/
۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳

اختصاصی نبض نفت/سرنوشت نفت ایران در بازارهای هند به کجا خواهد رسید؟

پس از سفر "نارندرا مودی "نخست وزیر هند و دیدار با ترامپ در کاخ سفید این کشور خرید نفت خود از آمریکا را افزایش داد،هندی که با 8.2 میلیون بشکه بازاری جذاب برای کشورهای نفتی به شمار می رود و به عنوان "چین دوم" مورد توجه همه کشورهای نفتی است.
نویسنده:‌
کد خبر : ۱۶۹۳

به گزارش پایگاه خبری نبض نفت اختلافات ایران با هند بر سر سرمایه گذاری میدان گازی"فرزاد ب "حجم نفت خریداری شده از ایران تا 20 درصد کاهش داد و روسیه و عراق را جایگزین ایران کرد.

رويترز در گزارش خود نوشت، هند واردات نفت خام از ايران را اين ماه 16 درصد كاهش داد كه اين رقم نسبت به سال گذشته كاهش 20 درصدي داشته است. دليل كاهش واردات نفت خام هند از ايران بر اساس آنچه پيش از اين وزير نفت اين كشور اعلام كرد، اقدام تلافي‌جويانه در برابر ايران است.

مسئولان هند مي‌گويند، به دليل اينكه ايران توسعه ميدان گازي فرزاد ب را به ما واگذار نمي‌كند، واردات نفت از ايران را كاهش مي‌دهيم. در حال حاضر هندي‌ها متمايل به عراق و روسيه شده‌اند، يعني به همان اندازه كه واردات نفت از ايران را كاهش داده‌اند به همان ميزان از عراق و روسيه نفت ترش بيشتري وارد كرده‌اند.

هند در سالهای آینده مبدل به بزرگترین بازار نفتی دنیا می شود

در این شرایط شرکت ایندین اویل و بهارات پترولیوم در راستای متنوع کردن منابع وارداتشان، نفت آمریکا را خریداری کرده‌ و اعلام کرده اند در حال ارزیابی برای جایگزین کردن نفت شیرین نیجریه با نفت آمریکا هستند. این شرکت در نظر دارد هر ماه محموله بسیار بزرگی به میزان دو میلیون بشکه نفت خام آمریکا را وارد کند و با این سناریو، هند در سالهای آینده مبدل به بزرگترین بازار نفتی دنیا خواهد شد.

بر همین اساس وضعیت فروش نفت ایران در هندوستان نقش تعیین کننده ای در اقتصاد نفتی کشور باقی خواهد گذاشت.

آلبرت بغزیان،کارشناس انرژی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری نبض نفت با اشاره به بازار نفت هندوستان می گوید: آمریکا به دنبال افزایش شیل اویل و به دست آوردن بازارهای آسیایی است و با سیاستهای تشویقی بنا دارد روند افزایش تولیدات خود را حفظ کند.

وی می افزاید: یکی از مهمترین دلایل محدودیت صادرات شیل اول ممنوعیت صادرات نفت آمریکا بود که با حضور رئیس جمهور جدید ایالات متحده این محدودیت برداشته شد و حالا انتظار تولید 600 تا 700 هزار بشکه خواهند رساند که می تواند قیمت نفت را برای سال آینده میلادی همان 50 دلار نگه دارد.

هرچند کارشناسان معتقدند مردان کاخ سفید پشت پرده افزایش فروش نفت آمریکا به آسیا فشار به ایران را پیگیری می کنند ،اما به نظر می رسد اهرم های تعامل همچنان پیش روی ایران برای طرف هندی یا مشتریهای جدید باز باشد.

نرسی قربان، کارشناس ارشد انرژی و استاد دانشگاه در گفتگو با پایگاه خبری نبض نفت با اشاره به جایگاه هندوستان در بازار نفت می گوید: بدنبال اقدام تلافی جویانه هند پس از ناکامی در سرمایه گذاری در میدان گازی "فرزاد ب "میزان خرید نفت از ایران را کاهش داد و عراق و روسیه را جایگزین کشورمان کرد.

وی می افزاید : چنین اقدامی از سوی مقامات نفتی می تواند با تعامل مرتفع شود و نباید در شرایط کنونی این بازار جذاب را از دست داده تصور کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به سیاستهای بازاری عربستان تاکید می کند: به نظر می رسد در مقطع کنونی باید از شیوه های جدید و جذاب برای فروش نفت استفاده کرد و تکنیکهای تجاری نظیر تخفیفات مدت دار را ارائه داد.

این کارشناس نفتی می افزاید: عربستان برای فروش نفت خود از روشهای تجاری کمک می گیرد و باید پیش از عمیق شدن تیرگی روابط برای تعامل با سایر کشورها برنامه ریزی کرد.

رويترز بر اساس آمارهاي كشتيراني مي‌نويسد: ميزان واردات نفت خام هند از عراق در ماه جولاي نسبت به ماه گذشته 5/31 درصد افزايش يافت. ميزان واردات هند از عراق چهار ماه متوالي است كه افزايشي بوده و خريدش از ايران و ونزوئلا كاهش يافته است.


هند در ماه جولاي 954 هزار و 400 بشكه در روز از عراق نفت خريداري كرده است در حالي كه اين رقم در ماه گذشته 725 هزار و 800 بشكه بود
.


براساس آمار رديابي كشتي‌ها كه توسط مؤسسه تحقيقاتي و پيش‌بيني تامسون رويترز گردآوري شده است ميزان واردات ماه جولاي هند از عراق 50 درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشته است
.


به‌‌رغم افزايش واردات هند از عراق ميزان واردات اين كشور از ونزوئلا 1/31 درصد كاهش يافته است
.
بر اساس اين گزارش هند به دنبال متنوع كردن خريدهايش است تا طرح كاهش 25 درصدي خريد نفت از ايران را تا 31 مارس 2018 عملي كند. اين اقدام در واكنش به واگذار نكردن توسعه ميدان گازي "فرزاد ب "به آنها از سوي ايران انجام مي‌شود
.


ميزان واردات هند از ايران در ماه جاري 3/16 درصد كاهش يافت و به رقم 414 هزار و 900 بشكه در روز رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته كاهش 207 درصدي داشته است
.


هفته گذشته منابع آگاه به رويترز گفتند بارگيري نفت خام از سوي ايران به مقصد هند احتمالاً اين ماه به 310 هزار بشكه خواهد رسيد كه كمترين رقم از فوريه 2016 محسوب مي‌شود
.

فاطمه مهردادیان، پایگاه خبری نبض نفت


ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر