/
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۷

ایران؛ بهترین گزینه از نظر حجم، خرید سهل و قیمت مناسب انرژی

ایران تنها گزینه مناسب برای خرید برق و گاز است و اکنون ما چاره‌ای جز خرید از ایران نداریم.
کد خبر : ۱۸۱۰۸

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، لووی الخطیب، وزیر برق عراق در گفت‌وگویی با این شبکه، با اعلام این مطلب، اظهار داشت: اکنون شرایط عراق ویژه است و به برق و گاز نیاز شدیدی دارد، ما هیچ گزینه‌ای جز ایران نداریم و معافیت تحریمی برای خرید گاز و برق از ایران ادامه خواهد یافت.

الخطیب که پیش از این، مدیرعامل شرکت انرژی در عراق بوده و در چند شرکت بین‌المللی نیز کار کرده، در خصوص نگرانی‌های پیش‌آمده در بخش انرژی این کشور پس از تنش‌های به وجود آمده بین ایران و آمریکا، توضیح داد: ما پیش‌بینی‌های خود را به‌ویژه برای تابستان انجام داده‌ایم. ما برنامه‌های تولید خود را به صورت خوشبینانه و مؤثر پیش می‌بریم و نسبت به سال ۲۰۱۸ روند روبه‌رشدی داریم.

وی ادامه داد: تولید برق ما در ماه مه حدود ۳۵۰۰ مگاوات در مقایسه با  مدت مشابه در همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۸ افزایش داشته که با توجه به چالش ما وجود درگیری‌های سیاسی در منطقه، می‌توان گفت که با شناختی که ما از ایالات متحده داریم، بر این باوریم که عراق نباید درگیر مشاجره‌هایی سیاسی در منطقه شود.

به گفته الخطیب، عراق به واردات برق از ایران به‌طور موقت نیاز دارد و این در حالی است که این مشاجرات احتمالاً بیش از ۶ ماه بیشتر طول نخواهد کشید. اما نیاز کشور برای گاز حدود دو یا سه سال طول خواهد کشید؛ یعنی تا زمانی که ما وضع تولید گاز در عراق را بهبود بخشیم.

وزیر برق عراق در بخش دیگری از سخنان خود در باب این که بغداد نگران آن نیست که آمریکا معافیت جدید تحریمی برای واردات گاز از تهران ارایه ندهد، گفت: ما معافیت تحریمی هم برای گاز و هم برای برق از آمریکا داریم. آنها نیاز ما به گاز را می‌دانند. نه جامعه جهانی و نه ایالات متحده آمریکا از اینکه چوب لای چرخ کشور ما بگذارند، خوشحال نیستند.

وی در ادامه افزود: ما اولویت‌های خودمان را داریم. معافیت‌های تحریمی به دوره‌های زمانی خاص تقسیم می‌شود و قابل تمدید است. من معتقدم که آنها معافیت‌های تحریمی ما را تمدید خواهند کرد. زیرا وضع عراق به‌طور کامل، متفاوت از سایر کشورهاست و ما گزینه جایگزینی برای تامین گاز به غیر از ایران نداریم.

این مقام مسئول در باره قیمت گاز دریافتی از ایران و یافتن جایگزین برای آن، اظهار داشت: ما برای پیدا کردن بهترین معامله، آزادیم، اما دخالت احزاب، ایجاد چالش و برتری نفع یکی را بر دیگری نیز نمی‌خواهیم. ما روابط راهبردی با همه همسایگان و همچنین ایالات متحده آمریکا داریم و نمی‌خواهیم کشوری را علیه کشور دیگر تحریک کنیم. ما به کشورهای همسایه گفته‌ایم که آماده انجام معامله گازی و برقی با هر کشوری هستیم. حتی برخی در این زمینه پیشنهاد هم داده‌اند، اما در این میان برای ما گزینه‌ای بهتر از ایران نیست.

وی در پایان و در ادامه اظهاراتش، افزود: ایران بسیار برای ما نزدیک است. وقتی ما درباره پیشنهادها صحبت می‌کنیم منظور ما گاز و برق با هم است. ما اکنون یک هزار و ۱۰۰ مگاوات برق و نیز گاز برای تولید ۲ هزار و ۸۰۰ مگاوات برق از ایران وارد می‌کنیم که مجموع آنها به بیش از ۴ هزار مگاوات می‌رسد. ما گزینه بهتری از ایران  از نظر حجم انرژی، خرید سهل و قیمت مناسب پیدا نکرده‌ایم. به همین دلایل اکنون، بهترین گزینه برای ما ایران است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر