/
۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳

افزایش ۳۰۰ درصدی هزینه ساخت و ساز با تاخیر در اجرای پروژه ها

عضو هیات علمی دانشگاه امیر کبیر با بیان اینکه پیش نویس آیین نامه مدل سازی اطلاعات ساختمان به هیات وزیران رفته و در نوبت رسیدگی است گفت:تاخیر در اجرای پروژه ها منجر به افزایش 300 درصدی هزینه های ساخت و ساز می شود.
کد خبر : ۱۶۵۱۹

نبض نفت - اقبال شاکری با تاکید بر اینکه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان می تواند از دوباره کاری و تاخیر و افزایش هزینه ها در پروژه های عمرانی جلوگیری کند گفت:طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه که همه ساله منتشر می شود عدم یکپارچگی و تاخیر بالای اجرای پروژه های عمرانی منجر به افزایش 300 درصدی هزینه ها می شود بنابراین با مدل سازی اطلاعات ساختمان این تاخیر می تواند کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: براساس گزارش‌های سازمان برنامه و بودجه 70 درصد پروژه‌های عمرانی در مدت‌زمان ساخت و اجرا هشت تا 12 سال تاخیر دارند و این میزان تاخیر منجر به افزایش 300 درصدی هزینه‌ها می‌شود.

شاکری ادامه داد: تاخیر در اجرای پروژه‌ها هزینه ساخت را به دوبرابر هزینه‌های سال اولی که قیمت‌ها در قرارداد مشخص شده، می‌رساند و منجر به توقف سایر پروژه‌ها می‌شود که این به صورت زنجیروار در نهایت به ضرر مردم تمام می شود چرا که با تاخیر در افتتاح پروژه ها سطح رفاه مردم هم کاهش پیدا می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه در دنیا 10 سال است که برای پروژه‌های عمرانی خود از مدل سازی اطلاعات استفاده و یکپارچه‌سازی در اجرای پروژه را رعایت می کنند گفت: یکی از مزیت‌های این اقدام ایجاد پروژه به صورت مجازی قبل از ساخت است به این معنا که افراد می‌توانند در این پروژه که به صورت مجازی قدم بزنند و با مشکلات آن آشنا شوند و قبل از اجرا مشکلات را برطرف کنند.

به گفته وی، اگر با استفاده از مدل‌سازی اطلاعات ساختمان در پروژه‌ای 100 میلیون تومان هزینه شود، 180 میلیون تومان صرفه‌جویی در هزینه‌های آن پروژه انجام می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه برای استفاده از این مدل در پروژه‌های عمرانی اقدامات قابل‌توجهی را انجام دادند، گفت: دفتر مقررات ملی وزارت راه و شهرسازی در حال تهیه نسخه اول آیین‌نامه این فناوری است.

منبع: فارس

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر