/
۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵

کشف باکتری نفت خوار در عمیق ترین بخش اقیانوسی زمین

دانشمندان دانشگاه آنجلیای شرقی یک باکتری نفت خوار منحصر به فرد در عمیق ترین بخش اقیانوسهای زمین - گودال ماریانا - کشف کرده اند.
کد خبر : ۱۶۳۳۷

به گزارش نبض نفت به نقل از ساینس دیلی، دانشمندان دانشگاه آنجلیای شرقی یک باکتری نفت خوار منحصر به فرد در عمیق ترین بخش اقیانوسهای زمین - گودال ماریانا - کشف کرده اند. آنها به همراه محققانی از چین و روسیه تحقیقات پیچیده درباره جمعیت میکروبی را در این گودال بر عهده دارند .

گودال ماریانا در غرب اقیانوس اطلس قرار دارد که عمق آن به حدود 11 هزار متر می رسد. می توانید این عمق را با ارتفاع 8848 متری اورست مقایسه کنید .

پروفسور ژیائو هوا ژانگ از دانشگاه اوشن چین که رهبر این تحقیقات است گفت:« ما درباره مریخ بیشتر از عمیق ترین بخش اقیانوس می دانیم» .

تا امروز گروه های معدودی برای بررسی ارگانیسم های ساکن این اکوسیستم رفته‌اند .

دکتر جاناتان تاد از دانشگاه آنجلیای شرقی گفت:« تیم تحقیقاتی ما برای جمع آوری نمونه هایی از جمعیت میکروبی به عمیق ترین بخش گودال ماریانا رفت، 11 هزار متر عمق. ما نمونه های جمع آوری شده را بررسی و گروه جدیدی از باکتری های تجزیه کننده هیدروکربن را شناسایی کردیم» .

هیدروکربن ها ترکیبات ارگانیکی هستند که تنها از اتم های هیدروژن و کربن تشکیل شده اند و در بسیاری جاها از جمله نفت خام و گاز طبیعی یافت می شوند .

بنابراین این نوع میکرو ارگانیسم ها اساساً ترکیب های شبیه به نفت را می خورند و از آن برای سوخت استفاده می‌کنند. میکرو ارگانیسم های مشابهی هم این نقش را در تجزیه نشتی نفت در فجایع طبیعی بر عهده دارند، مثل آنچه در 2010 اتفاق افتاد و نفت بریتیش پترولیوم به داخل خلیج مکزیک وارد شد .

«ما همچنین دریافتیم که این باکتری به وفور در کف گودال ماریانا وجود دارد» .

در واقع این تیم تحقیقاتی دریافت که نسبت این باکتری تجزیه کننده هیدروکربن در گودال ماریانا از هر جای دیگری در زمین بیشتر است .

تحقیقات نشان داد هیدروکربن ها در عمق 6000 متری زیر سطح اقیانوس یا حتی عمیق تر از آن وجود دارند که بخش قابل ملاحظه ای از آنها از آلودگی سطح ناشی می شود .

محققان در کمال ناباوری دریافتند که هیدروکربن های تولید شده زیستی هم در کف گودال وجود دارند یعنی یک جمعیت میکروبی منحصر به فرد در این محیط، هیدروکربن تولید می کنند .

این هیدروکربن شبیه همان ترکیبی است که سوخت دیزل را تشکیل می دهد و قبلا هم در جلبک یافت شده بود ولی هرگز در میکروب های این عمق دیده نشده بود .

این هیدروکربن ها احتمالا کمک می‌کنند میکروب ها در فشار کف گودال ماریانا زنده بمانند. شاید هم منبع غذایی برای سایر میکروب ها باشند که هر هیدروکربن آلاینده دیگری را هم مصرف کنند مثل هیدروکربن هایی که وارد اقیانوس می شوند .

ولی تحقیقات بیشتری برای شناخت کامل این محیط زیست منحصر به فرد لازم است و اولویت با شناسایی میکروب های تولیدکننده این هیدروکربن ها و همچنین اندازه‌گیری مقدار هیدروکربنی است که فعالیت‌های انسانی در این منطقه وارد می‌کند .

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر