/
۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶

97، سال آخرین‌های گازرسانی

کد خبر : ۱۶۰۳۰

نبض نفت - سال 97 را شاید بتوان سال آخرین‌های گازرسانی برشمرد، سالی که در آن بسیاری از آخرین شهرها و روستاهای بدون گاز کشور در استان‌های مختلف از نعمت گاز برخوردار شدند و ضریب نفوذ گاز، شاهد افزایشی چشمگیر بود و از همه مهم‌تر اینکه با وجود افزایش مشترکان گاز نسبت به سال گذشته، زمستان را بدون کوچک‌ترین افت فشار به پایان رساندیم. در این سال، در مجموع بیش از یک‌هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز اجرا شد و به بهره‌برداری رسید، ظرفیت فرآورش گاز به روزانه بیش از 800 میلیون مترمکعب افزایش یافت که این میزان معادل تولید روزانه 5 میلیون بشکه نفت خام است، حجم گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع نیز جهش داشت، پروژه‌های خطوط انتقال گاز ماه‌ها پیش از موعد و برنامه پیش‌بینی شده همچون تربت حیدریه - کاشمر و کهنوج - جیرفت به بهره‌برداری رسیدند و این زیرساخت‌ها زمینه‌ساز گازرسانی به بیش از 3 هزار روستای جدید و افزایش رفاه عمومی و آسایش مردم ایران‌زمین شد. آرامشی که هم اکنون شامل 98 درصد جمعیت شهری و 77 درصد از جمعیت روستایی شده و در سال آینده نیز گاز میزبان 3 هزار روستای دیگر می‌شود. رویدادهایی که به آن اشاره شد، تنها بخشی از فعالیت‌های مردان و زنان جزیره گاز است که با توجه به تاثیر بر اقتصاد، اشتغال، رفاه عمومی، محرومیت‌زدایی و... به سر خط رسانه‌ها تبدیل شد و این مسیر در سال 98 نیز تداوم خواهد داشت.

خط انتقال گاز کهنوج - جیرفت افتتاح شد

خط انتقال گاز کهنوج - جیرفت با هدف گازرسانی به شهرستان‌های جیرفت، فهرج و نرماشیر در استان کرمان، بهمن امسال با حضور اسحاق جهانگیری افتتاح شد. این خط لوله وظیفه گازرسانی به سه شهرستان و 78 روستا، 2 شهرک صنعتی و یک جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در جنوب استان کرمان را به عهده خواهد داشت. این خط لوله 20 اینچی از نیروگاه کهنوج آغاز می‌شود و تا جیرفت به طول تقریبی 71 کیلومتر ادامه دارد.

نخستین المپیاد بهره‌برداران گاز

آزمون نهایی نخستین المپیاد بهره‌برداران شرکت انتقال گاز در مجتمع تاسیسات تقویت فشار گاز نیزار (قم) با حضور 84 بهره‌بردار منتخب برگزار شد. آزمون نهایی نخستین المپیاد بهره‌برداران شرکت انتقال گاز در روزهای نهم و دهم مهرماه به میزبانی منطقه 3 عملیات انتقال گاز در مجتمع تاسیسات تقویت فشار گاز نیزار (قم) با حضور 84 بهره‌بردار منتخب از 10 منطقه عملیات انتقال گاز کشور و در قالب 14 تیم برگزار شد.

توسعه پروژه‌های مخابراتی

شهریورماه با توسعه پروژه‌های مخابراتی صنعت گاز همراه بود و پروژه مخابرات خط لوله سوم گاز آذربایجان به بهره‌برداری رسید. این طرح، دومین پروژه مخابرات اکتیو فیبر نوری شرکت ملی گاز ایران است که افق روشنی را در راه رسیدن به اهداف کلان مخابراتی در این مجموعه ترسیم می‌کند.

روشن شدن شعله گاز در زابل

آخرین ماه سال 97 با روشن شدن شعله‌های گاز در زابل خبرساز بود. در ادامه توسعه زیرساخت‌های گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان، با هدف تسهیل در گازرسانی به شهر زابل، گازرسانی به این شهر با روش سی‌ان‌جی از سوی شرکت گاز استان و از محل بند «ق» قانون بودجه سال 93 انجام و به عنوان سومین طرح در سطح کشور با ظرفیت 2 هزار و 500 مترمکعب در ساعت در این منطقه به بهره‌برداری رسید. این طرح، قابلیت گازرسانی به 4 هزار خانوار را داراست که براساس برنامه تعریف شده، در سه فاز این خانوارها تحت پوشش قرار خواهند گرفت. پروژه گازرسانی زابل به روش سی‌ان‌جی با اعتبار 20 میلیارد تومانی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. هم‌زمان، عملیات اجرای ساخت خطوط لوله نیز در دستور کار قرار دارد که قسمت اول گازرسانی از زاهدان تا دو راهی دشتک حدود 107 کیلومتر آغاز شده که حدود 80 کیلومتر زیرسازی و 65 کیلومتر کانال، آماده لوله‌گذاری است.

پایان انحصار با تولید ماده بودارکننده گاز

صنعت گاز، اسفند 97 را با پایان انحصار فرانسه و روسیه در تولید ماده بودارکننده گاز به پایان برد و به استقبال سال جدید رفت. این پروژه که در روزهای پایانی سال با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد، افزون بر بی‌نیازی از واردات سالانه 600 تن ماده بودارکننده، زمینه صادرات را نیز فراهم می‌کند. واحد تولید ماده بودارکننده که در پارس جنوبی راه‌اندازی شده است، ظرفیت تولید سالانه 800 تن ماده بودارکننده گاز را دارد که با بهره‌برداری از آن ایران نیز به جمع تولیدکنندگان این ماده وارد شد و انحصار فرانسه و روسیه در تولید آن پایان یافت.

ثبت رکورد در اجرای پروژه تربت حیدریه – کاشمر

بهمن ماه را شاید بتوان پرخبرترین ماه سال برشمرد که در کنار هفته دولت، پروژه‌های قابل توجهی در این ماه افتتاح شد. در کنار پروژه‌های گازرسانی در بخش‌های مختلف در سطح کشور، بهمن ماه شاهد افتتاح خط لوله انتقال گاز تربت حیدریه – کاشمر نیز بودیم. طول این خط 77 کیلومتر و قطر آن 16 اینچ است که بر اساس برنامه زمان‌بندی قرارداد، باید در مدت 15 ماه به مرحله افتتاح می‌رسید، اما تامین به موقع کالاهای مورد نیاز سبب شد تا 6 ماه زودتر از موعد مقرر آن را افتتاح کنیم. شهر کاشمر در زمستان‌های سرد سال‌های اخیر از آنجا که تنها با یک خط لوله 12 اینچ قدیمی تغذیه می‌شد، با افت یا قطع فشار گاز روبه‌رو بود، اما با افتتاح خط انتقال گاز تربت حیدریه - کاشمر از امسال دیگر مشکل قطع گاز در کاشمر و روستاهای آن را نخواهیم داشت. هم‌زمان با افتتاح این خط لوله، پروژه گازرسانی به شهر سمیع‌آباد، 113 روستا، 171 واحد تولیدی و صنعتی و دو ایستگاه تقلیل فشار گاز، عملیات اجرایی ساخت خط لوله انتقال گاز دیزباد- تربت حیدریه و عملیات اجرایی گازرسانی به 92 روستا، گازرسانی به 934 واحد صنعتی و تولیدی و 12 ایستگاه تقلیل فشار نیز آغاز شد.

راه‌اندازی بزرگ‌ترین ایستگاه سی‌ان‌جی کشور در اصفهان

هم‌زمان با هفته دولت، ایستگاه سی‌ان‌جی مادر برای تامین گاز مناطق خور، جندق، فرخی، انارک، چوپانان و چاه ملک در شهرستان نایین به بهره‌برداری رسید. ایستگاه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) مادر به عنوان بزرگ‌ترین ایستگاه سی‌ان‌جی کشور، شهریورماه با ظرفیت 10 هزار مترمکعب در ساعت و هزینه 13 میلیارد تومان اعتبار آغاز به کار کرد.

احداث خط لوله گاز ایرانشهر - چابهار

فصل بهار برای استان سیستان و بلوچستان خوش خبر بود. در اردیبهشت، قرارداد احداث خط لوله انتقال گاز ایرانشهر - چابهار میان دو وزارتخانه نفت و دفاع با هدف گازرسانی به جنوب استان سیستان و بلوچستان امضا شد. هدف از امضای این قرارداد، احداث خط انتقال گاز با هدف گازرسانی به صنایع و جمعیت خانگی چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان است. افزون بر این، اجرایی شدن صادرات گاز ایران به عمان نیز در گرو بهره‌برداری از این خط انتقال است.

خراسان جنوبی، میزبان کاروان گاز

ماه مهر، شاهد ثبت رکوردی دیگر در تاریخ صنعت گاز بودیم. رکوردی که با تلاش شبانه روزی کارکنان صنعت گاز محقق شد. در این ماه، پروژه‌های توسعه‌ای صنعت گاز در استان خراسان جنوبی شامل خط لوله انتقال گاز سربیشه - نهبندان و خط لوله انتقال گاز سربیشه - درح افتتاح شد. در قالب این پروژه‌ها، خط لوله انتقال گاز سربیشه - نهبندان، خط لوله انتقال گاز سربیشه - درح، گازرسانی به سه شهر نهبندان، شوسف، درح، گازرسانی به 101 روستا و عملیات اجرایی گازرسانی به 388 روستای جدید استان خراسان جنوبی آغاز شد. این پروژه نیز زودتر از موعد تعریف شده به بهره‌برداری رسید.

توسعه اسکله پایانه صادراتی سیراف

پروژه نوسازی و توسعه اسکله پایانه صادراتی سیراف در مهرماه اجرا شد؛ بر این اساس، به صورت همزمان، افتتاح و کلنگ‌زنی اجرای سه پروژه اسکله خدماتی بندر سیراف، افتتاح ابنیه جدید پایانه صادراتی شرکت پالایش گاز فجرجم در این بندر و راه‌اندازی پست پشتیبان 132 کیلوولت فازهای یک تا سه پارس جنوبی کلید خورد.

صرفه‌جویی یک میلیون دلاری در پالایشگاه گاز ایلام

خبرهای خودکفایی، بومی‌سازی و بی‌نیازی از خارج در صنعت گاز کم نیست؛ در این میان، آذرماه شاهد ثبت صرفه‌جویی یک میلیون دلاری در شرکت پالایش گاز ایلام بودیم. براین اساس، با اجرای 10 پروژه مهم و اساسی در پالایشگاه گاز ایلام با هدف حمایت از کالای ایرانی، سالانه به‌طور میانگین بیش از یک میلیون دلار صرفه جویی ارزی حاصل می‌شود. این پروژه‌ها شامل احداث واحد خنک‌سازی برای رفع مشکلات دمایی در واحدهای استحصال گاز تولیدی، اجرای سیستم فیلتر و هیتر در مسیر گاز و میعانات گازی ورودی، بازنگری و به روزرسانی مطالعات ریسک‌های عملیاتی و تعیین لایه‌های حفاظتی و یکسان‌سازی سطح ایمنی، احیای مواد شیمیایی مستعمل پالایشگاه، تامین تمام مواد شیمیایی مورد نیاز پالایشگاه با کمک تولیدکنندگان داخلی، احداث مخازن ذخیره آمین مستعمل و تاسیسات جانبی مربوطه، احداث واحد بازچرخانی آب خروجی واحد تصفیه فاضلاب، مطالعه و عارضه‌یابی خرابی‌های مبدل‌های آلومینیومی، افزایش راندمان کولرهای هوایی و پروژه بازنگری و اصلاح سیستم کشف گاز و آتش و اطفای حریق است.

آغاز عملیات گازرسانی به فاز 2 شهر بندر خمیر

آذرماه، کاروان گاز به ایستگاه بندر خمیر استان هرمزگان رسید. عملیات گازرسانی به فاز 2 شهر بندر خمیر با هدف گازرسانی به بیش از 3 هزار خانوار با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد. مقرر شده است تا این پروژه در مدت یک سال اجرا شود و به بهره‌برداری برسد. شایان ذکر است، گازرسانی شبکه داخلی فاز نخست شهر بندر خمیر به طول 13 کیلومتر با بهره‌مندی 700 خانوار از نعمت گاز طبیعی، سال 95 به بهره‌برداری رسید.

تربتی، دهمین مدیرعامل تاریخ گاز شد

آبان ماه با احکام انتصاب در صنعت گاز همراه بود. در این میان، با صدور حکمی از سوی بیژن زنگنه، وزیر نفت، حسن منتظر تربتی به عنوان مدیرعامل جدید شرکت ملی گاز ایران منصوب شد و به عنوان دهمین مدیرعامل تاریخ شرکت ملی گاز ایران کار خود را آغاز کرد.

منبع: شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر