/
۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰

نفسهای بودجه نفتی به‌شماره افتاد

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بودجه‌ریزی مبتنی بر نفت اقتصاد کشور را به بن‌بست برده‌ است، گفت: یکی از اولویتهای برنامهِ اصلاح ساختار بودجه، شفافیت در نحوه هزینه‌های شرکتهای دولتی برای پایان‌دادن به فساد این مجموعه‌ها است.
کد خبر : ۱۷۶۴۶

نبض نفت - وحید شقاقی شهری با بیان اینکه سهم مالیات از بودجه عمومی دولت حدود 30 درصد و این نسبت برای سایر کشورها حدود 70 درصد است، گفت: نسبت پایین سهم مالیات به سایر درآمدهای دولت یکی از معضلات تاریخی بودجه‌ریزی در ایران بوده است.

شقاقی ابراز کرد: حدود 35 درصد از منابع بودجه از طریق درآمدهای نفتی و مابقی نیز از طریق انتشار انواع اوراق تأمین می‌شود. این رویه باعث شده تا در سالهای متمادی به‌خصوص در سنوات اخیر با کسری بودجه قابل توجه مواجه شویم. به‌نظر می‌رسد توان اداره کشور با بودجه‌ریزی مبتنی بر نفت وجود ندارد اما تنها در مواقعی با بحرانی مثل تحریم مواجه می‌شویم که این اولویت مد نظر قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به معضلات جدی بودجه‌ریزی وابسته به نفت و به بن‌بست رسیدن اقتصاد نفتی، ادامه داد؛ یکی از مباحث مهم در اصلاح ساختار بودجه بحث کاهش هزینه‌های جاری کنار کاهش سهم درآمدهای نفتی و افزایش درآمدهای مالیاتی در کل منابع عمومی دولت است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه یکی از محورهای ضروری اصلاح بودجه، بحث تغییر ساختار بودجه‌ریزی شرکتهای دولتی است، گفت: 70 درصد بودجه کل کشور به شرکتهای دولتی اختصاص پیدا می‌کند که نحوه هزینه‌کرد در این شرکتها شفاف نیست.

وی افزود؛ بسیاری از مفاسد اقتصادی، اعم از حقوقهای نجومی، استخدامهای خارج از قاعده، فساد و رانت در همین شرکتهای دولتی به‌وقوع پیوسته است که با اصلاح ساختار بودجه بایستی وضعیت این شرکتها نیز تعیین تکلیف شود.

به‌گفته شقاقی شهری، بسیاری از شرکتهای دولتی در 10 سال اخیر به‌سمت زیان‌دهی حرکت کرده‌اند  و به‌جای اینکه اندازه و حجم دولت و شرکتهای دولتی کاهش پیدا کند یک روند صعودی را طی کرده‌اند.

این اقتصاددان، با بیان اینکه حدود 80 درصد بودجه و درآمدها صرف پرداخت حقوق و هزینه‌های جاری می‌شود، گفت: متأسفانه سهم هزین‌ ‌های عمرانی در بودجه کشور ناچیز بوده و حتی در تخصیصها نیز میزان پرداختهای عمرانی با کاهش روبه‌رو می‌شود.

وی با اشاره به معضل صندوقهای بازنشستگی در نظام بودجه ایران گفت: تنها در سال 98 حدود 80 هزار میلیارد تومان از منابع عمومی به صندوقهای بازنشستگی مختلف تزریق خواهد شد. رفته رفته به‌سمتی حرکت خواهیم کرد که نیمی از درآمدهای دولت صرف پرداخت هزینه‌های عمومی صندوقهای بازنشستگی شود این درحالی است که اساساً این صندوقها ماهیت مستقل از دولت دارند.

شقاقی شهری با ابراز اینکه در آینده با صفر شدن پرداختهای عمرانی، بودجه و دولت تنها به صندوق دریافت و پرداخت تبدیل خواهند شد، گفت: شفافیت در هزینه‌ها یکی از اولویتهای اصلی برنامه اصلاح ساختار بودجه است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد؛ افزایش سهم درآمدهای مالیاتی از طریق مبارزه با فرار و کاهش معافیتهای مالیاتی یکی از اولویتهای مهم اصلاح ساختار بودجه در ایران است. همچنین در این برنامه بایستی به کاهش انتشار اوراق نیز پرداخته شود. پیش از این بارها تأکید شده که انتشار اوراق معنایی جز آینده‌فروشی ندارد از همین رو بایستی در برنامه اصلاح ساختار بودجه برای این معضل تدبیر جدی اندیشید.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر