/
۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶

وضعیت منطقه عملیاتی نفت و گاز اروندان در پی وقوع سیلاب

مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: قبل از بحرانی شدن شرایط شرکت تمامی گودال‌های جمع‌آوری نفت که آغشته به نفت و یا آلودگی بودند را تخلیه کرد و حتی گودال‌های کارخانه‌ها که با وجود ارتفاع زیاد خطری نداشتند نیز تخلیه شدند و هیچ گودال و پیت آلوده به نفتی در منطقه وجود ندارد؛ با این حال رصدهای مداوم شکل می‌گیرد که از حادثه احتمالی جلوگیری شود.
کد خبر : ۱۶۴۱۳

نبض نفت - جهانگیر پورهنگ درباره امدادرسانی به سیل زدگان اظهار داشت: شرکت نفت و گاز اروندان از اولین روزهای آغاز بحران نسبت به تشکیل اتاق بحران در ستاد فرماندهی دارخوین اقدام کرد و کارشناسان بخش HSE، عملیات، خدمات و حراست به صورت 24 ساعته در محل ستاد حضور فعال داشتند.

وی با بیان این مطلب گفت که این ستاد از فرمانداری‌های شهرستان‌های همجوار دعوت کرد در صورت صلاحدید نماینده‌ای را در این ستاد مشخص کنند.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان در مورد فعالیت‌های این ستاد نیز عنوان کرد که در زمان‌های پیک فعالیت‌ و اتفاقات غیرقابل مترقبه در زمان رویداد سیل اتاق بحران در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز وارد عملیات شد و از وقوع بحران جلو‌گیری کرد.این اتاق بحران همچنین امکانات اسکان رانندگان ماشین‌ آلات و سایر نیروهای عملیاتی خارج از نفت و همچنین امکانات تغذیه و رفاهی آن‌ها را فراهم کرده بود.

 مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: گاهی این نیروها مجبور به فعالیت طولانی مدت بودند و امکان بازگشت به خانه را نداشتند و برای استراحت از این مکان استفاده می‌کردند.در جریان سیل اخیر، شرکت نفت و گاز اروندان، علاوه بر تشکیل اتاق بحران در ستاد فرماندهی خود، نسبت به حضور و همکاری با ستاد بحران استان نیز اقدام کرد. با تشدید سیل در روز چهارم فروردین، تمام نیروهای عملیاتی،‌ خدماتی، حراست و ... در منطقه حاضر بودند و با توجه به مشکلاتی که برای عمده شهرهای استان ایجاد شده بود، جلسه ستاد بحران استان تشکیل شد.

به گفته پورهنگ در این جلسه هر کدام از شرکت‌ها بخشی از فعالیت را بر عهده گرفتند و بر همین اساس شرکت نفت و گاز اروندان معین شهرستان‌های خرمشهر و شادگان شد و تقسیم کارها صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: این شرکت با توجه به امکاناتی که در اختیار داشت، حدود 18 دستگاه ماشین آلات سنگین را در اختیار این دو شهرستان گذاشت، اما پس از چند روز با تشدید بحران، دیگر این ماشین آلات پاسخگوی نیاز نبودند و در تماس با فرمانداری‌ها اعلام شد که از هرکجا که ممکن است این ماشین آلات را تهیه کنند و بر اساس مصوبه ستاد بحران و شورای تأمین استان، هزینه‌های آن از سوی نفت تأمین می‌شود؛ بر همین اساس نزدیک به 60 دستگاه ماشین آلات در غرب و شرق کارون تأمین شد و مشغول به فعالیت شدند.

پورهنگ تأکید کرد که فعالیت‌های شرکت صرفاً محدود به وظایف محوله ستاد بحران نشد.

 وی با بیان اینکه در چند شب سطح آب بسیار بالا آمد و منطقه سوسنگرد مورد تهدید سیل بود، گفت: در این زمان شرکت نفت و گاز اروندان با ارسال چند دستگاه ماشین آلات از ورود سیل به این شهرستان نیز جلوگیری کرد.البته این کمک‌های فرای وظایف محدود به سوسنگرد نبود؛ شرکت نفت و گاز اروندان کمک‌های بسیاری نیز برای بخش حمیدیه و کوت عبدالله اهواز داشت.

به گفته پورهنگ در زمان بحران اقدام به توزیع چندین هزار لیتر آب آشامیدنی، تأمین تجهیزاتی از جمله بیل و کلنگ و گونی کرد و در مقاطعی نیز برای امداد شهروندان وارد عمل شد.این شرکت تا جایی که توان داشت نسبت به انجام وظایف اقدام کرد؛ چرا که هرگونه تعللی می‌توانست بحران به دنبال داشته باشد.شرکت ملی نفت ایران در جریان سیل اخیر ثابت کرد که در کنار مردم است و همواره پای کار.

وی افزود: از شمال اهواز در شهرستان ملاثانی تا دهانه اروند،‌ همه شرکت‌های منطقه از جمله شرکت ملی مناطق نفت‌خیز ایران و شرکت ملی حفاری و نیز اروندان در حال امداد رسانی به سیل زدگان هستند و در بخش رفیع و بستان نیز شرکت متن از هیچ تلاشی برای کمک به مردم فرو گذار نمی‌کند و همه ساکنین نیز شاهد فعالیت‌های شرکت ملی نفت ایران هستند.مدیران و مسئولان شرکت‌ها نیز همواره نسبت به سرکشی و بازدیدهای میدان بر نحوه فعالیت‌های واحدها اقدام می‌کنند تا مردم حضور مسئولین را در کنار خود احساس کنند. کارشناسان شرکت‌ها نیز بر نحوه کار واحدها نظارت دارند تا از بروز مشکل و بحران جلوگیری کنند.

 مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان بیان کرد: هر دو الی سه ساعت گشت عملیات و حراست برای رصد چاه‌ها اعزام می‌شوند و با نشان‌گرهایی که در جاهای مختلف تالاب قرار داده شده است، سطح آب رصد می‌شود تا اگر خطری چاه‌ها را تهدید کرد، برای ایمن سازی اقدام شود.در بازدیدهای میدانی نیز مردم از کمک‌های شرکت ملی نفت ایران راضی بودند و درخواست‌هایشان را با آنها در میان می‌گذاشتند.

پورهنگ در مورد فعالیت‌های متفرقه این شرکت در عملیات امدادرسانی به سیل زدگان گفت: چندین مورد نشت سیل بندها رخ داد که با کمک سایر دستگاه‌ها مهار شد و همچنین مواردی بود که شبانه باید نسبت به شکافتن سیل بندها اقدام می‌کردیم که با همکاری فرمانداری خرمشهر و شادگان اینکار نیز انجام شد تا مشکلی برای ساکنین به وجود نیاید.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان خوشبختانه در حوزه غرب و شرق کارون شهرستان‌های خرمشهر و شادگان که این شرکت معین آنها انتخاب شده بود و 85 کیلومتر برای هر شهر روبروی هم را تشکیل می‌داد، از طغیان جلوگیری شد و حتی روستاهایی که برای احتیاط دستور تخلیه گرفته بودند نیز هیچ اتفاقی نیوفتاد و تخلیه صورت نگرفت.

پورهنگ افزود:‌ علاوه بر این در چند روز اخیر در بخشی از تالاب شادگان گزارش سر ریز شدن به سمت آبادان را داشتیم که شرکت با ارسال ماشین آلات به کمک این منطقه شتافت. در جلسه ستاد بحران استان وظیفه اسکان شهروندان تخلیه شده بر عهده هلال احمر گذاشته شد و قرار شد شرکت‌ها با انجام وظایف خود در سایر فعالیت‌ها تا زمان نیاز حضور نداشته باشند که مداخله‌ای ایجاد نشود؛ هلال احمر نیز برای اسکان از مناطقی همچون کمپ‌های راهیان نور و اماکن در اختیار ارتش و ارگان‌های نظامی استفاده کرد.

وی اظهار داشت: شرکت نفت و گاز اروندان آمادگی اسکان ساکنین را در مکان‌های در اختیار خود دارد و محدودیتی برای آن تعیین نشده است.

پورهنگ گفت: حدود 300 تا 400 نیروی عملیاتی تحت اختیار این شرکت که برای عملیات امداد و نجات فعالیت می‌کنند هم اکنون در واحد‌های این شرکت اسکان دارند و وظیفه تغذیه آن‌ها نیز بر عهده شرکت است.با وقوع سیل اخیر برخی تأسیسات شرکت‌های نفتی در منطقه با مسائلی از جمله آبگرفتگی مسیرهای دسترسی مواجه شدند.

وی افزود: در اوایل وقوع سیل، سه مورد از نقاطی که جاده‌های دسترسی دچار آبگرفتگی شده بود، اقدام به بستن چاه‌ها شد و علاوه بر آن دریچه‌های 70 حلقه چاه قدیمی نیز با حفر گودال‌هایی به عمق چهار الی پنج متر در اطراف آن، ایمن شدند تا آب با سرعت بیشتری از شمال تا جنوب تالاب شادگان حرکت کند که این مسئله به پایین آمدن سطح آب نیز کمک کرد.

 مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان اذعان کرد: سه چاه بنا بر احتیاط بسته شده است.

پورهنگ با بیان اینکه اتاق بحران شرکت نفت و گاز اروندان آمادگی مقابله با حوادث احتمالی برای تأسیسات نفتی را دارد گفت: خوشبختانه تا کنون گزارشی در مورد نفت‌ریزی در جریان آب نداشته‌ایم؛‌ با این حال قبل از بحرانی شدن شرایط شرکت تمامی گودال‌های جمع‌آوری نفت که آغشته به نفت و یا آلودگی بودند را تخلیه کرد و حتی گودال‌های کارخانه‌ها که با وجود ارتفاع زیاد خطری نداشتند نیز تخلیه شدند و هیچ گودال و پیت آلوده به نفتی در منطقه وجود ندارد؛ با این حال رصدهای مداوم شکل می‌گیرد که از حادثه احتمالی جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت که شرکت ملی نفت ایران ثابت کرد که در کنار مردم است و تولید انرژی که مال مردم است هر وقت نیاز باشد برای حفظ جان مردم تعطیل می‌شود و همگی برای حفظ سلامت مردم می‌شتابیم.

منبع: ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر