/
۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳

ریزش مجدد لیر ترکیه

با نزدیک شدن به موعد انتخابات محلی ترکیه، ارزش پول ملی این کشور ۵ درصد افت کرد.
کد خبر : ۱۵۹۹۲

به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، انتشار اخباری از تحرکات جدید مقامات ترک در بازارهای مالی لندن باعث کاهش شدید ارزش لیر شده است. بانک مرکزی ترکیه در جدیدترین اقدام خود برای حفظ ارزش لیر، محدودیت فروش لیر در قرارداد سواپ ارزی را از ۳۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش داد.

کاهش ارزش لیر باعث پیدایش نگرانی‌هایی در بین فعالان بازارهای مالی درباره توازن پرداخت‌های ترکیه و توانایی این کشور برای مدیریت بدهی‌های خارجی شده است. اکنون معامله‌گران می‌خواهند ببینند دسترسی مقامات پولی به ذخایر ارزی برای شرایط اضطراری چه قدر است.

لیر ترکیه که سال گذشته بیش از ۳۰ درصد ارزش خود را از دست داده بود، در معاملات امروز پنج درصد کاهش به ازای ۵.۶۴۶۵ دلار مبادله شد. مؤسسه یاتیریم که به عنوان واسطه در معاملات ارزی عمل می‌کند، در گزارشی اعلام کرده است نوسان قیمت‌ها احتمالاً تا زمان انتخابات باقی خواهد ماند و انتخاب مسیر درست کار سختی خواهد بود.

کاهش ارزش لیر پس از آن تشدید شد که با افزایش هزینه‌های استقراض برای ترکیه، بسیاری از دارندگان اوراق بر حسب لیر در بورس لندن در صف فروش قرار گرفتند و بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله دولت این کشور نیز با ۲.۵ درصد افزایش به ۱۹.۲ درصد رسید.

بورس استانبول در معاملات این هفته با ریزش ۱۲ درصدی مواجه شده است. در معاملات ارزی، هر یورو به ازای ۶.۲۸۰۹ لیر و هر پوند به ازای ۷.۳۳۶۶ لیر معامله می‌شوند. هم‌چنین هر لیر به ازای ۱۲.۳۸۰۶ روپیه هند و ۱۹.۷۷۹۵ ین ژاپن مبادله می‌شود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر