/
۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸

چانه زنی مشتریان نفت ایران برای تمدید معافیت از تحریم آمریکا

استاد اقتصاد دانشگاه تهران تاکید کرد چانه‌زنی خریداران نفتی ایران با آمریکا می‌تواند احتمال تمدید معافیت خرید نفت را بیشتر کند.
کد خبر : ۱۶۳۶۹

نبض نفت - آلبرت بغزیان افزود: خریداران نفت ایران مشخصند و جبران نفت ایران از میدان های نفتی کشورهای دیگر برای آنها سخت است، زیرا پالایشگاه‌های خود را بر اساس نفت ایران تنظیم کرده‌اند.

وی اضافه کرد: از همین رو مجبورند برای تمدید معافیت خرید نفت از ایران با آمریکا چانه‌زنی داشته باشند، بنابراین فشار کشورهای خریدار مثل ژاپن، چین و هند در این زمینه تاثیر‌گذار است.

بغزیان تاکید کرد «به نظر می‌رسد آمریکا معافیت خرید نفت ایران را برای کشورهای خریدار تمدید کند و مهلت دوباره‌ای به آنها دهد تا نفت دیگری را جایگزین نفت ایران کنند».

**احتمال کارشکنی سیاسی در توافق کاهش تولید

این استاد اقتصاد در مورد احتمال تمدید توافق کاهش تولید توسط کشورهای عضو و غیر عضو اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) گفت: در نشست های اوپک کاهش تولید به دلیل عرضه بالا و تاثیر آن بر افت قیمت نفت در دستور کار قرار گرفت زیرا تولیدکنندگان عقیده داشتند راه مقابله با کاهش قیمت نفت، فریز یا کاهش تولید است.

وی کاهش تولید را بی اثر بر تولید یا صادرات نفت ایران دانست و ادامه داد: اما سایر اعضا که ظرفیت‌سازی کرده تا جای نفت ایران را در بازار بگیرند، نگران خواهند بود؛ زیرا با کسری بودجه مواجه می‌شوند؛ در حالی که ادامه کاهش تولید به نفع ایران است و افزایش قیمت‌ها را به دنبال دارد.

به گفته بغزیان، از آنجا که در آستانه فصل گرم در نیمکره شمالی قرار داریم به نظر می‌رسد کشورهای تولیدکننده نفت، توافق کاهش تولید را برای یک دوره دیگر تمدید کنند.

«از همین رو به نظر می‌رسد تولیدکنندگان نفت، توافق را تمدید کنند و اگر این موافقت حاصل نشود می‌تواند به دلیل کارشکنی‌های سیاسی از سوی کشورهایی مانند عربستان و عراق برای جبران هزینه‌ها باشد».

آمریکا در اردیبهشت پارسال از توافق برجام خارج شد و به دنبال آن تلاش کرد با اعمال تحریم‌ها، صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما فشار بازارهای بین‌المللی و ترس از گرانی نفت باعث شد واشنگتن به هشت مشتری نفت ایران شامل چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، ایتالیا، یونان و تایوان معافیت را بدهد.

این معافیت در ماه می (اردیبهشت) به پایان می‌رسد اما گمانه‌زنی‌ها از تمدید دوباره این معافیت ها حکایت دارد.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر