/
۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
اکسون موبیل:

دولت آمریکا نفت خام سمی می فروشد

شرکت اکسون موبیل اعلام کرد بخشی از نفتی که سال گذشته از ذخایر نفتی استراتژیک وزارت انرژی خریده، شامل سطح بسیار بالایی از سولفید هیدروژن می شود.
کد خبر : ۱۶۳۴۶

به گزارش نبض نفت به نقل از بلومبرگ، شرکت اکسون موبیل جدیدترین شرکتی است که ادعا کرده نفت خام دولت آمریکا آلوده به گاز سمی است .

این شرکت انرژی بزرگ آمریکایی اعلام کرد بخشی از نفتی که سال گذشته از ذخایر نفتی استراتژیک وزارت انرژی خریده، شامل سطح بسیار بالایی از سولفید هیدروژن می شود. در برخی موارد سطح این گاز 250 بار بیشتر از استاندارد ایمنی دولت بوده است .

سخنگوی وزارت انرژی آمریکا گفت:« وزارت انرژی در مورد امنیت و تاثیرات منطقه ای فعالیت‌های ذخایر نفتی استراتژیک بسیار سختگیرانه عمل می کند. پاییز گذشته یک محموله که به اکسون موبیل داده شد ظاهراً سطح بالایی از سولفید هیدروژن را دارا بود. از آن زمان این وزارت با اکسون در مورد حل این مشکل همکاری کرده و گزینه های دیگری برای تحویل این محموله یافته است «.

تحلیلگران این ذخایر را یک حفاظ در برابر کمبود عرضه نفت ایران و ونزوئلا به خاطر تحریم های آمریکا می‌دانند. ولی کشف اکسون پس از شکایت شرکتهای رویال داچ شل، مکواری گروپ و پتروچاینا نشان می‌دهد که این ذخایر  جبران نفت خام سولفور بالا یا ترش این کشورها را نمی کنند .

وزارت انرژی مخالف ادعاهای این شرکت ها مبنی بر فروش نفت خام آلوده است و اعلام کرده کشف سولفید هیدروژن بالا در نفت خام توسط این شرکت‌ها نادرست است و شاید نتیجه آلودگی‌های حین بارگیری باشد، ولی درمورد شرکت پتروچاینا، این آژانس قبول کرد یک میلیون دلار برای پاک کردن این محموله آلوده هزینه کرده است .

ادعای نفت خام آلوده در ذخایر آمریکا فروش آینده نفت این کشور را به چالش می کشد. فروش نفت ابزار کلیدی آمریکا برای تامین هزینه برنامه‌های دولت است .آمریکا یک فروش 5 میلیون بشکه ای را برای 2019 پیش‌بینی کرده و قصد دارد 221 میلیون بشکه نفت هم از 2020 تا 2027 بفروشد .

خطرات ایمنی

در حالی که سولفید هیدروژن به طور طبیعی در نفت خام ایجاد میشود، تولید کنندگان اغلب برای پاک کردن آن به دردسر می افتند چون کارگران را به خطر می اندازد و باعث پوسیدگی خطوط لوله می شود. بسیار شرکتهای خطوط لوله میزان مجاز سولفید هیدروژن را 10 بخش در میلیون (ppm) اعلام کرده اند .

اکسون یکی از 5 شرکتی بود که در ماه اوت از وزارت انرژی نفت خرید اکسون 1.5 میلیون بشکه نفت ترش برایان موند را از طریق خط لوله به تگزاس سیتی برد، یک نفت سولفور بالا که به تازگی با کاهش عرضه جهانی گران شده است. این شرکت بعد کشف کرد که سطح سولفید هیدروژن آن 5 هزار ppm است .

میزان مجاز سولفید هیدروژن طبق مجوز وزارت بهداشت و ایمنی شغلی، 20 ppm است. قرار گرفتن در معرض 500 تا 700 ppm می تواند باعث از حال رفتن شخص طی پنج دقیقه و مرگ طی یک ساعت شود .

شل، مکواری و پتروچاینا هم در مورد میزان سولفید هیدروژن در نفت دولتی شکایت داشتند. در موارد آنها، نفت از برایان موند به بندر فری پورت تگزاس پمپ شده بود که تحت مالکیت شرکت خطوط لوله نفت خام سی وی قرار دارد. وزارت انرژی ادعای شل را اشتباه خواند و در مورد مکواری گفت که اشتباه در تشریفات اداری بوده است و هیچ جریمه ای به این دو شرکت پرداخت نکرد .

ولی این آژانس ادعای پتروچاینا را قبول کرد و هزینه پاکسازی نفت آلوده را تا یک میلیارد دلار پرداخت .

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر