/
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹

پیام فروش ۷۰ هزار بشکه نفت در بورس همزمان با تشدید تحریم‌های نفتی آمریکا

در حالی سه شنبه هفته قبل، ۷۰ هزار بشکه نفت‌ خام سنگین ایران در بورس انرژی معامله شد که چند روز قبل از آن، وزیر امور خارجه آمریکا از تعلیق معافیت‌های نفتی با هدف به صفر رساندن فروش نفت ایران خبر داده بود.
کد خبر : ۱۷۰۹۳
نبض نفت - در آبان ماه ۹۷ و همزمان با اجرایی شدن تحریم های نفتی، آمریکا به دلیل کم‌تر شدن نوسانات قیمت جهانی نفت به هشت کشور خریدار عمده نفت ایران یعنی کشورهای ژاپن، چین، کره جنوبی، هند، ایتالیا، تایوان، ترکیه و یونان معافیت‌های 180 روزه (6 ماهه) اعطا کرد. این معافیت‌ها که از آبان ماه سال گذشته صادر شده بود، در اواسط اردیبهشت ماه امسال به پایان خواهد رسید. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در تاریخ ۲ اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد: «دیگر هیچ معافیتی به خریداران نفت ایران داده نخواهد شد».

هدف آمریکا به صفر رساندن فروش نفت ایران است. اما در حالی که مجموع نفتی که این هشت کشور روزانه از ایران میخرند، 800 هزار بشکه است، اخبار برخی رسانه های بین المللی مثل بلومبرگ حاکی از آن است ایران روزانه در حال فروش 1.7 میلیون بشکه نفت در بازار بین المللی است. به عبارت دیگر، ایران حداقل 900 هزار بشکه بیش‌تر از معافیت‌های آمریکا نفت می‌فروشد.

از سوی دیگر، بعد از صحبت‌های پومپئو مبنی بر عدم اعطای معافیت به خریداران نفت ایران و با توجه به مشکلات ونزوئلا و لیبی برای صادرات نفت، قیمت جهانی نفت افزایش یافت. این افزایش قیمت دامن‌گیر آمریکا خواهد شد زیرا قیمت سوخت و به خصوص بنزین آمریکا شدیدا تحت تاثیر قیمت جهانی نفت است.

*ایران چگونه با وجود تحریم‌ها نفت صادر می‌کند؟

راهکارهای مختلفی برای فروش نفت در شرایط تحریم وجود دارد مدل سنتی فروش نفت به گونه ای است که مشتریان مستقیما با وزارت نفت وارد مذاکره شده و نفت به طرق مختلف به آنها فروخته می‌شود. خاموش کردن GPS نفتکش‌ها برای رصد نشدن، صدور بارنامه‌های جعلی، استفاده از ظرفیت دیگر کشورها در فروش نفت ایران و ایجاد کانال‌های بانکی برای رصد نشدن تراکنش‌های بانکی از جمله راه‌هایی است که ایران برای دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا به کار می‌برد.

هرچند ایران در حال حاضر با استفاده از روش‌های مختلف سعی در دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا را دارد. اما برخی از این راهکارها، راهکارهای کوتاه مدت و محدودی است که فروش نفت را با نوساناتی مواجه می‌کند. ممکن است مدتی این راهکارها اثر گذار باشند و مدتی دیگر ایران قادر به استفاده از این روش ها نباشد. حال باید دید بهترین و مطمئن‌ترین راه برای بی اثر کردن تحریم های نفتی آمریکا چیست؟

*مطمئن ترین راهکار فروش نفت ایران در شرایط تحریم

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند بهترین راهکار در این زمینه، عرضه نفت در بورس است. عرضه نفت در بورس یک راهکار مطمئن و بلندمدت برای صادرات نفت ایران است. از جمله مزیت‌های بورس نفت ایران می‌توان به شرایط ورود آسان مشتریان، قیمت مناسب بر مبنای رقابت در بورس، مقصد فروش آزاد نفت، فضای رقابت عادلانه و بدون رانت، خرید با تضمین بدون هرگونه فساد و از همه مهم‌تر آزاد بودن مشتریان در تسویه وجه حاصل فروش نفت به صورت ریالی است. امکان تسویه ریالی، اصلی ترین حربه آمریکا در بلوکه کردن پول های ایران را از بین خواهد برد. زیرا با ورود بخش خصوصی به خرید نفت و امکان تسویه ریالی، بخش خصوصی با انعطاف‌پذیری بیشتری که نسبت به بخش دولتی و وزارت نفت دارد. می‌تواند با ارتباط با تاجران مختلف داخلی و خارجی ارز حاصل از فروش نفت را به ریال تبدیل کرده و آن را به حساب بانک مرکزی واریز کند و با وزارت نفت تسویه کند.

*پیام فروش ۷۰ هزار بشکه نفت سنگین در بورس انرژی

از اوایل آبان ماه ۹۷، شاهد عرضه نفت خام در بورس انرژی هستیم و سه شنبه هفته گذشته هم 70 هزار بشکه نفت سنگین در بورس انرژی به بخش غیر دولتی فروخته شد تا پیامی از سوی دولت و ملت ایران به تحریم‌های نفتی آمریکا باشد. هرچند این مقدار نفت در مقابل کل صادرات ایران مقدار ناچیزی است. اما با توجه به نوپا بودن عرضه نفت در بورس و در شرایط فعلی تحریمی اتفاق بزرگ و مهمی است زیرا عملا نشان می دهد بخش خصوصی با وجود همه مخاطرات پیش‌رو آمادگی خود را برای فروش نفت اعلام کرده است.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر