/
۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳

تاوان سنگین اروپایی‌ها از تحریم‌های نفتی آمریکا

پالایشگاه‌های اروپایی تاوان تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ونزوئلا و ایران را پس می‌دهند و مجبورند برای تأمین نفت ترش مورد نیاز خود، نفت گران روسیه را خریداری کنند.
کد خبر : ۱۶۳۱۵

نبض نفت - اعضای اوپک تحت توافق کاهش تولید، به کاهش تولید نفت ترش اقدام کرده و محدودیت عرضه جهانی نفت ترش را که با تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ونزوئلا و ایران ایجاد شده است، تشدید کرده‌اند. این در حالی است که یک پالایشگاه جدید و بزرگ که قرار است با نفت ترش کار کند به تازگی فعالیتش را در ترکیه آغاز کرده است.

تولید آمریکا رشد کرده و صادرات این کشور نیز در اواخر امسال با آغاز فعالیت زیرساخت‌های جدید، جهش پیدا خواهد کرد اما نفت آمریکا که عمدتاً سبک و شیرین است نمی‌تواند گزینه مناسبی برای پالایشگاه‌های اروپایی باشد.

در نتیجه پالایشگاه‌های اروپایی برای تأمین نفت مدیوم و ترش اورال روسیه به رقابت پرداخته‌اند و قیمت این نفت را به سطحی رسانده‌اند که از سال ۲۰۱۳ بی سابقه بوده است.

در مدیترانه، نفت اورال حداقل یک دلار در هر بشکه ارزان‌تر از نفت برنت معامله می‌شود اما از نوامبر گذشته، قیمت آن افزایش یافته و اکنون ۷۰ سنت در هر بشکه گران‌تر از نفت برنت است.

در نتیجه هزینه یک محموله ۶۰۰ هزار بشکه‌ای نفت اورال، ۱.۳۵ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.

به مدد این افزایش قیمت، روسیه در مارس از صادرات دریابرد و خط لوله در مقایسه با اکتبر که تحریم‌های آمریکا هنوز به اجرا گذاشته نشده بود، ۱۴۰ میلیون دلار درآمد بیشتری داشته است.

زمانی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران در اوایل نوامبر آغاز شد، اروپایی‌ها به خرید نفت ترش و سنگین ونزوئلا روی آوردند اما واشنگتن این کشور آمریکای لاتین را نیز در اواخر ژانویه با هدف سرنگونی دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا هدف تحریم قرار داد.

وزارت خارجه آمریکا شرکت‌های خارجی را برای توقف خرید نفت ونزوئلا تحت فشار قرار داده است این در حالی است که تحریم‌ها علیه نفت ونزوئلا تا اواخر آوریل به اجرا در نمی‌آید.

این تحریم‌ها به حذف ۸۰۰ هزار بشکه در روز نفت از بازار منتهی شده که معادل میزان کاهش تولید توافق شده در اوپک است.

آمریکا به هشت کشور برای ادامه خرید نفت ایران معافیت شش ماهه صادر کرد که سه کشور شامل ایتالیا، یونان و ترکیه در اروپا بودند اما تنها ترکیه موفق شد به خرید ادامه دهد. سرنوشت معافیت‌های فعلی در اوایل مه مشخص خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، وضعیت تأمین نفت پالایشگاه‌های اروپایی از این هم وخیم‌تر خواهد شد زیرا آنها در حالی از فصل تعمیرات بهاری خود خارج می‌شوند که تولیدکنندگان نفت ترش منطقه خاورمیانه مشتریان آسیایی خود را در اولویت قرار داده‌اند.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر