/
۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳

امضای تفاهمنامه توسعه گردشگری در محدوده سدها

وزارت نیرو با سازمان گردشگری برای استفاده از محدوده سدها در جذب گردشگران حوزه سلامت، ورزشی و طبیعت گردی تفاهمنامه امضا کردند.
کد خبر : ۱۷۸۱۳

نبض نفت - مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین وزارت نیرو و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با موضوع توسعه فعالیت های گردشگری در حاشیه سدها روز سه شنبه ۷ خرداد ۹۸ با حضور اردکانیان وزیر نیرو و  مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی،  مصطفی سالاری استاندار گیلان و غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان برگزار شد.

وزیر نیرو در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه به دنبال بهره مندی از فعالیت بخش خصوصی برای تقویت گردشگری در محدوده سدها هستیم، گفت: این موضوع قدیمی است و همواره با چگونگی رفع مدیریت آب کشور روبرو بوده است و امروز مدیریت آب کشور به سطحی رسیده است که مقررات خودش را ایفا کند و هم اینکه اجازه استفاده از این منابع طبیعی فراهم کند.

رضا اردکانیان با بیان اینکه از پایان سال گذشته جلساتی در مدیریت منابع آب کشور در رابطه با این موضوع برگزار شده است، تصریح کرد: تاکیدات رییس جمهور بر تسریع این موضوع تاثیر گذاشته است.

او با تاکید بر اینکه یادداشت تفاهم بین وزیر نیرو و سازمان گردشگری در راستای توسعه همکاری در این بخش است، گفت: این تفاهمنامه قرار نیست به عکس گرفتن ختم شود، بلکه از فردا اجرایی خواهد شد و با همکاری استانداران تابستان امسال نتایج آن مشخص شود.

سرعت اشتغالزایی گردشگری دو و نیم برابر سایر فعالیت ها

علی اصغر مونسان رییس سازمان گردشگری کشور با اشاره به اینکه گردشگری تنها مربوط به یک سازمان نیست، گفت: با هدف توسعه صنعت گردشگری با سازمان های دیگر همچون وزارت نیرو، وزارت بهداشت و وزارت کشاورزی تفاهمنامه های امضا کرده ایم.

او با تاکید بر اینکه سدها به دلیل موضوع اهمیت آب تاکنون چندان در خدمت گردشگری نبوده است، گفت: گردشگری با حداقل سرمایه می تواند اشتغالزایی کند و از طرف دیگر دو و نیم برابر سریعتر از سایر فعالیت ها اشتغال ایجاد کند.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه 4 پیشنهاد در بخش گردشگر داریم، گفت: در قسمت آب بندها فعالیت خود را شروع کرده ایم که لایروبی آن را انجام می دهیم.

سالاری با بیان اینکه 2 هزار آب بند فعال داریم، افزود: در سال های گذشته نزدیک به هزار آب بند از بین رفته است.

او با تاکید بر اینکه در حریم رودخانه های گیلان می توانیم هزاران شغل ایجاد کرد، اظهار کرد: این موضوع به حراست از حریم رودخانه ها نیز کمک می کند.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه گردشگری سومین بخش تاثیرگذار در اقتصاد است، گفت: در حال حاضر ظرفیت های آبی در استان خوزستان در بخش گردشگر معطل مانده است و این رویکرد جدید وزارت نیرو برای مشارکت بخش خصوصی بسیار مثبت است و خوزستان را از فضای امنیتی خارج می کنند، چراکه پیش از تعداد سدها و...عامل امنیتی شدن این منطقه بوده است.

شریعتی با بیان اینکه در نوروز روزانه ده هزار نفر از سدها بازدید می کردند، افزود: توسعه گردشگری به رونق اقتصادی منطقه کمک می کند اما باید بروکراسی موجود باید حذف شود

توسعه گردشگری ورزشی و سلامت در محدوده سدها

رضوی مدیرعامل آب منطقه ای تهران نیز با اشاره به اینکه در استان تهران از نظر طبیعی شرایطی وجود دارد که باعث شکل گیری تاسیساتی برای کارکنان سدها، مجموعه های ورزشی و...شده است، گفت: در حال حاضر این تاسیسات خالی هستند که می توانند در زمینه گردشگری سلامت و ورزشی بکار گرفته شوند.

او با تاکید بر اینکه موقعیت سدهای تهران در نقاط گردشگری است، افزود: تاسیسات کنار سدها زمینه توسعه گردشگری را فراهم کرده است. برای نمونه چشمه های آب گرم دماوند یا کمپ پنجاه هزار نفری طالقان از ظرفیت های گردشگری این مناطق است.

ایزدجو مدیرعامل آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه 9 سد مخزنی در استان خوزستان وجود دارد، گفت: برای ایجاد موزه آب مطالعات گسترده ای در استان خوزستان انجام داده ایم. همچنین زیرساخت های سدها را شناسایی کرده ایم و با توجه به اینکه ظرفیت ها قبلا تعیین شده با هزینه کمتری قابل بهره برداری هستند.

او با بیان اینکه دو مجموعه گردشگری در محدوده آبی استان خوزستان وجود دارد، افزود: در فاز 2طرح 550 هزار هکتاری استان خوزستان موضوع کشاورزی و گردشگری را دنبال کرده ایم.

خرمی مدیرعامل آب و برق استان گیلان با اشاره به اینکه سدهای لاستیکی سازگار با محیط زیست و مناسب برای گردشگری هستند، گفت: در حال حاضر محدوده های آبی گیلان گردشگر دارد اما هنوز پراکنده است.

منبع: موج

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر