/
۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴

ذخایر گازی عربستان به ‌شدت کاهش‌ یافته است

روزنامه واشنگتن‌ پست روز سه‌ شنبه در گزارشی نوشت، عربستان سعودی بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام در جهان هم‌اکنون با کاهش ذخایر گازی مواجه شده است.
کد خبر : ۱۶۰۷۰

نبض نفت - این روزنامه آمریکایی نوشت : عربستان یک ‌سوم از ذخایر نفتی منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص می‌دهد اما در مقابل تنها دارای 10 درصد از ذخایر گازی این منطقه است.

عربستان کشوری که دارای 261 میلیارد بشکه نفت خام است و به‌احتمال زیاد این کشور می‌تواند تا سال 2088 به تولید و استخراج نفتی خود ادامه دهد اما هم‌اکنون شدیداً با کاهش ذخایر گازی مواجه است.

به نوشته واشنگتن ‌پست، به‌رغم کاهش ذخایر گازی، عربستان هم‌اکنون هفتمین کشور پرمصرف هیدروکربن در جهان است و این در حالی است که بیشتر حجم ذخایر گازی منطقه خاورمیانه در دستان رقبای منطقه‌ای عربستان (ایران و قطر) است.

در حدود 42 درصد از ذخایر گازی خاورمیانه در کنترل کشور ایران و در حدود 31 درصد آن در کنترل کشور همسایه عربستان، قطر است.

عربستان به مدت دو سال است که کشور قطر را در محاصره کامل اقتصادی درآورده است.

به گفته کارشناسان اقتصادی، از آنجا که عربستان در حال تغییر وابستگی مصرف روزانه خود از نفت به برق است، مصرف صنعتی این کشور در حوزه گاز روزبه‌روز در حال افزایش است و درنتیجه باید گفت که تقاضای گاز داخلی این کشور با رشد 3.7 درصدی در سال همراه است.

بر اساس گزارش شرکت نفتی آرامکو عربستان، تقاضای گاز از 9.1 میلیارد مترمکعب در روز در سال 2018 به 14.6 میلیارد مترمکعب در سال 2030 خواهد رسید و این بدان معناست که تا انتهای دهه آینده، مصرف گازی منطقه خاورمیانه به 55 تریلیون مترمکعب خواهد رسید.

تارنمای بلومبرگ در گزارش اخیر خود ذخایر گازی عربستان را در حدود 234 تریلیون مترمکعب تخمین زده است این در حالی است که شرکت نفتی آرامکو خود در گزارشی ذخایر گازی این کشور را در حدود 186 تریلیون مترمکعب عنوان کرده است.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر