/
۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸

فقط ۱۴ میلیارد از ۴۲ میلیارد دلار ارز صادرات کالای غیرنفتی به کشور بازگشت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه فروش مستقیم ارز صادراتی از سوی صادرکنندگان به واردکنندگان به ثبات ارز در بازار کمک می کند، گفت: سال گذشته از ۴۲ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی حدود ۱۴ میلیارد دلار آن به کشور بازگشته است.
کد خبر : ۱۶۳۸۵

نبض نفت - محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح فروش مستقیم ارز صادراتی به واردکنندگان در سامانه تجارت از اردیبهشت ماه، گفت: از زمانی که ارز حاصل از صادرات روی سامانه نیما قرار گرفت و صادرکنندگان مجبور شدند که ارز خود را در سامانه نیما ارائه دهند، بخشی از صادرکنندگان به دلیل نرخ ارز در این سامانه از این اقدام خودداری کردند.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه از 42 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در سال گذشته حدود 14 میلیارد دلار آن به کشور بازگشته است، افزود: بخش زیادی از این ارز به کشور بازنگشته که عوامل متعددی دارد و یکی از علل این بوده که فاصله قیمتی ارزی که در سامانه نیما و ارزی که در بازار ارائه می شده زیاد است.

صادرکننده انگیزه ای برای ارائه ارز خود به سامانه نیما و 4 هزار تومان پایین تر از قیمت بازار ندارد

وی با اشاره به اینکه صادرکننده انگیزه ای برای ارائه ارز خود به سامانه نیما در حالی که 4 هزار تومان پایین تر از قیمت بازار نبوده ندارد، ادامه داد: این تفاوت قیمتی سبب شد که ارز صادراتی وارد سامانه نیما نشود.

بهمنی با بیان اینکه طرح فروش مستقیم ارز صادراتی به واردکنندگان در سامانه تجارت از اردیبهشت ماه به این دلیل اعلام شده تا ارز بیشتری به بازار عرضه شود، اظهار داشت: این طرح به این دلیل اعلام شده تا ارز با قیمت مدنظر صادرکننده به واردکننده ارائه شود  که با این اقدام قیمت ارز صادراتی فاصله کمتری با بازار ارز بیرون پیدا می کند.

فروش مستقیم ارز صادراتی از سوی صادرکنندگان به واردکنندگان به ثبات ارز در بازار کمک می کند

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: طرح فروش مستقیم ارز صادراتی به واردکنندگان در سامانه تجارت از اردیبهشت ماه انگیزه صادرکنندگان را بیشتر می کند تا این افراد ارز خود را وارد کشور کرده و در داخل آن را به فروش برسانند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه فروش مستقیم ارز صادراتی از سوی صادرکنندگان به واردکنندگان به ثبات ارز در بازار کمک می کند، تصریح کرد: این اقدام سبب می شود که صادرکننده ارز خود را به صورت متغیر و شناور به واردکننده بفروشد و دیگر مجبور نباشد ارز را با یک قیمت ثابت در یک بازار و یا در یک سامانه بفروشد که با نرخ بازار متفاوت باشد و این موضوع عرضه را بیشتر کرده و به صادرکننده انگیزه می دهد تا ارز خود را بیشتر در این بازار به فروش برساند.

منبع: خانه ملت

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر