/
۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵

لحظه به لحظه با آخرین اخبار و رویدادهای وقوع سیل در کشور/سدهای دز و کرخه به تراز نهایی خود رسیده‌اند

یک کارشناس حوزه مدیریت منابع آبی ضمن انتقاد از سوء مدیریت دستگاه‌ شهرداری شیراز در پی سیلاب امروز گفت: مدیران پیشین شهرداری و معاونت عمرانی استانداری‌ها در دوره‌های مختلف باید پاسخگوی سوء مدیریت و سهل انگاری‌هایشان باشند.
کد خبر : ۱۵۹۱۶

 

سدهای دز و کرخه به تراز نهایی خود رسیده‌اند

اهواز- مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: با توجه به ورود سیلاب فراوان به سدهای دز و کرخه، این دو سد به تراز نهایی خود رسیده‌اند.

نبض نفت - کیامرث حاجی زاده با اشاره به سفر امروز رئیس جمهور به استان خوزستان، اظهار کرد: در جلسه شورای مدیریت بحران خوزستان با حضور رئیس جمهور، تمهیداتی در خصوص مدیریت سیل در خوزستان تمهیداتی اندیشیده شد؛ البته بحث مدیریت رهاسازی آب از سدهای استان از ابتدای آذرماه پس از برگزاری نخستین کارگروه مقابله با سیلاب خوزستان، با برنامه ریزی آغاز شد.

وی افزود: استان خوزستان بارش‌های بی سابقه‌ای در طول ۴۰ سال گذشته را تجربه کرده است و استان‌های بالا دست خوزستان به عنوان استان‌های آبریز، بارش‌های چندین برابر را نسبت به سال‌های گذشته داشتند؛ این امر باعث شد ورودی آب به سدهای خوزستان افزایش چشمگیر و قابل ملاحظه‌ای داشته باشد به طوری که سدهای دز و کرخه به تراز نهایی خود رسیدند.

منبع: مهر


دلیل سیل گلستان اعلام شد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به برخی از علت های وقوع سیل در گلستان اشاره کرد و گفت: پر شدن سدهای"گلستان" و "وشمگیر"، لایروبی نکردن مصب رودخانه ها و محدود بودن خروجی آب به سمت دریا از جمله علت های وقوع سیل در مناطق مسکونی است.

نبض نفت -  اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در برنامه تیتر امشب وظیفه مدیریت بحران را پیشگیری اعلام کرد و گفت: مدیریت بحران کار یک دستگاه خاص نیست بلکه همه دستگاههای اجرایی کشور در زمان عادی باید در صدد پیشگیری از حوادث غیر مترقبه باشند.

اسماعیل نجار با بیان اینکه رئیس جمهور و برخی از معاونان و وزرا امروزجمعه (9 فروردین 98) برای رسیدگی به فعالیت های مربوط به سیل به خوزستان سفر می کنند افزود: هم اکنون بجز خوزستان، وضع سایر استان های سیل زده با ثبات است.

نجار به برخی از علت های وقوع سیل در گلستان اشاره کرد و افزود: پر شدن سدهای "گلستان" و "وشمگیر"، لایروبی نکردن مصب رودخانه ها و محدود بودن خروجی آب به سمت دریا از جمله علت های وقوع سیل در مناطق مسکونی است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: پس از تثبیت حادثه و فروکش کردن سیل، ارزیابی های مقدماتی میزان خسارت برآورد و نتیجه آن در جلسه هیئت دولت در روز چهارشنبه اعلام شد.

منبع: تسنیم

 

 



 اختصاص بیش از یک میلیارد تومان برای بازگشایی موقت جاده یاسوج - شیراز

نبض نفت - عبدالهاشم حسن نیا، اظهار کرد: جاده یاسوج - شیراز یکی از محورهای اصلی و شریانی کشور محسوب می‌شود و وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری برای بازگشایی کامل این جاده و همکاری با مسئولان اجرایی استان از هیچ تلاشی فروگذاری نخواهد کرد.

وی بیان کرد: هیچ گونه مشکلی برای تأمین اعتبار عملیات راهداری و ایجاد راه میان بر و موقت و همچنین بازگشایی کامل این محور وجود ندارد.

علی محمد احمدی - استاندار کهگیلویه و بویراحمد - نیز تاکید کرد: با تمام توان و ظرفیت اجرایی و عمرانی برای بازگشایی این محور شریانی و اصلی اقدام خواهیم کرد.

وی افزود: البته تا رفع مشکل و بازگشایی مسیر اصلی، جاده فرعی و قدیمی یاسوج- شیراز در منطقه تنگ سرخ (گردنه وزگ ماه پرویز) محور جایگزین خواهد بود.

احمدی همچنین بر این نکته اصرار داشت که متولیان امر به هیچ وجه بر روی این محور فرعی، قدیمی، روستایی و البته سخت گذر با پیچ‌های خطرناک سرمایه گذاری نکنند و بیشترین تمرکز باید بر روی رفع مشکل و بازگشایی مسیر اصلی باشد.

منبع: ایسنا

                                                 سیل گلستان سهم خزر می‌شود؟

نبض نفت - کامران داوری متخصص حوزه منابع آب در پاسخ به این پرسش که تخلیه سیل گلستان چقدر زمان می‌برد؟ گفت: با توجه به شیب بسیار کم در بخش‌های گرگان، پیش‌بینی می‌شود که احتمالاً در بیشتر مناطق سیل‌زده گلستان حداقل تا یک هفته طول می‌کشد تا آب فروکش کند.

وی با اشاره به طوفان تاریخی کاترینا در ایالت‌های مرکزی آمریکا، اظهار کرد: در جریان این حادثه حدود یک ماه طول کشید تا برخی مناطق از زیر آب خارج شود.

این متخصص حوزه منابع آب در مورد سرنوشت سیلاب‌های گلستان و مازندران، گفت: طبیعتاً تمام آب‌های جاری به گودال‌هایی که در طبیعت وجود دارد، سرازیر می‌شوند و گودال منطقه گلستان و مازندران دریای خزر است. سیلاب همه رودخانه‌های حاشیه خزر از جمله اترک، ارس و ولگا در این دریا تخلیه می‌شود که سهم خزر از آن است. معمولاً خزر از همین سیلاب‌ها تغذیه می‌کند و در غیر این صورت تراز آن افت می‌کند.

داوری با بیان اینکه سیلاب‌ها هدر نمی‌شود، گفت: البته برای اینکه ویرانی نداشته باشد بهتر بود که با ابزار و تجهیزاتی از قبل پیش‌بینی شده در هنگام بارش این آب را در خاک نفوذ می‌دادیم تا منابع آب زیرزمینی از این مسیر تغذیه کنند و این مهم هم از طریق آبخیزداری میسر بود.
منبع: ایسنا

                    

     هشدار وقوع سیل در مناطق پایین‌دست سدهای کرخه و دز

نبض نفت - در اطلاعیه‌های سیلاب این سازمان آمده است: با توجه به حجم آب ورودی به مخزن سد کرخه در اثر بارندگی‌های بالادست از شنبه ۹۷/۱/۱۰ سد کرخه به حداکثر امکان افزایش ارتفاع می‌رسد که با توجه به دستورالعمل‌ها و قوانین ایمنی سد کرخه و سیلاب محتمل پیش رو، نیاز مبرم و قطعی است که خروجی‌های آب از این سد افزایش یافته و بصورت پلکانی تا ۱۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه برسد. افزایش خروجی به میزان فوق‌الذکر احتمال وقوع خسارات قابل توجه در پایین دست این سد را به شدت افزایش می‌دهد.

همچنین با پایش حجم آب‌های ورودی به مخزن سد دز از ۴۸ ساعت آینده به صورت پلکانی و تدریجی دبی خروجی از سد دز به ۲۰۰۰ مترمکعب و احتمال افزایش آن نیز محتمل خواهد بود از آنجایی‌که لازم است طبق دستورالعمل‌ها و قوانین ایمنی سیلاب محتمل پیش رو خروجی‌های آب از سد دز افزایش یابد و به‌صورت پلکانی به بیش از ۲۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه برسد، افزایش خروجی به میزان فوق‌الذکر احتمال وقوع خسارات قابل توجه در پایین دست این سد را به شدت افزایش می‌دهد.

لذا با هشدار مجدد، انجام اقدامات لازم متناسب با شرایط سیلابی مورد تأکید است و باید دستگاه‌های اجرایی مرتبط ضمن آمادگی کامل، برنامه‌ریزی لازم برای روبه‌رو شدن با شرایط سیلابی پیش رو را داشته باشند.

همچنین موارد زیر توصیه جدی می‌شود:

۱- آمادگی برای افزایش دبی از سد کرخه و اطلاع‌رسانی به مردم مستقر در مناطق حاشیه رودخانه کرخه و دز.

۲- آمادگی و برنامه‌ریزی اضطراری و از پیش طراحی شده برای تخلیه بازه‌های پرخطر و سیلابی مناطق مسکونی شهری و روستایی مسیر رودخانه کرخه و دز و تعیین نقاط مطمئن و امن و تمهیدات لازم برای این منظور.

۳- تحکیم سیل‌بندها و رفع موانع احتمالی در مناطق پرخطر توسط دستگاه‌های مسئول.

منبع: ایسنا


                                      تشکيل کمیته ملی تحقیق و ریشه یابی سیل

وزیر نیرو از مصوبه هیئت دولت درباره تشکیل کمیته ملی تحقیق و ریشه‌یابی سیل اخیر خبر داد و گفت: این کمیته فعالیت خود را در ۱۰ کارگروه تخصصی درباره سیلاب اخیر با تمرکز بر سه استان گلستان، مازندران و همچنین فارس آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری نبض نفت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون)، رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه نخستین جلسه هیئت دولت در سال جدید از مصوبه هیئت دولت درباره تشکیل کمیته ملی تحقیق و ریشه‌یابی سیل اخیر خبر داد و افزود: این موضوع از سوی وزارت نیرو به رئیس جمهور پیشنهاد شد که این مهم مورد موافقت ایشان و اعضای هیئت دولت قرار گرفت.

وزیر نیرو گفت: ما باید بارش‌های فراوان را به عنوان فرصت تلقی و از مسائلی که باعث سیل می‌شود نیز جلوگیری کنیم. بنابراین این کمیته به صورت جدی و گسترده تمامی ابعاد و موضوعات موجود در این حوزه را در نظر خواهد گرفت تا بتوانیم در آینده از بروز برخی مسائل که باعث خسارات می‌شود جلوگیری کنیم.

ورودی آب اروند و کارون بسته شد

نبض نفت - نورالله اسعدی درباره اقدامات پیشگیرانه در بندر خرمشهر در خصوص بروز سیلاب، اظهار کرد: یکی از اقدام‌های اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر با همکاری سایر ارگان‌ها،  پیشگیری از سرازیر شدن آب رودخانه‌های کارون و اروند به مناطق روستایی حاشیه این رودخانه‌ها است.

وی افزود: بستن ورودی رودخانه‌ها و ایجاد خاکریز‌ها برای ممانعت از پیشروی آب به روستاهای حفارو همچنین دربندشرقی، جدیده، سوره و سرحانیه خرمشهر انجام شده است.

وی تصریح کرد: اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر با اعزام دو یدک‌کش و شناور ناجی چهار به سمت پل شناور روستای منیخ خرمشهر واقع بر رودخانه کارون که در حال غرق شدن بود و باعث افزایش سطح آب و ایجاد مشکلات بیشتر برای روستاها شده بود، اقدام به پشتیبانی از عملیات بازکردن این پل کرد.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر خاطرنشان کرد: ایجاد خاکریز در ابتدای اسکله خانیان بندر خرمشهر تا اسکله شماره یک برای جلوگیری از پیشروی آب اروند و آسیبرسانی به خودروهای وارداتی موجود در محوطه بندر از جمله دیگر اقدامات پیشگرانه اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر است.

وی ادامه داد: نیروهای خدمات دریایی و طناب‌گیرهای اسکله‌های بندر خرمشهر به منظور مهار مطمئن شناورهای موجود در اسکله های بندر و شناورهای رها شده در رودخانه کارون اقدام به محکم بستن طناب شناورهای موجود در اسکله‌ها و شناورهای رها شده در رودخانه کارون کردند.

منبع: ایلنا

                                              

                                           بیش از 80 درصد هورالعظیم آبگیری شد

به گزارش خبرنگار نبض نفت معاون آب و آبفای وزارت نیرو گفت: بخشی از سیلاب خوزستان را به هورالعظیم هدایت کردیم اکنون بیش از 80 درصد این تالاب آبگیری شده است.

                                           ارتباط یاسوج به شیراز قطع شد

به گزارش خبرنگار نبض نفت رانش بی‌سابقه زمین در یک مساحت ۱۰۰ متری و ارتفاع ۳۰ متری در جاده یاسوج - شیراز حد فاصل گردنه مله شوره باعث انسداد محور شده است.

                                          دريچه های اضطراری سد دز باز گشایی شد

برای تخلیه فوری آب سد دز و جلوگیری از شکستن سد،دریچه‌های اضطراری این سد بعد از ۵۰ سال باز گشایی شد. دریچه های اضطراری سد دز در اوایل دهه ۴۰ باز شده بود.

منبع: خبرگزاری مهر

  


چالش عمده خوزستان مدیریت ورود و خروجی سدها است

نبض نفت - علی شمخانی بامداد چهارشنبه پس از جلسه ستاد مدیریت بحران استان خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بعد از جلسه ستاد بحران در تهران مقرر شده بود که مسائل خوزستان با جدیت بیشتری دنبال شود و تلاش‌های خیلی خوبی طی دو روز قبل صورت گرفته بود.

وی افزود: برای ترسیم یک وضعیتی از آخرین چالش‌های موجود در استان در زمینه سیل و سیلاب، اقدامات صورت گرفته، اولویت‌ها، پیش بینی‌ها و احتمالات محتمل در اشکال مختلف، راهکارها و تقسیم کار بین سازمان‌ها سه شنبه شب به استان خوزستان سفر کردم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی بیان کرد: امیدوار هستم که برای دو چالش عمده یعنی وودی و خروجی سدهای استان راهکارهای لازم اندیشیده شود، اگر این سدها نبودند شاید مشکلات جدی تری برای استان خوزستان پیش می‌آمد.

شمخانی تصریح کرد: خوزستان به دلیل رودخانه‌ها، کانال‌ها و نهرهای متنوع و ارتباط با دریای آزاد، تالاب‌ها، هورها و اراضی زهکشی شده، سرمایه غنی و طبیعی دارد که می‌تواند تأثیرات منفی سیل را به حداقل ممکن برساند.

منبع: مهر                                                                                                                                                              


نبض نفت -مراجع مسوول در شهر تهران با اشاره به احتمال وقوع بارش‌های شدید در شهر تهران در عصر و شب روز سه‌شنبه، ضمن اعلام آمادگی برای مقابله با سیل احتمالی ، از مردم خواستند نکات ایمنی را رعایت کنند.

در همین زمینه رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به احتمال بارش‌های سیل آسا از عصر امروز در تهران از شهروندان خواست که از تردد غیرضروری در سطح شهر این ساعات خودداری کنند.

احمد صادقی در جلسه هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران که ظهر امروز با حضور استاندار در مرکز فرماندهی و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، گفت: پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد که از حوالی ساعات ۱۶ امروز تا ۲۰ شاهد بارش‌های شدید در تهران خواهیم بود.

وی با بیان اینکه موج بارش‌ها از غرب تهران وارد و از شرق خارج خواهد شد، گفت: لازم است، شهروندان هشدارهای بارندگی را جدی گرفته و از تردد غیر ضروری در این ساعات خودداری کنند.

صادقی با بیان اینکه شهروندان از حضور در حاشیه رودها، مسیل‌ها و ارتفاعات تهران خودداری کنند، اضافه کرد: همچنین ابلاغ کردیم که معادن شن و ماسه شهر تهران ایمنی خود را ارتقا داده و وضعیت ایمنی دیواره معادن را بررسی و پایش کنند.

همچنین احد وظیفه، مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی نیز با اشاره به اینکه امشب احتمال بارش‌های رگباری در تهران وجود دارد، گفت: بعدازظهر و امشب تشدید بارش برف در ارتفاعات البرز در مسیرهای کوهستانی شمال تهران به ویژه در جاده چالوس، هراز و فیروزکوه پیش‌بینی می‌شود.

           پیام رهبر انقلاب در پی حادثه سیل در شیراز

در پی حادثه ویرانگر سیل شیراز، رهبر انقلاب در پیامی به امام‌ جمعه‌ شهر شیراز، ضمن تسلیت به مردم داغدار، سرعت و جدیت در امر امدادرسانی به حادثه‌دیدگان را خواستار شدند.

متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب حجةالاسلام آقای دژکام امام‌جمعه‌ی محترم شیراز دامت‌توفیقاته
با سلام و تحیت،
حادثه‌ی تأثرانگیز سیل ویرانگر در شیراز که به درگذشت تعدادی از مردم عزیز و داغدار شدن خانواده‌ها در ایام عید و نیز به مجروحیت جمعی دیگر و ویرانی و خسارت در شهر انجامید، مایه‌ی اندوه اینجانب است. مقتضی است جنابعالی ضمن ابلاغ سلام و تسلیت اینجانب به خانواده‌های مصیبت‌دیده و نیز به مجروحان این حادثه، در تلاش برای غمگساری و جبران مصیبت‌ها و خسارت و کمک به مردم، با مسئولین دولتی همکاری و همگان را توصیه به‌سرعت و جدیت در انجام‌ وظیفه نمائید.
والسلام علیکم و رحمة الله
سیّدعلی خامنه‌ای
۶ فروردین‌ماه ۱۳۹۸




معاون عمرانی فرمانداری تهران نیز با تاکید بر اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدماتی تهران دربرابر سیل احتمالی در آماده‌باش کامل هستند گفت: تمامی تمهیدات لازم اندیشیده شده و جای نگرانی نیست.

غلامحسین آرام در تشریح جزئیات جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان تهران که در فرمانداری تهران تشکیل جلسه داد گفت: دستگاه‌های اجرایی و خدماتی برای مدیریت حوادث طبیعی در صورت افزایش بارندگی و بروز سیل آمادگی کامل برای ارائه خدمات به شهروندان را دارند.

وی افزود: تمامی مسیرهایی که احتمال وقوع سیل در آنها وجود دارد شناسایی شده‌اند و تمهیدات لازم به ویژه برای ارائه خدمات در این محدوده‌ها اندیشیده شده است. لایروبی رودخانه کن انجام شده است و در این محدوده نیز نیروهای خدماتی و امدادی حضور دارند.

آرام از شهروندان و مسافران نوروزی خواست از نصب چادر و قرار گرفتن در مسیر و مجاورت رودخانه‌ها اجتناب نمود و در جاده‌های کوهستانی بخصوص در مناطق با شیب زیاد برای جلوگیری از سقوط بهمن، اصول ایمنی را رعایت و حتی الامکان از تردد در این مسیرها خودداری نمایند.

وی تاکید کرد: برای همدردی با جان‌باختگان سیل اخیر در استان‌های مختلف کشور برپایی جشن در نوروزگاه‌های تهران در پنجم و ششم فروردین ماه نیز لغو شد.

در همین زمینه معاون خدمات شهری منطقه ۲ از جمع‌آوری معتادان دره فرحزاد در پی احتمال سیل در روددره‌ها خبر داده است.

سیدامیر ناصر هراتی با بیان اینکه پیرو دستور ویژه شهردار تهران به منظور پایش مسیل و رودره‌ها، کارگروهی ویژه در منطقه ۲ تشکیل شد، گفت: روز گذشته تمامی مرخصی‌ها لغو و با راه‌اندازی تیم‌های مختلف، نسبت به رصد و پایش مسیل‌ها و دو رودره فرحزاد و اوین- درکه اقدام کردیم.

وی با بیان اینکه تیم‌ها به صورت پیاده نسبت به پایش رودره‌ها اقدام کرده و حتی به صورت میدانی هشدارهای لازم را به گردشگران و اهالی دادند، گفت: همچنین معتادان و کارتن‌خواب‌هایی که در اطراف رودره حضور داشتند نیز جمع آوری و به گرمخانه‌ها ارجاع داده شدند تا دچار آسیب و حادثه نشوند.

معاون خدمات شهری منطقه ۲ با بیان اینکه ماشین‌آلات و تجهیزات در حالت آماده‌باش است، گفت: دو پمپ بزرگ دیزلی نیز آماده و تجهیز شده است تا در صورت بروز حادثه از آن استفاده شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه لایروبی به موقع هشت نه ماه گذشته مسیل‌ها سبب شده است که با وجود بالا آمدن آب، آب در سطح آن حرکت کند، گفت: برای ایستگاه‌های مترو خط ۶ نیز با هماهنگی مسئولان مترو نسبت به ایجاد موانع حفاظتی خاکی اقدام کردیم تا مبادا بالا آمدن سطح آب سبب آسیب رساندن به ایستگاه‌های مترو شود.

مدیرعامل مترو تهران نیز از ایمن‌سازی ایستگاه‌های مترو با توجه به بارندگی‌های اخیر پایتخت خبر داد.

علی امام گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر تمامی ایستگاه‌های مترو به خصوص ایستگاه‌های در حال ساخت، بررسی و رصد شده است.

وی با بیان اینکه در خط ۶ مترو به دلیل نزدیکی به رود دره و آبراهه‌ها پایش دوچندان بوده است، گفت: خوشبختانه مشکلی ایجاد نشده اما برخی از پرسنل مترو در راستای اتخاذ تمهیدات ایمنی نسبت به ایجاد خاکریز ها و موانع حفاظتی خاکی اقدام کرده اند.

پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز از ممنوعیت تردد در بزرگراه امام علی (ع) و چند نقطه دیگر از پایتخت در ساعات آینده درپی بارش‌های شدید احتمالی خبر داد.

سرهنگ موسوی پور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده در معابر پایتخت درپی بارش‌های اخیر گفت: محدودیت اول از ساعت ۱۴:۳۰ امروز ششم فروردین تا پایان بارش‌ها و اطلاع بعدی در بزرگراه امام علی (ع) در هر دو مسیر شمال به جنوب و جنوب به شمال انجام شده و این محور توسط پلیس مسدود و دارای محدودیت تردد است.

وی افزود: همچنین محدودیت دوم که از ساعت ۱۴:۳۰ امروز ششم فروردین و تا پایان بارش‌ها و اطلاع بعدی اعمال می‌شود، در سمت لواسان و فشم از گردنه قوچک و بزرگراه ارتش به سمت سوهانک و پل استخر به سمت گردنه قوچک و همچنین محدوده تلو به سمت لواسانات است.

معاون هماهنگ کننده پلیس راهور تهران بزرگ افزود: میدان کوهسار به سمت کن محدودیت سوم می‌باشد که تا اعلام بعدی پلیس دارای ممنوعیت است.

موسوی‌پور از شهروندان خواست از تردد و مراجعه به مسیرهای اعلامی جدا خودداری کنند.

هشدارهای مدیریت بحران به شهروندان و صاحبان معادن در مورد باران شدید تهران

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بااشاره به احتمال بارش‌های سیل آسا از عصر امروز در تهران از شهروندان خواست که از تردد غیرضروری در سطح شهر این ساعات خودداری کنند.

احمد صادقی در جلسه هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران که ظهر امروز با حضور استاندار در مرکز فرماندهی و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، گفت: پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد که از حوالی ساعات 16 امروز تا 20 شاهد بارش‌های شدید در تهران خواهیم بود.

وی با بیان اینکه موج بارش‌ها از غرب تهران وارد و از شرق خارج خواهد شد، گفت: لازم است، شهروندان هشدارهای بارندگی را جدی گرفته و از تردد غیر ضروری در این ساعات خودداری کنند.

صادقی با بیان اینکه شهروندان از حضور در حاشیه رودها، مسیل‌ها و ارتفاعات تهران خودداری کنند، اضافه کرد: همچنین ابلاغ کردیم که معادن شن و ماسه شهر تهران ایمنی خود را ارتقا داده و وضعیت ایمنی دیواره معادن را بررسی و پایش کنند.

خطر سیل استان‌های جنوبی را تهدید می‌کند / بارش‌های رگباری در تهران

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه امشب احتمال بارش‌های رگباری در تهران و خراسان‌های شمالی و رضوی وجود دارد، نسبت به خطرات ناشی از سیل در استان‌های جنوبی کشور هشدار داد.

احد وظیفهبا اشاره به اینکه در بعدازظهر و اوایل شب انتظار رگبار و رعد و برق را در تهران داریم، اعلام کرد: بعدازظهر و امشب تشدید بارش برف در ارتفاعات البرز در مسیرهای کوهستانی شمال تهران به ویژه در جاده چالوس، هراز و فیروزکوه پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: امروز و امشب شاهد بارش رگباری باران در سمنان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی و به طور ویژه در شهر مشهد خواهیم بود.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی تاکید کرد: از اواخر وقت امروز به تدریج بارش‌ها در جنوب غرب کشور قطع می‌شود و تنها مناطقی از جنوب و شرق استان فارس، غرب هرمزگان، غرب کرمان و جنوب بوشهر با بارش مواجه خواهند بود. تا اواسط فردا این سامانه از کشور خارج می‌شود.

وظیفه در پاسخ به این پرسش که انتظار وقوع سیل در استان‌های جنوبی و جنوبی غربی کشور وجود دارد؟ گفت: در حال حاضر جنوب غرب کشور درگیر بارش‌های شدید و سیلاب است. بارش‌هایی که از دو روز پیش شروع شده باعث طغیان رودخانه‌های بزرگ می‌شود. ضمن اینکه در همین ساعت‌ها شاهد بارش‌های شدید در شمال بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، بخش‌هاس از فارس داریم و خطر سیل همچنان برای این استان‌های جنوبی وجود دارد.

وی در پایان با بیان اینکه در خوزستان در رودخانه‌هایی مثل کارون و کرخه وقتی در بالادست بارش باران شدید صورت می‌گیرد، حدود چهار ساعت طول می‌کشد تا آب باران به پایین دست برسد، گفت: بارش‌هایی که از دو روز پیش در این حوزه داشتیم در حال رسیدن به دشت خوزستان است و متوجه شدیم که در جاده ساحلی اهواز یک پارک وجود دارد که به زیر آب می‌رود.

            خطری بزرگ در کمین تماشاچیان سیل

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشورگفت: قربانیان سیل شیراز، تماشاچیان سیل بودند.

بهنام سعیدی اعلام کرد: دیروز در شیراز افرادی که گرفتار سیلاب شدند، تماشاچیان سیل بودند که در حاشیه ایستاده‌بودند و آن اتفاق ناگوار برای آنها رخ داد.

وی با اشاره به ویژگی‌های بارش‌های بهاره گفت: در فصل بهار معمولاً حجم بارش زیاد و مدت بارش کم است و احتمال وقوع سیلاب بالاست و با برخورد جریان آب با یک تکه سنگ مسیر آن تغییر می‌کند. توصیه می‌کنیم که هموطنان به هیچ وجه به مسیرهای آبی نزدیک نشوند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: توصیه می‌کنیم؛ هموطنان نهایت دقت و احتیاط را داشته باشند و به مکان‌هایی که احتمال وقوع سیلاب وجود دارد؛ نروند. مسافران نیز در طول سفر به اولین منطقه امن رسیدند، همانجا مستقر شوند. کسانی هم که هنوز سفر خود را آغاز نکرده‌اند، سفرشان را امروز و فردا لغو کنند.

سعیدی ادامه داد: در تهران و البرز هم تاکید داریم که شهروندان از حضور در نقاط گردشگری حاشیه شهرها، کنار و بستر رودخانه‌ها خودداری کنند.

وی همچنین با اشاره به وضعیت جوی کشور اظهار کرد: باراش برف، باران و مه گرفتگی را در استان‌های اردبیل، اصفهان، قم، لرستان، سمنان، مرکزی و همدان داریم و شاهد مه‌گرفتگی در آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی هستیم.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: باران و مه‌گرفتگی در استان‌های البرز، ایلام، خراسان شمالی، خراسان رضوی، زنجان، قزوین، فارس، مازندران، چهارمحال و بختیاری، کردستان، کرمان و گلستان مشاهده می‌شود. بارش باران را نیز در بوشهر، تهران، خراسان جنوبی، خوزستان، سمنان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان و یزد داریم.

وی تاکید کرد: بر اساس گزارش‌های سازمان هواشناسی، ابرهای بارشی از اهواز به سمت شهرهای بهبهان، دوگنبدان، دهدشت، خارک و شیراز در حرکت هستند و احتمال بارش باران در این شهرها تا یکی دو ساعت آینده وجود دارد.

داریوش مختاری، با اشاره به علل وقوع سیل امروز دوشنبه در استان فارس اظهار کرد: در دهه ۶۰، تنگ الله اکبر در ابتدای شیراز و همجوار آثار باستانی دروازه قرآن، امکان هدایت سیلاب‌های بزرگ را فراهم می‌کرد. در دهه ۷۰، همزمان با طرح توسعه آرامگاه خواجوی کرمانی، این آبراهه بزرگ از آوارهای ساختمانی پر شد و این وضعیت امروز، خروجی همان اقدامات نسنجیده دستگاه شهرداری شیراز بوده است.

وی با تاکید به اینکه در سال ۱۳۸۶ نیز چنین سیلابی البته با شدت کمتر در این استان تجربه شد، ابراز کرد: چنین رویه‌های نادرستی با توسعه شهرک‌سازی‌های غرب شیراز توسط دستگاه شهرداری شیراز در دستور کار است.

به گفته این کارشناس، مدیران پیشین شهرداری و معاونت عمرانی استانداری‌ها در دوره‌های مختلف باید پاسخگوی سوء مدیریت و سهل انگاری‌هایشان باشند و نباید دولت در این زمینه غافل باشد.

مختاری تصریح کرد: وجه درآمدزایی و جذابیت مالی غیرمستقیم ناشی از پروژه‌های عمرانی شهری همراه با درآمدزایی ناشی از عوارض و سهم خدمات ساخت و سازهای مجتمع‌های تجاری، خدماتی و مسکونی چنان دستگاه شهرداری را قبضه کرده است که عملاً مدیریت درست شهری را فراموش کرده‌اند.

جاری شدن امروز سیلاب در ورودی شیراز (دروازه قرآن) سبب آسیب رسیدن به بیش از ۲۰۰ خودروی عبوری شد. حسین درویشی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان فارس در رابطه تدابیر لحاظ شده برای مهار سیل گفت: آبگرفتگی در خیابان دروازه قرآن تا هفت‌تنان رخ داده است و در حال حاضر شش تیم عملیاتی در محل حضور دارند و جست و جو و امدادرسانی ادامه دارد.

آخرین وضعیت سیلاب خوزستان/تراز آب کارون در حال خروج از حد نرمال

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با اشاره به احتمال آبگرفتگی جاده ساحلی و زیرگذرگاه‌های اهواز گفت: مسافران و شهروندان از اسکان در حاشیه رودخانه یا خروج غیرضروری از منزل تا دو روز آینده خودداری کنند.

علیرضا عالیپور در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، با اشاره به ادامه بارندگی در دو روز آینده اظهار کرد: با توجه به افزایش میزان آب رودخانه و بالا آمدن سطح آب، بنرهای هشداردهنده در سطح شهر و در حریم رودخانه جهت پرهیز شهروندان و مهمانان نوروزی از نزدیک شدن به سواحل رودخانه نصب شده است.

وی تصریح کرد: در صورتی که مسافران نوروزی بنا دارند در اهواز اسکان شبانه داشته باشند می‌توانند در نمایشگاه بین‌المللی اهواز که مکان مسقف و ایمنی است اسکان یابند. همچنین اماکن آموزش و پرورش و پارک بانوان واقع در بلوار گلستان جهت اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته شده اند.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با اشاره به احتمال آبگرفتگی جاده ساحلی اهواز، گفت: تراز آب رودخانه در حال خارج شدن از حد نرمال و مورد انتظار است و احتمالاً آب زیرگذرهای اهواز را در بر می‌گیرد.

عالیپور در خصوص احتمال آبگرفتگی منطقه چنیبیه اهواز و استحکام‌بخشی سیل‌بندهای آن نیز، گفت: این منطقه بستر رودخانه است و سیل‌بندهای آن در اختیار وزارت نیرو و سازمان آب و برق قرار دارد و این موضوع از قبل به مسئولان مربوطه اعلام شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در این منطقه زمین‌های کشاورزی وجود دارد، این منطقه از محدوده قانونی شهرداری اهواز خارج است و سازمان آب و برق باید نسبت به ترمیم یا استحکام سیل‌بندهای منطقه چنیبیه اقدام کند.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در پاسخ به اینکه آیا احتمال حادثه‌ای مشابه شیراز وجود دارد؟ گفت: بنا بر پیش‌بینی‌ها حادثه‌ای مشابه شیراز در اهواز رخ نمی‌دهد اما آنچه گفته می‌شود جهت هوشیاری مردم در خصوص نزدیک شدن به سواحل است.

وی افزود: طغیانی شبیه شیراز در اهواز نخواهیم داشت اما به دلیل اینکه برخی نقاط ساحلی حفاظ ساحلی ندارند باید مردم و مخصوصاً کودکان از نزدیک شدن به سواحل رودخانه خودداری کنند. همچنین ظرف دو تا سه روز آینده احتمال دارد با بالا آمدن دبی رودخانه، آب در زیرگذرگاه‌ها نشت کند که باید تا حد امکان خودروها از تردد غیرضروری در این نقاط خودداری کنند.

فرماندار ایذه خبر داد:

ایذه به حالت عادی برگشته است / بازگشت شهروندان به منازل

فرماندار ایذه با اشاره به آبگرفتگی معابر این شهرستان در شب گذشته، گفت: اکنون وضعیت در این شهرستان به حالت عادی برگشته است.

مصطفی سمالی در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار کرد: روز گذشته به علت حجم بالای بارندگی وآبگرفتگی معابر، منازل چند محله تخلیه و فعالیت ادارات در روز جاری نیز تعطیل اعلام شد اما اکنون وضعیت در این شهرستان به حالت عادی برگشته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در ایذه بارندگی کمی وجود دارد اما مشکل خاصی نداریم. همچنین ساکنان محله‌هایی که روز گذشته منازل خود را تخلیه کردند به منازل خود بازگشته‌اند.

فرماندار ایذه در خصوص آخرین وضعیت روستای میراحمد غریبی‌ها که در معرض خطر رانش کوه قرار دارد، گفت: روز گذشته ساکنان منازل این روستا نیز شب را در خانه‌هایشان نماندند اما امروز به منازل خود بازگشتند.

سمالی بیان کرد: همچنین تمامی راه‌های منتهی به شهرستان ایذه باز شده‌اند.

ادامه بارندگی در خوزستان تا فردا

مدیرکل هواشناسی خوزستان از ادامه بارندگی‌ها تا اواسط وقت فردا خبر داد.

محمد سبزه‌زاری در گفت و گو با ایسنا - منطقه خوزستان، با اشاره به تدوام فعالیت سامانه بارشی اظهار کرد: از امروز تا اواسط وقت فردا بارندگی، رعد و برق، وزش باد شدید به همراه تندباد لحظه‌ای به ویژه طی امروز و احتمال تگرگ در خوزستان را خواهیم داشت.

وی افزود: در این مدت آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه را خواهیم داشت. همچنین بارش در ارتفاعات به صورت برف پیش‌بینی می‌شود و شمال خلیج فارس نیز مواج خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: به علت وزش بادهای شدید در روز جاری برخاستن گرد و خاک و کاهش دید افقی در برخی مناطق برای ساعاتی مورد انتظار است.

سبزه‌زاری بیان کرد: بیشترین حجم بارش‌ها طی امروز در مناطق شمالی، شمال شرقی، شرقی و مرکزی خوزستان در حوضه‌های آبریز کرخه، دز، کارون و مارون است.

وی گفت: در شبانه‌روز گذشته آغاجاری با ۲۸.۴ و دهدز با ۱۱ درجه سانتیگراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط خوزستان بودند. تغییرات دمای اهواز در این مدت نیز بین ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتیگراد در نوسان بود.



مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر