/
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸

ترامپ: نمی‌خواهم بجنگم

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای که بامداد دوشنبه منتشر شده گفته قصد جنگ با ایران ندارد.
کد خبر : ۱۷۵۴۸

نبض نفت - «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز که بامداد دوشنبه منتشر شده بار دیگر تأکید کرده قصد جنگ با ایران ندارد، اما در اظهاراتی ادعا محور گفته به ایران اجازه نخواهد داد تسلیحات هسته‌ای داشته باشد.

ترامپ در این مصاحبه که هفته گذشته ضبط‌ شده گفت: «به ایران اجازه نخواهم داد سلاح هسته‌ای داشته باشد. نمی‌خواهم بجنگم، اما وقتی با وضعیتی مثل ایران روبرو باشید نمی‌توانید به آنها اجازه بدهید سلاح هسته‌ای داشته باشند، نمی‌توان اجازه داد چنین اتفاقی بیفتد.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه اضافه کرد: «با وجود همه مسائلی که اتفاق می‌افتد من کسی نیستم که بخواهد وارد جنگ بشود، چون جنگ به اقتصادها لطمه می‌زند و مهم‌تر از همه جنگ باعث کشته شدن انسان‌ها می‌شود.»

ترامپ علی‌رغم این بامداد دوشنبه در توئیتی ایران را به جنگ‌طلبی متهم کرد و مدعی شد جنگ «پایان کار ایران» خواهد بود. او نوشت: «اگر ایران جنگ می خواهد رسماً پایان کارش خواهد بود. دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکن!»

ارتش آمریکا در هفته‌های گذشته با متهم کردن ایران به افزایش تحرکات در منطقه ناو گروه «یواس‌اس آبراهام لینکلن» و چهار بمب‌افکن «بی‌52»  را روانه منطقه کرده است. تهران ادعاهای واشنگتن را رد کرده و هدف آمریکا از انتشار چنین اخباری را «جنگ روانی» توصیف کرده است. 

دونالد ترامپ اردیبهشت‌ماه سال گذشته به مشارکت کشورش در توافق هسته‌ای با ایران خاتمه داد و تحریم‌هایی که پس از اجرایی شدن این توافق متوقف شده بودند را مجدداً احیا کرد. او در مصاحبه با «فاکس‌نیوز» مدعی شده تحریم‌ها بیش از آنچه تصور می‌کرده اثرگذار بوده‌اند.

او در این مصاحبه که در «باغ رز» کاخ سفید با «استیو هیلتن»، مجری فاکس‌نیوز انجام شده گفت: «من به توافق هسته‌ای ایران خاتمه دادم و در واقع باید بگویم که تصور نمی‌کردم که اینقدر [تحریم‌ها] قوی باشند. این کشور (ایران) از نظر اقتصادی کاملاً ویران شد

وی، توافق هسته‌ای برجام را «نمایش وحشتی» تعبیر کرد که محصول کار دولت قبلی آمریکا است و در ادامه در توضیح درباره این استدلال خود گفت: «چون، پنج سال دیگر مسیر ساخت سلاح هسته‌ای برای آنها هموار می‌شد. ما اینکه کشور دیگری از این سلاح‌ها داشته باشد نمی‌خواهیم.»

ترامپ همچنین با تکرار این ادعا که برجام 150 میلیارد دلار پول در اختیار ایران قرار داده گفت: «این همه پول دادیم، توافق وحشتناکی کردیم و حق بازرسی هم نداریم؛ حتی اجازه بازرسی از برخی سایت‌های مهم مثل پایگاه‌های نظامی را هم نداشتیم. این توافق، وحشتناک بود.»

«بازرسی از مراکز نظامی» یکی از محورهایی است که منتقدان برجام در آمریکا بر اساس آن به این توافق حمله می‌کنند.  در توافق هسته‌ای برجام و قطعنامه تأییدکننده آن، مفادی در خصوص ضرورت بازدید از مرکز نظامی ایران وجود ندارد اما تهران به جهت تسهیل فرایند اعتمادسازی به صورت داوطلبانه «پروتکل الحاقی» را اجرا می‌کند. در این قرارداد هم الزامی برای دسترسی به سایت‌های نظامی ایران وجود ندارد.

برخی از تحلیلگران آمریکایی که منتقد سیاست‌های حاکمیتی این کشور هستند معتقدند سلطه سازمان‌های اطلاعاتی غرب بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موجبات اکراه برخی کشورها از مجاز کردن بازرسی‌های نظامی را فراهم می‌کند. در این میان تجربه مربوط به بازرسی‌های آژانس از عراق در برنامه‌ای موسوم به «آنسکام» که در نهایت زمینه‌های حمله آمریکا و انگلیس به این کشور را فراهم آورد یکی از حوادثی است که به این نگرانی‌ها دامن می‌زند.

«اسکات ریتر» که خودش یکی از بازرس‌های برنامه موسوم آنسکام است در حال حاضر به یکی از مخالفان جدی این بازرسی‌ها بدل شده؛ او فاش کرد دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس در این برنامه نفوذ کرده و حتی برخی از اطلاعات دریافت شده را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده‌اند. مطابق اطلاعات افشا شده آقای «ریتر»، آمریکا و انگلیس در عملیات چهار روزه موسوم به «روباه صحرا» یا  «Desrt Fox» که از 16 دسامبر 1998 آغاز شد، از اطلاعات درز کرده این برنامه برای بمباران مواضع نظامی و امنیتی عراق استفاده کرد.

ترامپ در مصاحبه با فاکس‌نیوز بار دیگر ادعای خود مبنی بر اینکه ایران محور تمامی مشکلات در منطقه است را تکرار کرد. او ادعا کرد هنگام ورود به کاخ سفید در یک نشست توضیحی با فرماندهان پنتاگون حضور پیدا کرده و متوجه شده که در تمام 14 یا 15 نقطه درگیری در منطقه، ایران عامل اصلی مشکلات بوده است.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در پاسخ به اظهارات مجری برنامه مبنی بر اینکه تحرکات نظامی اخیر پنتاگون نگرانی‌ها از احتمال بروز جنگ با ایران تشدید کرده گفت: «فقط نمی‌خواهم آنها سلاح هسته‌ای داشته باشند؛ آنها نباید ما را تهدید کنند.»

برخی از تحلیلگران معتقدند هدف دولت دونالد ترامپ از تحرکات نظامی اخیر علیه ایران، تکرار الگوی کره شمالی و کشاندن ایران به میز مذاکره است. او سال گذشته در حالی که رؤسای جمهور پیشین ایالات متحده همواره سعی داشتند از تهدید اتمی کره شمالی اجتناب کنند به مستقیم‌ترین شکل ممکن این کشور را به حمله اتمی تهدید کرد. ترامپ مدتی بعد با رهبر کره شمالی دیدار کرد و با وی بر سر خلع سلاح هسته‌ای این کشور توافق کرد.

ترامپ در مصاحبه فاکس‌نیوز هنگامی که در حال صحبت درباره تحرکات نظامی علیه ایران بود، گفت: «به نظرم، اگر نگاه کنید می‌بینید وقتی که من به [مذاکره با] کره شمالی رفتم، آنها داشتند مرتب آزمایش هسته‌ای انجام می‌دادند، موشک پرتاب می‌کردند؛ در وضعیت سختی قرار داشتیم ولی نهایتاً با هم کنار آمدیم.»

«وندی شرمن»، قائم‌مقام سابق وزارت خارجه آمریکا و سرپرست تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور شب گذشته در توئیتی خطاب به ترامپ نوشت که راهبرد او در قبال کره شمالی درباره ایران جواب نخواهد داد. 

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر