/
۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳

جزییات اجرای پنج پروژه‌ی حفاری در ایران

پنج پروژه کلید در دست (EPD) که به‌طور عمده در میدان‌های مشترک خشکی و دریایی ایران اجرا شده است، در مرحله تحویل نهایی قرار دارند.
کد خبر : ۱۵۹۶۳

نبض نفت - پروژه حفاری هفت حلقه چاه در میدان نفتی آذر در استان ایلام که از سال ۱۳۹۱ کلید خورد، به عنوان یکی از پیچیده‌ترین میدان‌های نفتی در جهان است که با پایان عملیات تکمیل نهایی حفاری آخرین حلقه در شرف تحویل به شرکت سروک آذر به عنوان کارفرمای پروژه است.

از صفر تا ۱۰۰ اجرای این پروژه با کاربست دو دستگاه حفاری سنگین ۳۵ و ۳۷ فتح و دستگاه حفاری فوق سنگین ۶۰ فتح اجرا و اکنون دستگاه ۳۵ فتح در منطقه مستقر است که برای انجام برخی عملیات خارج از قرارداد در اختیار شرکت سروک آذر است.

پایان حفر ۱۷ حلقه چاه در آزادگان جنوبی

در اجرای پروژه حفاری، ۲۰ حلقه چاه در میدان نفتی آزادگان جنوبی در خوزستان که از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و با نظر شرکت مهندسی و توسعه نفت به عنوان کارفرما به ۲۳ حلقه افزایش یافت، عملیات حفر و تکمیل ۱۷ حلقه چاه پایان یافته و تحویل کارفرما شده است. پیش‌بینی می‌شود این پروژه تا خردادماه سال جاری به‌طور کامل تکمیل شود.

طبق آخرین اخبار، حفر شش حلقه چاه باقیمانده با پیشرفت بالای ۹۰ درصد استمرار و متراژ حفاری در این موقعیت، افزون بر ۷۲ هزار متر ثبت شده که به‌وسیله شش دستگاه حفاری محقق شد.

دیگر پروژه در حال اجرا در غرب کارون، پروژه حفاری ۳+۹ در گستره عملیاتی شرکت نفت و گاز اروندان است. این پروژه مشتمل بر حفر سه حلقه چاه توسعه‌ای و ۹ حلقه تعمیری تکمیلی است که از سال ۱۳۹۴ آغاز و با استفاده از دو دستگاه حفاری تا به حال هفت حلقه چاه حفر و تحویل کارفرما شده است؛ دو حلقه تا نیمه نخست فروردین ماه ۹۸ تکمیل و سه حلقه باقیمانده نیز مراحل اجرایی را پشت سر می‌گذارد.

حفاری هشت حلقه چاه در فاز ۱۴ پارس جنوبی در انتظار کارفرما

اما در پروژه حفاری ۲۲ حلقه چاه در فاز ۱۴ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس، در عمل حفاری همه چاه‌ها با انجام ۱۰۰ هزار متر با به‌کارگیری دو دستگاه حفاری دریایی خاتمه یافته است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پروژه‌های حفاری توضیح داد: در این پروژه، در مجموع ۱۴ حلقه چاه روی دو سکوی SPD۱۴- A و SPD۱۴ – C تکمیل و تحویل کارفرما شد و مراحل تکمیل نهایی هشت حلقه چاه باقیمانده پس از اتخاذ تصمیم از سوی کارفرما در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اجرای کامل پروژه حفاری میدان کیش

پروژه ۱+۱۳ در بخش خشکی میدان گازی جزیره کیش، با به‌کارگیری دستگاه‌های حفاری ۶۱ و ۶۹ فتح انجام شده است. این پروژه از نظر عملیات حفاری به طور کامل اجرا و تکمیل نهایی چاه‌ها پس از هماهنگی با کارفرمای جدید انجام شد.

بر اساس این گزارش، مدت زمان پیش‌بینی شده برای انجام پروژه‌های مذکور را که از اوایل سال جاری با هماهنگی کارفرماها وارد فاز اجرایی می‌شوند ۱۴ تا ۲۲ ماه است.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر