/
۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰

بانه نفعی از «ویسک» نمی‌برد

ویسک از سدهای کشوری است که در حوزه استحفاظی بانه کردستان و سردشت آذربایجان غربی احداث شده و تمام آب آن به شهرستان سردشت اختصاص یافته و منافع بانه تاکنون از این سد تأمین نشده است.
کد خبر : ۱۸۲۵۶

نبض نفت - عملیات اجرایی سد ویسک با استفاده از اعتبارات وزارت نیرو در دهه ۸۰ آغاز شد و در سال ۹۶ به بهره برداری رسید و بخشی از آب آن از منابع آبی شهرستان بانه در بخش نمشیر تأمین می‌شود اما این شهرستان از منابع آن محروم است.

کشاورزان چهار روستا از احداث این سد متضرر شدند

مدیر جهاد کشاورزی بانه در این ارتباط به ایرنا گفت: ۸۹ میلیون متر مکعب آب سد ویسک از حوزه آبخیز بانه تأمین می‌شود و علاوه بر آن زمین‌های کشاورزی چهار روستای بخش نمشیر این شهرستان با احداث آن متضرر شدند و تاکنون هیچ خدماتی از این سد به شهرستان بانه اختصاص نیافته است.

کریم شریفی افزود: در این عملیات روستای ویسک به کلی زیر آب رفت و هم اکنون ۳۰ درصد شامل ۹۰ میلیون متر مکعب از حجم ۳۰۰ میلیون متر مکعبی سد ویسک (سردشت) از حوزه آبخیز بانه تأمین می‌شود انظار می‌رود ۲۰ میلیون متر مکعب آن به اراضی این شهرستان تخصیص یاید.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از کشاورزی منطقه دشت تال بانه به صورت دیم است اظهار داشت: با اختصاص ۲۰ میلیون مکعب آب به این دشت باعث حل مشکل کم آبی ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی و افزایش تولید و رونق اشتغال در این منطقه می‌شود.

فرمانداری بانه پیگیر تخصیص آب به اراضی تال است

سرپرست فرمانداری بانه نیز در این ارتباط گفت: برای اختصاص آب سد ویسک به دشت تال مکاتباتی برای دریافت حق آبه با مدیر کل آب منطقه‌ای کردستان انجام شده و نتایج نهای باید از طریق وزات خانه اعلام شود.

محمد امین زاده افزود: درخواست شده که ۲۰ میلیون متر مکعب آب سد ویسک به زمین‌های زراعی بانه اختصاص یابد که با اختصاص این آب انقلابی در کشاورزی بخش نمشیر ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت: بیش از ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی بخش نمشیر مناسب کشت محصولات زراعی و باغات است که اگر با سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شود علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب بازدهی محصولات نیز بیشتر می‌شود.

سد ویسک در ۳۰ کیلومتری بانه واقع شده که با احداث این سد بیش از ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های این منطقه زیر آب رفت.

شهرستان مرزی با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر