/
۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰

پایان موفقیت‌آمیز پروژه نوسازی بخشی از خط لوله قدیمی مسیر گوره – بهرگان

عملیات تعویض و اتصال بخش آسیب‌دیده ناشی از خوردگی در خطوط قدیم 24 اینچ انتقال نفت گوره – بهرگان با خطوط لوله جدید، توسط واحدهای عملیاتی و تعمیراتی منطقه با موفقیت به پایان رسید.
کد خبر : ۱۷۷۳۵

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی منطقه بهرگان، مهندس رضایی معاون بهره‌برداری خشکی منطقه بهرگان در مورد این پروژه گفت: این خطوط با قدمت 34 سال مسیر مبادلات نفتی بین شرکت نفت فلات قاره ایران (منطقه بهرگان) و مناطق نفت‌خیز جنوب (تلمبه‌خانه گوره) بوده است و نقش بی‌بدیل و استراتژیکی در ذخیره‌سازی نفت‌خام ارسالی مناطق نفت‌خیز در مخازن منطقه بهرگان و صادرات آن داشته است.

وی افزود: پروژه اتصال خطوط جدید به طول تقریبی یک کیلومتر به خطوط 24 اینچ قدیم از محوطه فرودگاه تا درون منطقه بهرگان با قابلیت پیگ‌رانی از مدت‌ها پیش دغدغه مدیریت منطقه برای اجرا بوده است اما تنگناهای لجستیکی و تجهیزات لازم برای اجرای آن وجود داشت که خوشبختانه بلافاصله پس از موافقت مدیرعامل، با نظارت و پشتیبانی مدیریت منطقه و همکاری تعمیرات منطقه خارگ به منظور تامین برخی اقلام نظیر دستگاه برش سرد، اعزام دو نفر از همکاران منطقه خارگ و اقدام جهادی کلیه واحدهای عملیاتی و تعمیراتی در منطقه بهرگان آغاز شد و در مدت سه هفته از زمان تخلیه نفت از خطوط به طول تقریبی 34 کیلومتر بدون هدر رفت نفت به پایان رسید.

به گفته وی، در این عملیات که مورد ستایش نماینده نظارت بر صادرات شرکت ملی نفت ایران نیز قرار گرفت با فراهم آوردن شرایط ایمن و تعامل و همکاری شرکت نفت و گاز گچساران برای کار گرم، ایمنی افزایش یافته و از احتمال برگشت نفت و گاز و خطر آتش‌سوزی جلوگیری شد. وی افزود: با ارزیابی دقیق ریسک، به منظور جلوگیری از هرگونه حادثه و آتش‌سوزی، عملیات اجرایی کار گرم نظیر جوشکاری بیشتر در زمان شب و خنک شدن هوا انجام می‌شد.

به گفته مهندس رضایی، اهمیت پایان این پروژه از این جهت است که می‌بایست این عملیات به دلیل احتمال پر شدن ظرفیت مخازن بهرگان در یک بازه زمانی 22 روزه انجام می‌شد و تاثیری در ذخیره‌سازی نفت تولیدی میادین هندیجان و بهرگانسر بوجود نمی‌آورد. همچنین وجود نفت در لاین‌های فرسوده و اتصال آن به لاین‌های جدید یک عملیات بسیار مهم و ریسک‌پذیر بوده است و خوشبختانه با هماهنگی بسیار خوب همه واحدهای عملیاتی، تعمیراتی و نظارتی نظیر بازرسی فنی و ایمنی، این پروژه بدون هیچ حادثه‌ای به پایان رسید.

در این زمینه مهندس نادر نائینی رییس کارگاه مرکزی منطقه بهرگان نیز ضمن با اهمیت خواندن عملیات اجرایی این پروژه گفت: موضوع اتصال خط جدید به خط قدیمی در این مسیر که قسمتی از آن فرسوده شده بود از مدت‌ها قبل مطرح و منتظر موافقت مسئولان بودیم که بلافاصله پس از آن کار آغاز و در مدت زمان قابل قبول انجام شد.

وی از همه واحدهای عملیاتی و تعمیراتی (کارگاه مرکزی، واحد ساختمانی، برق) تدارکات، HSE، حراست و فرودگاه که با کار سخت و طاقت‌فرسای جهادی در این هوای گرم با زبان روزه و شبانه‌روز نسبت به انجام این پروژه تلاش موثر داشته‌اند و بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای این عملیات را به پایان رساندند، تشکر کرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر