/
۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰

تاثیر خطای راهبردی مسئولان اقلیم کردستان بر بازار نفت

اقلیم کردستان عراق به جز "خام فروشی نفت" هیچ گونه استعداد تجاری دیگری ندارد؛اقتصادی با 99 درصد واردات و یک درصد صادرات. بیش از 55 درصد از صادرات 15 میلیاردی "ایران" به "عراق" یعنی حدود 7 میلیارد میلیارد دلارسهم اقلیم کردستان است که اکنون با اتخاذ خطای بزرگ راهبردی مسئولان محلی برای برگزاری رفراندوم غیر قانونی در مخمصه بزرگ اقتصادی امنیتی قرار گرفته است. آنگونه که بازار محصولات وارداتی این جامعه حدود 6 میلیون نفری که عمدتا از "ایران و ترکیه" تامین می شود در معرض خطری جدی قرار گرفته است .
کد خبر : ۱۶۴۹


به گزارش نبض نفت رفتار مهتورانه و خالی از "دور اندیشی سیاسی" مسئولان کردستان دلیلی شد تا در فصل نخست مقابله با اعمال  محدودیت اقتصادی از سوی کشورهای همسایه راهی برای بازگشت "رفتار خردورزانه" در اقلیم گشوده شود.
پس از برگزاری رفراندوم غیر قانونی کردستان  علی رغم توصیه مکرر دلسوزان امنیت منطقه  روز شنبه 5 مهر ماه علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی حضور یافت و با شرح این رخداد توجیهات لازم  را در اختیار نمایندگان مجلس قرار داد در ادامه نمایندگان با صدور بیانیه ای در همان روز با امضای ۲۱۰ نفر از وکلای ملت این اقدام را محکوم کردند وآن را غیر قانونی اعلام کردند.
آنان در این بیانیه از دولت اقلیم کردستان خواسته‌اند که به درخواست‌های دولت مرکزی عراق عمل کند و به گفته آنها "به هیچ وجه اجازه ماجراجویی به صهیونیست‌ها را در منطقه ندهد
."
نمایندگان مجلس این بیانیه برگزاری رفراندوم را توطئه دیگر آمریکا و اسرائیل درمنطقه خوانده‌اند و آن را به ضرر روند دموکراتیک در عراق توصیف کردند. در همین حال دولت ترکیه نیز طی همین روزها با اخذ تصمیمات مشابه ارتباطات تجاری خود با اقلیم را به حداقل ممکن رساند.
از سویی دیگر محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز با حضور در صحن غیر علنی مجلس در روز چهار شنبه 19 مهر توضیحات مبسوطی درباره وضعیت کردستان عراق و روند اقدامات دیپلماتیک دراین زمینه به نمایندگان  ارایه داد.براین اساس کارشناسان پارلمانی  ابعاد مختلف اقدام اخیر اقلیم کردستان و تاثیر سناریوی مطرح شده بر بازار نفت را مورد بررسی قرار دادند.

ارجحیت مصالح ملی بر منافع اقتصادی


حمید رضا فولادگر نماینده اصفهان در مجلس درباره اهمیت بازار تجاری کردستان و صادرات  نفت اقلیم کردستان با توجه به شرایط جدید اظهارداشت: مباحث سیاست خارجی و پیوند آن با مسایل اقتصادی ما مهم است و باید با اولویت دنبال بشود اما در مبادلات اقتصادی مواردی پیش می ا ید که آن  اهمیتش برای ما بیشتر از موارد اقتصادی است  چرا که اهمیت آن مسائل فراتر از موضوعات دیگر است.
وی افزود: به عنوان مثال یک کشو همسایه ما به فرض محال تصمیم بگیرد که برای ما طبق مصالح ملی مان غیر قابل قبول باشد یا اینکه تجاوزو تحریمی را به ما تحمیل کند در آن صورت روی حساب مصوبه ای  خلاف قانون نباید زیر بار آن برویم .

سیر حوادث جایی نرود که اسراییل جدید ایجاد شود


فولادگر با تاکید براینکه بحث همه پرسی کردستان نیز  اینگونه است گفت:  یعنی تا آنجایی که می شود با مذاکره واستفاده از همه ظرفیت های دیپلماسی و بین المللی باید ازکنیم از شرایطی که مبادلات اقتصادی مان بهم نخورد اما اگر سیر حوادث به جایی رفت که یک اسراییل دیگر بخواهند در منطقه برایمان ایجاد کند باید خود را برای آن موقعیت آماده کنیم.



وی تا کید کرد: در جلوی صحنه رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته است و اگر  بخواهد تحقق یابد آنجاست که اتفاق بزرگتری باید بیفتند و ما مسایل اقتصادی مان را آنجا بیان کنیم.
نماینده اصفهان خاطرنشان کرد: بالاخره دولت مرکزی عراق اگر دچار تجزیه بشود اثر اقتصادیش برای ما منفی خواهد بود  و اگر خدای نکره سیر حوادث به سمتی رفت که بخواهند شرایط نامتعارف را تحمیل کنند ما باید اونجا مصالح و منافع ملی ما را اصل قرار بدهیم.


روند توسعه اقلیم کردستان دچار چالش شد

غلامرضا حیدری  با تاکید بر شتاب‌زدگی رفتار مسئولان اقلیم کردستان گفت: مردم اقلیم طی سالهای طولانی مشکلات بسیاری داشتند و حال، بعد از سال‌ها اختیاراتی به آن‌ها داده شده بود اما این اقدام در برگزاری همه‌پرسی استقلال کمی روند توسعه در این منطقه را دچار چالش کرد.
وی افزود: کُردهای عراق از گذشته دور و به‌ویژه در دوران حکومت بعث محرومیت‌های بسیاری داشتند و حال با این اقدام موجب شدند که مرزها به رویشان بسته شود که به نظر می‌رسد آنها به این سادگی، نمی‌توانند از این وضعیت خارج شوند.
حیدری با بیان اینکه لازم بود رهبران اقلیم کردستان هوشیارانه‌تر عمل می‌کردند تصریح کرد: مردم کرد نیز باید دراین زمینه تصمیم گیری درست را اتخاذ کنند  و خارج از تبلیغات دروغین واقعیات را مورد توجه قرار دهند و بهترین تصمصمی را بگیرند.



صدور نفت اقلیم با مشکل مواجه است

بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس نیز اظهارداشت: دولت عراق موضوع تردد به کردستان عراق از طریق مرزهای هوایی را با حساسیت برخورد می‌کند و موضوع صدور نفت اقلیم کردستان با مشکلاتی مواجه است اما در مجموع موضوع باید از طریق دیپلماسی حل شود.
وی خاطرنشان کرد: تا کنون
"دبیر شورای امنیت ملی و وزیر خارجه" در جلسات غیر علنی موضوع استقلال اقلیم کردستان را مورد بررسی قرار دادند.
نعمتی یادآور شد: ما در این زمینه  حفظ تمامیت ارضی عراق را  مورد تاکید قرار می دهیم و لازم می دانیم اقداماتی که در سطح منطقه و کشور با رویکرد مذاکره‌ای صورت گرفته و یا باید انجام شود ادامه یابد.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد:  این مسئله از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر خارجه مورد تأکید قرار گرفت که با توجه به قانون اساسی عراق و پیمان‌های بین‌المللی که وجود دارد، تمامیت ارضی عراق اهمیت بسیاری دارد و امیدواریم که این موضوع را بتوان با گفتگوی سیاسی حل کرد.


عراق یکپارچه منافع اقتصادی بیشتری برای ایران دارد

محمد رضا رضایی کوچی نماینده جهرم در مجلس نیز با بیان اینکه ما طرفدار عراق یکپارچه هستیم  گفت:  اعتقادمان براین است که همه پرسی برگزار شده زمینه نا امنی در منطقه باشد و موج منفی داشته باشد.
وی افزود: طبیعی است که سیاست ایران حمایت از عراق یکپارچه خواهد بود و هر تجزیه و تفکیکی در کشور عراق را به ضرر امنیت منطقه می داند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید براینکه از جمله آثار مثبت آثار مثبت عراق یکپارچه ثبات اقتصاد و امنیت منطقه ای است گفت: طبیعی که امروز آمریکایی  ها و اسرائیلی ها به دنبال ایجاد نا امنی در منطقه هستند و این تجزیه می تواند در راستای مطالبات آنها باشد.
وی یادآورشد: وقتی امنیت در منطقه نباشد مراوده اقتصادی معنی نمی دهد  حال شاید ترکیه در کوتاه مدت ارتباط اقتصادی با اقلیم داشته باشد اما آن هم در نهایت امنیت منطقه را فدای منافع زود گذر نمی کند.


نفت اقلیم نمی تواند بازار نفت را آشفته کند

رضایی با بیان اینکه جمهوری اسلامی با اعمال تحریم اقتصادی کردستان  سیاست درستی را اتخاذ کرده است تصریح کرد: تقریبا تمامی  کشورهامصمم هستند که از تجزیه عراق حمایت نکند چون می دانند در نهایت به ضرر آنهاست.
وی درباره تاثیر بحران اقتصادی در اقلیم بر بازار نفت گفت: این وضعیت  نمی تواند مشکلی بر روی قیمت نفت داشته باشد و تاثیر منفی روی اقتصاد ما نیز ندارد هرچند در آینده بیشتر مشخص خواهد شد که تاکید بر عراق یکپارچه منافع اقتصادی بیشتری برای کشورهای منطقه به لحاظ بازار نفت داشته است.


تهیه و تولید: سید مسعود حسینی و محمد اکبری



ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید





 


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر