/
۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲

سرنوشت صنعت نفت و گاز آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰ رقم می‌خورد

کاندیدای دموکرات ریاست‌جمهوری ممنوعیت حفاری در زمینهای عمومی را در صورت رسیدن به ریاست‌جمهوری ارائه می‌دهد.
کد خبر : ۱۶۴۹۳

به گزارش نبض نفت به نقل از اویل پرایس، تحت مدیریت ریاست‌جمهور بعدی آمریکا شرکت‌های نفت و گاز احتمالاً دسترسی به زمین‌های فدرال را از دست می‌دهند.  الیزابت وارن، کاندیدای دموکرات ریاست‌جمهوری ممنوعیت حفاری در زمینهای عمومی را در صورت  رسیدن به ریاست‌جمهوری ارائه می‌دهد. این یعنی یک مخالفت آشکار با دولت فعلی.

 تحت ریاست ترامپ، دولت برای حفاری فرش قرمز پهن کرده است. در 2018  آمریکا بیش از 40درصد مجوزهای نفت و گاز بیشتری نسبت به سال قبل صادر کرد؛ ولی بیشتر این افزایش نتیجه یک سیستم خودکار بود که در آخرین روزهای دولت اوباما راه‌اندازی شده بود و انبوهی از مجوزها را صادر کرد.

 اوباما و ترامپ هر دو از حفاری در زمین‌های عمومی سود بردند. وارن می‌خواهد به این شرایط پایان دهد.

 تنها تفاوت ترامپ با اوباما در این زمینه نقض سیستماتیک قوانین محیط زیستی و فشار برای باز کردن مناطق برای حفاری هر چه بیشتر بود. ترامپ مخالف آغاز حفاری دریایی در محدوده ساحل آمریکا بود که شامل اقیانوس منجمد جنوبی و شمالی و خلیج شرقی مکزیک هم می‌شد.

 وارن قصد دارد مسیر کاملاً متفاوتی را طی کند. سناتور وارن گفت: «دولت ترامپ مسئول فروش زمین‌های عمومی ما به صنایع نفت، گاز و زغال سنگ در ازای دلار است. توسعه استخراج سوخت فسیلی مکان‌های دست‌نخورده در سراسر کشور را ویران می‌کند و به بحران جوی می‌افزاید؛ به‌همین دلیل در اولین روز ریاست‌جمهوری خود فرمانی مبنی بر ممنوعیت حفاری صادر می‌کنم؛ یک ضرب‌العجل کلی برای تمام امتیازات سوخت فسیلی که شامل حفاری دریایی و زمین های عمومی هم می‌شود.

 سناتور وارن قصد دارد از زمین‌های عمومی برای انرژی تجدیدپذیر استفاده کند و هدف او تولید 10درصد از برق آمریکا از انرژی پاک و زمین‌های فدرال است. او همچنین گفت قوانین سخت‌تری بر متان وضع می‌کند، قوانینی که ترامپ آنها را تضعیف کرده بود.

 «زمینهای عمومی متعلق به همه ماست. باید این‌گونه عمل کنیم، یعنی دسترسی به آنها را کاهش دهیم، استخراج سوخت فسیلی را پایان دهیم، از انرژی تجدیدپذیر استفاده و زمین‌های عمومی را حفظ کنیم. با هم می‌توانیم از این زمین‌ها برای نسل‌های آینده حفاظت کنیم».

هنوز برای کمپینهای انتخاباتی زود است و مشخص نیست وارن بتواند از بقیه پیشی بگیرد، ولی سیاست‌هایی در پیش گرفته که سایر کاندیداها را مجبور کرده موضع مشابهی داشته باشند.

در نتیجه فاصله بین ترامپ و رقبایش از هر زمان دیگری در گذشته بیشتر شده است. مسلماً تفاوت قابل‌توجهی بین دولت اوباما و بوش وجود داشت، ولی فاصله بین احزاب بیشتر شده است. از یک طرف ترامپ حمایت بی‌چون و چرایی از صنعت نفت و گاز می‌کند، از طرف دیگر بسیاری از کاندیداهای دموکرات طرفدار افزایش محدودیت بر حفاری هستند.

نشانه‌هایی وجود دارد که صنعت نفت متوجه این اختلافات است. بسیاری از بزرگترین شرکت‌های نفتی از محدودیت‌های بیشتر بر متان حمایت می‌کنند. فشار سهامداران هم رو به افزایش است. انرژی تجدیدپذیر و خودروهای الکتریکی تهدیدی فزاینده برای منابع نفت و گاز هستند. بسیاری از مقامات اجرایی نفتی نگران تهدید تغییرات جوی هستند.

روند انرژی پاک غیرقابل اجتناب و احتمالاً غیرقابل توقف است، ولی پیشنهاد وارن این احتمال را تسریع می‌کند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر