/
۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰

آیا بنزین از سبد سوخت حذف می‌شود؟

خودروسازان علاوه بر اینکه به لحاظ قیمت خودرو مورد گلایه‌اند از نظر سیستم احتراق نیز مورد انتقادند، انتظار داشتیم بعد از نیم قرن سابقه خودروسازی این مسئله حل شده باشد و میزان احتراق و مصرف تا این حد بالا نباشد.
کد خبر : ۱۷۷۳۸

نبض نفت - هم اکنون چهار و نیم میلیون خودروی دوگانه سوز در کشور وجود دارد که اگر استقبال از سی.ان.جی بیشتر شود تعداد این خودروها هم به همان نسبت بالا خواهد رفت. مصرف سی‌.ان‌.جی در ایران در مرز ۲۱ میلیون متر مکعب در روز قرار دارد، یکی از اهداف کوتاه مدت می‌تواند رسیدن به مصرف ۳۰ میلیون متر مکعبی باشد که البته برای نیل به آن لازم است اقداماتی عاجل صورت گیرد تا از این رهگذر گام‌های بعدی برای گاز سوز کردن تمام خودروها برداشته شود.

یکی از انگیزه‌هایی که مردم را به سمت استفاده از این سوخت به جای بنزین سوق می‌دهد، تفاوت قیمت این دو است که فعلا با منتفی شدن بحث تغییر قیمت بنزین و اجرایی شدن افزایش بهای سی.ان.جی کاربرد چندانی نخواهد داشت. اما آنچه به لحاظ کلانِ اقتصاد و در سطح ملی اهمیت دارد اینکه ایران با 33.5 تریلیون متر مکعب بیشترین ذخایر گازی جهان را داراست و تولید 1000 میلیون متر مکعبی هدفگذاری شده است این میزان ذخایر و در کنار آن لزوم صادرات بنزین به خاطر ارزآوری، می‌طلبد که جدای از آنچه مسئولین اصرار دارند مردم نیز جای بیشتری برای سی.ان.جی در سبد سوخت خود باز کنند و رفته رفته بنزین را حذف کنند تا هم پول کمتری بابت سوخت بپردازند و هم به درآمدزایی کشور کمک کرده و محیط زیست را کمتر آلوده کرده باشند. اگر هر خودرو به جای 10لیتر از بنزین مورد نیاز خود، از سی.ان.جی استفاده کند، روزانه از مصرف 50 میلیون لیتر بنزین جلوگیری می‌شود و با توجه به کاهش تقاضای داخل با فراغ بال بیشتری می‌توان به صادرات این فرآورده پرمشتری پرداخت.

حسین امیری خامکانی در این باره گفت: زمانی استفاده از سی.ان.جی با رشد خوبی مواجه بود و جایگاه‌های عرضه سی.ان.جی و خودروهای دوگانه سوز رو به افزایش بودند، یک نهضتی در استفاده از سی.ان.جی ایجاد شده بود. اما متاسفانه  به دلیل عدم افزایش پلکانی قیمت بنزین در مقطعی به گونه‌ای شد که جایگاه‌داران، عرضه سی.ان.جی را اقتصادی ندانستند و یکی پس از دیگری بسته شدند. مردم هم رفته رفته از این سوخت روی گرداندند و مصرف بنزین بالا رفت.

وی افزود: اکنون علیرغم عدم تغییر قیمت بنزین و افزایش نرخ سی.ان.جی هنوز هم به لحاظ مباحث اقتصادی و هم مسائل زیست محیطی استفاده از این سوخت پاک به صرفه‌تر است و باید استفاده از آن از سوی تاکسیرانی و خودروهای عمومی جدی‌تر پیگیری شود. ضمن اینکه به همان نسبت هم شهرداری و شورای ترافیک مجبور نمی‌شوند محدوده طرح را افزایش دهند و این خود موجب رفاه بیشتر مردم می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تسهیلات و مشوق‌ها برای دوگانه سوز کردن خودروها گفت: دولت آمادگی دارد برای دوگانه سوز کردن، تسهیلات و مشوق‌هایی برای مالکین خودرو در نظر بگیرد و در این راستا سازمان بهینه سازی مصرف سوخت باید بیش از گذشته روی این موضوع کار کند و خودرسازان را برای اصلاح سیستم احتراق و کاهش مصرف خودروها تحت فشار قرار دهد.

وی یادآور شد: اکنون میانگین مصرف سوخت خودرو در جهان 7.5 لیتر در هر یکصد کیلومتر است در حالی که در کشور ما بیش از 11.5 لیتر در هر صد کیلومتر است که عدد بالایی است. در این بین خودروسازان علاوه بر اینکه به لحاظ قیمت خودرو مورد گلایه‌اند از نظر سیستم احتراق نیز مورد انتقادند، انتظار داشتیم بعد از نیم قرن سابقه خودروسازی این مسئله حل شده باشد و میزان احتراق و مصرف تا این حد بالا نباشد.

منبع: ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر