم اجرایی شدن این ایده چیست.

وی بیان داشت: برای آنکه بتوان از پول ملی در مبادلات بین دو کشور استفاده کرد نیاز به زیر ساخت دارد به طور مثال چینی ها عنوان می کنند که در مراودات اقتصادی با ایران سامانه نیما قابل شناسایی نیست، یا وقتی کانال مالی اروپا مطرح شد متوجه شدیم سیستم لازم برای اتصال به این کانال وجود ندارد تا بتوانیم از شرایط پیش آمده استفاده کنیم.

استفاده از پول ملی می تواند راه کار مناسبی برای دور زدن تحریم باشد

قربانی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه سال های گذشته ریال ایران در عراق پذیرفته می شد، عنوان کرد: اکنون که ارزش پول ایران کاهش یافته برای خرید در کشور عراق باید دلار خریداری شود در حالی که اکنون برای دور زدن تحریم استفاده از پول ملی می تواند راه کار مناسبی باشد.

وی با اشاره به کاهش ارزش پول ایران گفت: با وجود این واقعیت عراقی ها پذیرفته اند که در مبادله اقتصادی با ایران از پول ملی استفاده کنند که باید این ایده را عملیاتی کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس تاکید کرد: بااین حال باید بانک مرکزی، مرکز پژوهش ها و وزارت اقتصاد گزارشی از مبادله با پول ملی با کشورها به کمیسیون برنامه و بودجه بدهند تا بتوانیم راه کاری برای عملیاتی شدن این ایده پیدا کنیم.

منبع: خانه ملت

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر