/
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵

اوپک دوباره ترامپ را نادیده می‌گیرد

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) آمادگی دارد با حفظ محدودیت تولید، دوباره خواسته‌های رئیس جمهوری آمریکا را نادیده بگیرد
کد خبر : ۱۷۶۱۵

به گزارش نبض نفت، تولیدکنندگان عمده نفت به سوی حفظ محدودیت تولید تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی تمایل خواهند داشت و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را که خواهان افزایش تولید نفت شده بود، نادیده می‌گیرند.

کمیته وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک این هفته نشانه‌هایی قوی بروز داد که تولیدکنندگان نفت سیاست محدودیت تولید برای بازگشت توازن به بازار را ادامه می‌دهند.

اگر اوپک و متحدانش این رویه را در نشست ماه ژوئن ادامه دهند، دومین بار خواهد بود که خواسته ترامپ را نادیده می‌گیرند و قیمت نفت در سطح بالای کنونی باقی خواهد ماند.

این برای ترامپ آزاردهنده است، زیرا او خواهان کاهش قیمت بنزین در آمریکاست، اما سیاست خارجی وی فشار افزایشی به قیمت نفت را حفظ می‌کند و این مسئله قیمت بنزین را بالا نگه می‌دارد.

در حالی که دولت آمریکا با تحریم ایران و ونزوئلا عرضه نفت در بازارهای جهانی را محدود کرده است، ترامپ از متحدانش در عربستان و امارات انتظار دارد کاهش تولید را جبران کنند.

 

 بازار نفت شرایط شکننده‌ای دارد

 

اما عربستان و امارات خود را به افزایش تولید متعهد نمی‌دانند و خالد الفالح، وزیر انرژی، صنایع و منابع معدنی عربستان، هشدار داد که ذخیره‌سازی نفت در جهان در حال افزایش است و این مسئله می‌تواند سبب مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی و سقوط قیمت نفت شود.

وی گفت: در مجموع، بازار نفت در شرایطی شکننده است؛ از یک سو، نگرانی‌های زیادی درباره تحریم‌ها و اختلال در تولید وجود دارد، اما از سوی دیگر، شاهد افزایش ذخیره‌سازی‌ها هستیم.

وزیر انرژی عربستان افزود: ما شاهد عرضه بالای نفت در جهان هستیم که از دید ما به این معناست که در هفته‌ها و ماه‌های آینده، در شرایط مطلوبی خواهیم بود.

دیگر اعضای کمیته وزارتی اوپک و غیر اوپک نیز به‌طور عمده با الفالح همصدا بودند و در بیانیه‌ای اعلام کردند اعضای این کمیته به اطلاعات بیشتری نیاز دارند تا بتوانند درباره لزوم حفظ محدودیت تولید به توافق دست یابند.

 

دورنمای مبهم رشد اقتصادی جهان

 

یکی از ابهام‌های پیش روی کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیر اوپک، رفتار دولت آمریکاست که با آغاز جنگ تجاری ضد چین، دورنمای رشد اقتصاد جهانی را مبهم کرده است. دولت آمریکا همچنین با افزایش فشارها ضد ایران و ارسال منابع نظامی به منطقه، تنش‌ها در خاورمیانه را تشدید کرده است.

وزیر انرژی روسیه اعلام کرده که بازار نفت اکنون بسیار بی‌ثبات و وضع سیاست‌های بلندمدت، بسیار دشوار شده است؛ وی به دو عامل اشاره کرد که یکی از آنها تشدید اختلاف تجاری آمریکا و چین و دیگری تشدید تحریم‌ها علیه ایران است.

با این همه، نواک اعلام کرد که اوپک و متحدانش می‌توانند به خریداران نفت تا حدی آرامش دهند و در حال بررسی گزینه‌های خود هستند.

عربستان در ماه آوریل سال جاری میلادی روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت تولید کرد، در حالی که طبق توافق کاهش تولید نفت می‌تواند روزانه ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید کند. این به آن معناست که حتی اگر توافق جهانی کاهش تولید نفت تمدید شود، عربستان می‌تواند در صورت لزوم بیش از ۵۰۰ هزار بشکه دیگر به عرضه روزانه نفت جهان اضافه کند.

برخی منابع اعلام کردند اوپک و متحدانش در حال بررسی افزایش نسبی سقف تولید خود و محدود کردن کاهش تولید به ۹۰۰ هزار بشکه در روز هستند و این مسئله می‌تواند ۳۰۰ هزار بشکه دیگر به عرضه روزانه نفت جهان بیفزاید.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر