/
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵

عربستان هر ماه ۲ میلیون بشکه نفت اضافه به پالایشگاه هندی می‌فروشد

آرامکوی عربستان از ماه جولای تا دسامبر ماهانه دو میلیون بشکه نفت خام اضافی به شرکت ایندین اویل فروخت.
کد خبر : ۱۷۴۷۴

به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، آرامکوی عربستان از ماه جولای تا دسامبر ماهانه دو میلیون بشکه نفت خام اضافی به شرکت ایندین اویل صادر می کند . دهلی نو به دنبال جبران بشکه های از دست رفته نفت ایران است.

 عربستان سعودی ماه گذشته با سخت تر شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران به خریداران هندی پیشنهاد داد برای جبران از دست رفتن نفت ایران ،نفت اضافی را از عربستان بخرند. آمریکا در نوامبر تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد و در ابتدا به هند و هفت کشور دیگر معافیتی 6 ماهه برای ادامه واردات نفت از ایران داد ولی این معافیت ها تمدید نشده اند.

 شرکت ایندین اویل قراردادی برای خرید 5.6 میلیون تن نفت از آرامکوی عربستان در سال مالی 20-2019 بسته است که از اول آوریل آغاز شد و یک گزینه هم برای خرید 2 میلیون تن نفت اضافی دارد.

ای کی شرما، مدیر مالی شرکت ایندین اویل گفت:« ما به آنها گفتیم تا 6 ماه به صورت ماهانه دو میلیون بشکه نفت میخریم (در کل حدود 1.6 میلیون تن) که از جولای آغاز می شود و عربستان هم قبول کرده است».

 هند بزرگترین مشتری نفت ایران پس از چین است که روابط دیپلماتیک نزدیکی با ایران دارد و می‌خواهد از نزدیک با آمریکا هم کار کند.

 در 2012 وقتی ایران تحت دور قبلی تحریم‌ها قرار داشت ، عربستان و عراق سهم خود را در بازار آسیا افزایش دادند. از آن زمان ، با ورود آمریکا و سایر تولیدکنندگان نفت خام ،مسیر تجارت عوض شده است.

 هند طی معافیت‌های 6 ماهه ای که آمریکا داده بود، روزانه حدود 300 هزار بشکه نفت ایران را خریده است.

 فقط پالایشگاه‌های دولتی هند حدود 60 درصد از 5 میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایشی هند را در اختیار دارند. این پالایشگاه ها از نوامبر نفت خود را از ایران خریده اند. هند حدود 304500 بشکه نفت ایران را بین ژانویه تا آوریل 2019 وارد کرده است.

 شرکت ایندین اویل که بزرگترین خریدار هندی نفت ایران در 19- 2018 بود ، هیچ قراردادی در سال  مالی جدید برای خرید نفت از ایران ندارد. ایندین اویل منابع نفتی خود را متنوع کرده است.

شرما گفت :« ما از عربستان سعودی درخواست نفت اضافی کردیم. ما قراردادهایی با ادنوک( شرکت ملی نفت ابوظبی)، کویت و مکزیک داریم در صورت لزوم از آنها هم تقاضای نفت می کنیم».

 شرکت ایندین اویل قراردادهای سالیانه جداگانه ای با ایکویینر نروژ و سوناتراچ الجزیره برای خرید 4.6 میلیون تن نفت آمریکا در 2019 بسته است.

 وی گفت خرید از آمریکا پیامی برای بازار بود که ما در حال متنوع سازی منابع خود هستیم. شرما اضافه کرد:« با از دست رفتن نفت ایران، عرضه نفت آمریکا به ما کمک می کند».

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر