/
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴

چگونه ۲.۷ میلیارد دلار نفت صادراتی روسیه به اروپا آلوده شد؟

میزان نفت آلوده صادراتی روسیه به اروپا احتمالاً پنج میلیون تن است که ارزش این نفت با قیمت فعلی ۲.۷میلیارد دلار است.
کد خبر : ۱۶۹۱۴
به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، در حین تعطیلات عید پاک اروپا، نامه‌ای از شرکت دولتی خط لوله بلاروس، گامل‌ترنستفت، رسید که خطاب به پالایشگاه‌های نفتی و مجریان خط لوله‌ها در لهستان، اوکراین، مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک می‌گفت نفت خامی که از روسیه با خط لوله 5500کیلومتری دروژبا به‌سمت آنها می‌آید آلوده است.

 در این نامه به‌تاریخ 19 آوریل، نوشته شده بود: «از شما می‌خواهم فوراً تمام اقدامات لازم را برای دوری از ضررهای احتمالی و سایر پیامدهای منفی انجام دهید».

طی ده روز بعد، پالایشگاه‌ها و شرکت‌های نفتی اروپا خرید نفت روسیه را یک میلیون بشکه در روز کاهش دادند که معادل 10 درصد واردات نفت اروپا می‌شد.

 این اختلال در فروش نفت دومین صادرکننده بزرگ نفت دنیا، قیمت نفت را به بالاتر از 75 دلار در هر بشکه رساند و اعتبار روسیه را در بحبوحه رقابت با آمریکا در فروش نفت، لکه‌دار کرد. روسیه بررسی در مورد احتمال خرابکاری در خط لوله را آغاز کرد.

ترنسنفت، مالک این خط لوله آلوده، روزانه 10 میلیون بشکه نفت را در روسیه جابه‌جا و بیش از 4 میلیون بشکه نفت را در روز صادر می‌کند.

 مدیران تمام تولیدکنندگان نفت روسیه می‌گویند که تلاش‌هایشان برای به‌دست آوردن اطلاعات از ترنسنفت با شکست مواجه شده و نحوه آلوده شدن این نفت هنوز یک راز است.

 این نفت با کلراید آلی آلوده شده است، ترکیبی که در صنعت برای تقویت استخراج نفت از میادین نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده  چاههای نفت را پاک می‌کند و به جریان نفت سرعت می‌بخشد. ولی باید قبل از ورود نفت به خط لوله از آن جدا شود چون می‌تواند تأسیسات پالایشگاهی را خراب کند یا در دمای بالا گاز سمی کلورین تولید کند.

 شرکت نفت دولتی در بلاروس اعلام کرد انتظار ندارد قبل از چهار می نفت تمیز به‌دست بیاید و ممکن است رسیدن به شرایط نرمال ماه‌ها طول بکشد.

فعلاً هیچ توضیحی برای نحوه آلوده شدن این نفت وجود ندارد. مقدار آلودگی نشان می‌دهد نفت خام آلوده روزها و شاید هفته‌هاست که وارد خط لوله می‌شود.

بلاروس اعلام کرد میزان نفت آلوده احتمالاً پنج میلیون تن است که معادل صادرات یک ماه از خط لوله دروژبا و حدود 1.2 میلیون بشکه نفت می‌شود. ارزش این نفت با قیمت فعلی 2.7 میلیارد دلار است.

آلودگی در پایانه سامارای ترنسنفت شناسایی شده است، جایی که نفت توسط چندین تولیدکننده کوچک وارد شبکه ترنسنفت می‌شود. نامی از این تولیدکنندگان برده نشده است و تحقیقات از چندین شرکت خصوصی در منطقه سامارا ادامه دارد.

پوتین گفت اگر تحقیقات داخلی ترنسنفت به جواب مناسب نرسد، آژانس‌های مجری قانون اقدام خواهند کرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر