/
۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵

اجرای طرح صادرات بدون وقفه در تاسیسات تقویت فشار گاز منطقه سیری

رییس تاسیسات تقویت فشار گاز منطقه سیری گفت: این تاسیسات شامل 3 ردیف توربوکمپرسور ساخت شرکت MAN ارسال گاز از سیری به عسلویه است که در مقدار نامی، روزانه 530 میلیون فوت مکعب گاز ترش را از طریق خط لوله سیری-عسلویه به پالایشگاه چهارم عسلویه ارسال می‌نماید.
کد خبر : ۱۶۲۳۳

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و فلات قاره ایران، مهندس فیروزی افزود: مشکل بزرگ در نحوه کار این توربوکمپرسورها وقتی روی می‌داد که به هر دلیل برق تاسیسات تقویت فشار که در حال حاضر از نیروگاه منطقه سیری تامین می‌گردد دچار قطعی می‌شد. با قطع برق که با دلایل مختلفی روی می‌داد، مجموعه بریکرهای ورودی MCC مربوط به توربوکمپرسورها نیز با خطای قطع برق مواجه می‌شدند، بنابراین عملکرد تریپ ناگهانی توربین‌ها توسط UCP به توربین اعمال می‌شد و توربین‌ها زیر بار دچار خاموشی می‌شدند. بنابراین برای جلوگیری از فرآیند خاموشی توربوکمپرسورها در مواقع قطع موقتی برق تاسیسات، پروژه مطالعاتی در دو فاز تدارک دیده شد که شامل موارد زیر بود:

1- اصلاح عملکرد دیزل ژنراتور اضطراری (EDG) تاسیسات

2- اصلاح لاجیک توربوکمپرسورها

به گفته وی، در فاز اول، برنامه لاجیک دیزل ژنراتور اضطراری (EDG) تاسیسات به‌گونه‌ای اصلاح شد که به محض وقوع قطعی برق ورودی تاسیسات، این دیزل ژنراتور در کمتر از 15 ثانیه وارد مدار گردد و باس‌بار اضطراری تاسیسات را که مشتمل بر تمامی بریکرهای تامین‌کننده ولتاژ MCC توربوکمپرسورها بود تغذیه کند.

وی افزود: در فاز اول سعی کردیم قابلیت اطمینان شبکه برق تاسیسات را تا حد بسیار زیادی افزایش دهیم. پس از موفقیت در فاز اول و عملکرد صحیح EDG در مواقع قطعی برق، جهت اجرای فاز دوم این طرح اقدام شد.

رییس تاسیسات تقویت فشار گاز منطقه سیری گفت: فاز دوم مشتمل بر انجام برخی محاسبات دمایی و ترمودینامیکی ناشی از افزایش دمای روغن توربوکمپرسورها در نتیجه از سرویس خارج شدن کولرهای خنک‌کننده روغن در بازه زمانی 15 ثانیه‌ای بود که EDG تاسیسات برای استارت و تغذیه باس‌بار مربوطه به این زمان نیاز داشت. این محاسبات برای سخت‌ترین شرایط و بیشترین دمای ثبت شده محیط به انجام رسید که امیدوار‌کننده بود و در مدت یاد شده دمای روغن به مقدار حد بالای تریپ نمی‌رسید.

وی افزود: در ادامه اجرای فاز دوم این طرح تمامی سیگنال‌هایی که به محض وقوع قطعی برق MCC توربین فرمان تریپ ناگهانی را از طرف UCP توربین تولید می‌کردند شناسایی شد و بدون لغو این فرمان‌ها و بدون تغییر در ESD توربین‌ها، برنامه لاجیک توربین‌ها اصلاح گردید به نحوی که در صورت وقوع قطعی برق تاسیسات و عملکرد صحیح دیزل ژنراتور اضطراری (EDG)، عامل اولیه ایجاد فرمان‌های تریپ از UCP به توربین برطرف می‌گردید و توربوکمپرسور به کارکرد خود ادامه می داد.

به گفته وی، همه چالش‌های احتمالی این طرح ظرف مدت 9 ماه در چهار گروه مطالعاتی توربین، ابزار دقیق، برق و مکانیک تاسیسات مطرح شد و پس از تایید کارشناسان هر یک از این قسمت‌ها در کمیته توربین منطقه و کمیته فنی منطقه سیری با حضور رییس منطقه و رییس عملیات تولید منطقه به تصویب رسید و در نهایت در بهمن‌ماه 1397 اجرا و آزمایش گردید.

گفتنی است، اجرای این طرح از نظر اقتصادی در طول زمان صرفه بسیاری در پی دارد، برای اینکه شاخصی در این باره ارائه گردد، همین بس که این توربین‌ها در 4 سال اخیر بیش از 100 مورد خاموشی بی‌مورد ناشی از قطع موقت برق را تجربه کرده‌اند بنابراین برای جلوگیری از این معضل، علاوه بر پیشگیری از آسیب‌های احتمالی و کاهش استهلاک توربین‌ها همچنین جلوگیری از قطع جریان صادرات گاز، استرس‌های کاری بسیاری را که بر همکاران تحمیل می‌شد برطرف شده است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر