/
۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵

پیمانکاران نفتی با یک سوم ظرفیت کار می کنند

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران می‌گوید به دلیل شرایط اقتصادی کشور، توسعه در بالادست صنعت نفت کاهش پیدا کرده و به همین دلیل پیمانکاران و سازندگان داخلی با یک‌سوم ظرفیت خود کار می‌کنند و دوسوم ظرفیت آنها خالی است.
کد خبر : ۱۷۷۱۲

نبض نفت - «رضا پدیدار» افزود: با خروج شرکت‌های خارجی از پروژه‌های نفت و گاز ایران، توجه دولت به بخش خصوصی داخلی بیشتر شده اما در بخش بالادستی نفت، حجم پروژه‌ها کاهش پیدا کرده است. 

وی اضافه کرد: در بخش اکتشاف و تولید به دلیل ناهمواری‌های اقتصادی، طرح‌های توسعه‌ای کاهش پیدا کرده و یا متوقف شده و به همین دلیل ظرفیت پیمانکاران خالی مانده است. 

به گفته پدیدار، اکنون ۷۵ درصد ظرفیت پیمانکاران و حدود ۷۰ درصد ظرفیت سازندگان داخلی خالی است و این شرکت‌ها با کمتر از یک سوم از ظرفیت خود کار می‌کنند.

وی راه حل این مشکل را خروج دولت از بنگاه‌داری دانست و گفت: همچنین نهادهای حکومتی و بانک‌ها باید از مسیر بنگاه‌داری خارج شده و اجرای پروژه‌ها را در بخش‌های مختلف بالادستی، پایین‌دستی، میان‌دستی و سطح نگهداشت به بخش خصوصی واگذار کنند.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران به مزیت‌های فعالیت بخش خصوصی در صنایع نفت و گاز اشاره کرد و افزود: نخستین حسن ورود بخش خصوصی این است که دولت می‌تواند بر عملکرد این شرکت‌ها نظارت داشته و بهترین کیفیت را برای کار انتخاب کند. 

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که با کنترل قیمت تمام شده می‌توان رقابت سالم بین بخش خصوصی بوجود آورد زیرا بخش خصوصی همواره  قیمت‌هایی پایین‌تر از بخش دولتی دارند و می‌توانند پروژه‌ها را با قیمت مناسب، زمان کمتر و کیفیت بالاتر تمام کنند. 

پدیدار با اشاره به سهم ۸۴ درصدی دولت در مدیریت اقتصاد کشور، تاکید کرد: تا زمانی که ترکیب سبد مدیریت اقتصادی کشور در دست دولت باشد نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه پروژه‌ها استفاده شود.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر