/
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵

ایران به سومین تولیدکننده کاتالیست آیرون مولیبدن تبدیل شد

کاتالیست بومی‌سازی شده آیرون مولیبدن توسط شرکت دانش‌بنیان نفت و گاز سرو با همکاری شرکت صنایع شیمیایی فارس در نمایشگاه نفت تهران رونمایی شد.
کد خبر : ۱۷۰۲۶

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، با تولید و بومی‌سازی کاتالیست آیرون مولیبدن توسط شرکت نفت و گاز سرو، ایران به عنوان سومین کشور دارای صاحب دانش فنی تولید کاتالیست فرآیند سنتز فرمالدهید معرفی شد، همچنین در این مراسم تفاهم‌نامه قرارداد صنعتی این کاتالیست راهبردی بین این دو شرکت امضا شد.

امیر هومن وثیق، مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو در این باره گفت: این محصول با ارزش، هزینه خریدی حدود 60 یورو برای هر کیلوگرم دارد، هم‌اکنون در 14 مجتمع کشور از کاتالیست آیرون مولیبدن برای تولید فرمالدهید استفاده می‌کنند.

وی افزود: دانش فنی این محصول راهبردی تنها در اختیار دو کشور سوئد و ایتالیا بود که در دوران تحریم هیچ کدام از این کشورها کاتالیست صنایع تولید فرمالدهید را تامین نمی‌کردند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو تصریح کرد: پیش از دوران تحریم، همکاری مشترکی بین دو شرکت در حوزه توسعه فناوری کاتالیست سنتز فرمالدهید در مقیاس نیمه صنعتی انجام شد که بر اساس گزارش‌ها، عملکرد کاتالیست نتایج درخشانی داشت که این دستاورد سبب امضای قرارداد صنعتی برای تولید و تحویل یک بچ کاتالیست به شرکت صنایع شیمیایی فارس شد.

کریمی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده با مدیران شرکت صنایع شیمیایی فارس، این کاتالیست تابستان امسال بارگذاری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو ادامه داد: با توجه به وجود بازارهای منطقه برای کاتالیست سنتز فرمالدهید، تولید و بومی‌سازی این کاتالیست سبب می‌شود تا در آینده نزدیک افزون بر صرفه‌جویی ارزی، دروازه‌های صادراتی کشور برای این محصول باز باشد.

وی یادآور شد: طی دو هفته گذشته توانستیم صنعت راهبردی کاتالیست را در ایران نهادینه کنیم.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر