/
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
زاهد علی صادق مدیرعامل شرکت united work force پاکستان در گفتگو با نبض نفت:

چرا پاکستان تمایلی به خرید گاز ایران ندارد؟

مدیرعامل شرکت united work force پاکستان معتقد است عربستان یکی از عوامل اصلی ایجاد تنش در روابط بین ایران و پاکستان است و در برخی مواقع حتی گاز را به صورت رایگان در اختیار پاکستان قرار می‌دهد.
نویسنده:‌
کد خبر : ۱۷۵۰۲
نفت ایران به درد پاکستان نمی‌خورد/قاچاق سوخت یک مسئله داخلی است و ارتباطی به پاکستان ندارد

گفتگو از سیدمسعود حسینی

زاهد علی صادق مدیرعامل شرکت united work force از جمله مدیران بخش خصوصی پاکستان است که در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت دارد. این شرکت مراودات تجاری زیادی با شرکت‌های ایرانی دارد. زاهد علی صادق با حضور در پایگاه خبری نبض نفت به تشریح روابط اقتصادی ایران و پاکستان پرداخت و به صورت صریح و بدون تعارف به سئوالات خبرنگار نبض نفت پاسخ گفت.

تحلیل شما از روابط بین ایران و پاکستان چیست؟

بین ایران و پاکستان حدود 700 کیلومتر مرز زمینی وجود دارد اما در پاکستان در مقایسه با سایر کشورها در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت زیادی انجام نشده است. پاکستان به منابع انرژی ایران نیاز دارد و تحریم مشکلات زیادی را برای همکاری مشترک به وجود آورده است. عمران خان نخست وزیر پاکستان در سفر اخیر خود به ایران با حسم روحانی و سایر وزرای ایرانی ملاقات‌هایی را داشت تا شرایط و روابط اقتصادی دو کشور افزایش پیدا کند. در این دیدار از رئیس‌جمهور ایران برای حضور در پاکستان دعوت به عمل آمد و احتمالا در دو ماه و نیم آینده این سفر به پاکستان انجام می‌شود. در این دیدارها برای نحوه تعامل و تجارت با یکدیگر در زمان تحریم گفتگو صورت می‌گیرد. مردم هر دو کشور دوست دارند که دو دولت و دو کشور با هم رابطه و تعامل نزدیک داشته باشند. ما امیدوار هستیم که عمران خان و حسن روحانی در این زمینه همکاری لازم را با یکدیگر داشته باشند.

افزایش روابط اقتصادی دو کشور چقدر می‌تواند بر روابط سیاسی ایران و پاکستان اثر مثبت داشته باشد؟

در وهله اول باید کار فرهنگی انجام شود. در وهله دوم باید روابط اقتصادی دو کشور بیشتر شود. روابط فرهنگی اثرات زیادی در نزدیک شدن دو کشور دارد. یکی از موضوعات اساسی که برای دو کشور بسیار مهم است بحث امنیت است. ایران و پاکستان دو کشور مسلمان با توحید مشترک هستند، هر دو قرآن پرست هستند و هر دو کشور حضرت محمد(ص) را دوست دارند. همچنین مردم هر دو کشور ولایت و اهل بیت را دوست دارند. جنایت‎‌کاری هایی که بین دو کشور رخ می‌دهد ناشی از سایر کشورهاست. اگر ایران و پاکستان از نظر فرهنگی، اقتصادی و سیاسی با هم رابطه داشته باشند و امنیت آنها حفظ شود این موضوع مایه رنجش دشمنان اسلام می‌شود. اختلاف‌هایی که بین دو کشور شکل می‌گیرد ریشه در جنایت‌کاری آمریکا، اسرائیل و عربستان دارد. مردم پاکستان تعامل با ایران را دوست دارند. به عنوان مثال بنده الان در ایران هستم و برای کار و تعامل با ایران آمده‌ام. امیدوار هستم بین هر دو طرف شرایط و روابط بهتر شود.

مشکل اصلی که صادرات گاز ایران به پاکستان را متوقف کرد چه بود؟

مشکل اصلی مسائل سیاسی است. عامل این موضوع اقتصادی نبود. عربستان گاز خود را با قیمت بسیار ارزان و حتی در برخی مواقع به صورت رایگان در اختیار پاکستان قرار داد. در حال حاضر ماهیانه حدود یک و نیم میلیون تن گاز به صورت زمینی و دریایی از ایران به سمت پاکستان می‎رود. در حال حاضر راه دریایی و از طریق کشتی این انتقال نمی‎تواند انجام شود و فقط راه زمینی بین دو کشور باز است. ما امیدوار هستیم که تعاملات ایران و پاکستان در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی هر چه سریع‎تر بیشتر شود تا به راحتی بتوانیم با همدیگر کار کنیم.

چقدر از نظر اقتصادی به نفع پاکستان است که به ایران نزدیک شود؟

روابط اقتصادی ایران و پاکستان متاثر از روابط سیاسی دو کشور است. یکی از موضوعات فنی در خصوص نفت ایران این است که در نفت ایران سولفور زیادی وجود دارد و در نفت ایران سیستم فیلتراسیون سولفور وجود ندارد. پاکستان به دنبال نفت بدون سولفور است. در نفت ایران حدود 5 هزار ppm سولفور وجود دارد که این موضوع باعث شده نفت ایران خیلی کارآیی زیادی برای پاکستان نداشته باشد. اما در قطر و بحرین که پالایشگاه آنها جدید است نفت آنها در پاکستان کاربرد بیشتری دارد. با اینکه قیمت نفت ایران ارزان‌تر از نفت عربستان است اما کیفیت آن برای ما مناسب نیست. در پاکستان از قیر، مواد پتروشیمی و گاز ایران استفاده زیادی می‌کند.

تحلیل شما از آینده روابط ایران و پاکستان چیست؟

من معتقد هستم اگر دو برادر با هم مشکل دارند برادر سوم مشکل آنها را حل می‌کند. اگر من یک لقمه نان دارم نصف آن برای بچه‌های ایرانی و نصف آن هم برای بچه‌ها پاکستانی است. من امیدوار هستم که به لطف خداوند و حضرت محمد(ص) ایران در این تحریم‌های اخیر پیروز می‌شود. ایران که پرچمدار توحید، نبوت و رسالت است و پرچم قرآن و انسانیت را بلند کرده یقین دارم که ایران پیروز می‌شود.

ذهنیت مردم پاکستان نسبت به روابط اقتصادی با مردم ایران چگونه است و چقدر تمایل دارند این روابط اقتصادی بیشتر شود؟

اگر تحریم‌ها برداشته شود خیلی از شرکت‌های پاکستانی علاقمند هستند که با ایران کار کنند. ذهنیت مردم پاکستان هم نسبت به مردم ایران بسیار خوب است. متاسفانه در حال حاضر ایران تحریم است و کار زیادی بین دو کشور انجام نشده است.

در چابهار و میرجاوه ایران و تفتان و پیشین پاکستان ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که می‌توان کار داد. مردم در این شهرها مواد غذایی، محصولات پتروشیمی و مصالح ساختمانی را با یکدیگر مبادله می‌کنند.

دیدگاه شما در خصوص قاچاق سوخت در مرزهای شرقی ایران چیست؟

این یک مسئله داخلی مربوط به ایران است و این مسئله پاکستان نیست. هر کسی که جنس بیاورد و جنسش ارزان‌تر باشد جنس وی خریداری می‌شود و خریداران از این قاچاق استقبال می‌کنند. البته بحث قاچاق یک موضوع بین‌المللی است و مخصوص ایران و پاکستان نیست. در حال حاضر که یک مرز زمینی بین دو کشور وجود دارد مردم به این شیوه با هم کار می‌کنند.

مردم پاکستان چقدر از این سوخت و کالاهای قاچاق استقبال می‌کنند؟

این کالاها خیلی مطلوب نیستند چرا که مدرک و اسناد این کالاها موجود نیست. شرکت‌هایی که حساب دولتی و بانکی در پاکستان دارند از این کالاهای قاچاق استقبال نمی‌کنند چرا که مشکلات زیادی دارد.

تاثیر تحریم‌ها بر میزان مبادلات بین دو کشور چقدر بوده است؟

تحریم‌ها باعث شده که مبادلات بانکی بین دو کشور از بین برود. اگر مبادلات بانکی نباشد اقتصادی هم وجود نخواهد داشت و این موضوع دست دولت ایران و پاکستان نیست.

چقدر امیدوار هستید این شرایط بهتر شود؟

ما به صورت نفر به نفر و شرکت با شرکت در حال کار کردن در ایران هستیم. ما دوست داریم خوشحالی هر دو ملت و هر دو کشور را مشاهده کنیم.

دیدگاه شما در خصوص دور زدن تحریم‌های آمریکا چیست؟

ایران در عرصه‌های مختلف از جمه در سوریه، یمن، لبنان و فلسطین بر آمریکا پیروز شد. این تحریم‌ها یک موضوع کاملا سیاسی است و نسبت به ایران حساسیت زیادی دارند. من معتقد هستم در حال حاضر مردم ایران تحریم نیستند. وقتی به شهرها و روستاهای ایران سر می‎زنم اثرات تحریم وجود ندارد و مردم همگی خوشحال هستند و به خوبی زندگی می‌کنند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر