/
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳

افزایش تولید نفت عربستان برای مصرف داخلی

عربستان سعودی احتمالا ماه آینده نفت بیشتری تولید می‌کند اما این تولید اضافی احتمالاً برای تولید برق در داخل کشور استفاده می شود.
کد خبر : ۱۷۰۱۲

به گزارش نبض نفت به نقل از اوایل پرایس، عربستان سعودی احتمالا ماه آینده نفت بیشتری تولید می‌کند ولی این لزوما به معنای افزایش صادرات عربستان نیست.

 منابع آگاه می‌گویند این تولید اضافی احتمالاً برای تولید برق در داخل کشور استفاده می شود.

این خبر واشنگتن را ناامید می‌کند چون ترامپ عربستان را مجبور کرده حالا که معافیت های خریداران نفت ایران لغو شده ، برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت ، تولیدش را افزایش دهد.

 عکس العمل بازار نسبت به پایان معافیت ها تا حالا متعادل بوده است .شاید تا حدی به این خاطر بوده که عربستان اطمینان داده ظرفیت و تمایل کافی برای پایان دادن به  توافق کاهش تولید اوپک را دارد ولی منافع عربستان و آمریکا در مورد نفت متفاوت هستند.

 یکی از منابع آگاه گفت:« عربستان می خواهد قیمت نفت حداقل یکی دو ماه در سطح فعلی باقی بماند. آنها نمی‌خواهند تولیدشان را بالای 10.3 میلیون بشکه  ببرند چون آنها بخشی از توافق کاهش تولید اوپک هستند ،ولی از طرف آمریکا هم برای افزایش تولید تحت فشار قرار دارند».

 این نشان می دهد که علیرغم اطمینانی که ریاض به آمریکا داده ،باید مواظب باشد  شرکایش در اوپک و روسیه را عصبانی نکند. روسیه عضوی تأثیرگذار در توافق کاهش تولید است. روسیه بارها اشاره کرده ترجیح می‌دهد قیمت نفت پایین تر باشد ولی تولیدش بالاتر برود. پس نگهداشتن مسکو در این توافق برای ریاض بسیار اهمیت دارد.

 نیاز به قیمت بالای نفت برای عربستان از برنامه بلندپروازانه اقتصادی آن نشأت می گیرد که نیاز به سرمایه‌گذاری عظیمی دارد. همچنین عربستان هنوز از نظر بودجه در شرایط حساسی  قرار دارد. کسری بودجه عربستان سال جاری 4.2 درصد تولید ناخالص داخلی این کشوربود. پر کردن این فاصله برای عربستان حیاتی است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر