/
۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲

عبور از خشکسالی نیازمند مدیریت مصرف است

فهمی گفت: برای عبور از شرایط خشکسالی در کشور باید به فکر راه حل‌های توسعه پایدار و مدیریت تقاضای آب در کشور باشیم.
کد خبر : ۱۶۰۲۷

نبض نفت - عبور از خشکسالی نیازمند مدیریت مصرف استهدایت فهمی، معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه کمبود منابع آبی می‌تواند بحران ساز شود، اظهار کرد: تجربه کاهش بارش و خشکسالی در جهان همواره  با  تنش‌های اجتماعی همراه است. با تشدید رفتار‌های خشونت آمیز میان گروه‌های اجتماعی، برای دستیابی به منابع آبی، بحران‌های امنیتی فراوانی را می تواند به وجود آورد.

وی با بیان اینکه آگاهی به شرایط محیطی و سازگاری با آن امری حیاتی است، ابراز کرد: برای عبور از شرایط خشکسالی در کشور باید به فکر راه حل‌های توسعه پایدار و مدیریت تقاضای آب در کشور باشیم و با کنار آمدن با طبیعت از این خشکسالی، عبور کنیم.

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به بارش‌های اخیر بیان کرد: بارش‌های اخیر نسبت به میانگین سال‌های اخیر رشد محسوسی داشته است، اما کاهش منابع آبی در کشور طی سال‌های گذشته نیاز به چندین سال بارندگی برای پر شدن ذخائر دارد.

فهمی  با اشاره به مصوبه کارگروه سازگاری با کم آبی گفت: بخش کشاورزی بزرگترین مصرف کننده آب در جهان است. مطابق مصوبه کارگروه سازگاری با کم آبی، کشت برنج به جز شهر‌های شمالی در باقی نقاط کشور ممنوع اعلام شده و در بعضی از مناطق، کشت برخی از محصولات مانند نیشکر با محدودیت مواجه است.

کشور  هم‌اکنون در حال تجربه مشکلات جدی آب است. خشکسالی‌های مکرر توأم با برداشت بیش از حد آب‌های سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌های هیدرولیکی و چاه‌های عمیق، وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی رسانده‌ است. از نشانه‌های این وضعیت خشک شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، تخریب کیفیت آب، فرسایش خاک، بیابان‌زایی و طوفان‌های گرد و غبار بیشتر است.

بارش‌های اخیر نسبت به  میانگین سال‌های  گذشته رشد مناسبی داشته است، اما با توجه به کاهش منابع و رشد مصرف خشکسالی هنوز به پایان نرسیده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر