/
۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴

لزوم حمایت دولت از صنعت سی ان جی

اگر از کارخانه‌های تولیدکننده سیلندر‌های صنعت سی ان جی حمایت نشود به تعطیلی کشیده خواهد شد.
کد خبر : ۱۸۲۷۲

نبض نفت - یکی از تولیدکنندگان سیلندر‌های سی ان جی در گفتگو با رسانه ملی در خصوص موانع و مشکلات این صنعت گفت: کارخانه‌های تولیدکننده سیلندر‌های صنعت سی ان جی هم اکنون با کمترین ظرفیت کار می‌کند واگر ازآن‌ها حمایت نشود به تعطیلی کشیده خواهد شد.

مجید صارمی با بیان اینکه یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان بزرگ سیلندر‌های سی ان جی کشور اخیراً به دلیل همین ناملایمات تعطیل شده است، تصریح کرد: همزمان با موج اول طرح تبدیل خودرو‌ها به دوگانه سوز، شش کارخانه برای تولید سیلندر‌های CNG در کشور تاسیس شد، اما متاسفانه امروز از شش کارخانه تولید سیلندر‌های سی ان جی چند کارخانه به تعطیلی کشیده شده است.

وی با تاکید بر اینکه صنعت تولید سیلندر‌های سی ان جی یک صنعت هایتک با فناوری بالا و روز دنیاست که بالغ بر هزار میلیارد تومان در دهه گذشته در این صنعت سرمایه گذاری شد، گفت: اگر بی توجهی به صنعت سی ان جی همچنان ادامه یابد، درآینده نزدیک، کارخانه‌های باقی مانده نیز تعطیل خواهند شد.

این فعال صنعت سی ان جی درباره دلایل نابسامانی‌ها دراین صنعت گفت: در سال‌های اخیر تناسب بین قیمت بنزین و گاز رعایت نشده؛ از سوی دیگر گازسوز کردن خودرو‌ها برای رانندگان هزینه بر بوده و در صنعت خودرو سازی نیز به تولید خودرو با موتور‌های پایه گازسوز که پیمایش آن‌ها تا چهار برابر خودرو‌های بنزینی تبدیلی است توجه نشده است. به همین دلایل گازسوز کردن خودرو‌ها به ظن رانندگان اقتصادی نبوده و از اقبال عمومی خوبی برخوردار نیست.

وی ادامه داد: علاوه بر این آخرین ضربه‌ای که به صنعت سی ان جی زده شد افزایش قیمت آن به رغم ثابت ماندن قیمت بنزین در اردیبهشت امسال بود و این در حالی است که بر اساس استاندارد‌های بین المللی باید قیمت سی ان جی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد قیمت بنزین باشد تا تقاضا برای آن حفظ شود.

صارمی با بیان اینکه امروز بیش از ۴.۵ میلیون خودروی دوگانه سوز در کشور وجود دارد و از این لحاظ کشور ایران دارای رتبه اول در خودرو‌های با سوخت پاک در دنیاست اظهار داشت: این خودرو‌ها روزانه ۲۰ تا ۲۱ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنند در حالی که ظرفیت زیر ساخت جایگاه‌های سوخت گیری سی ان جی در کشور دو برابر این میزان یعنی بالغ بر ۴۰ میلیون مترمکعب است به عبارتی امروز بخش زیادی از این ظرفیت بلا استفاده مانده است.

وی میانگین مصرف روزانه بنزین در کشور را حدود ۹۰ میلیون لیتر عنوان و تاکید کرد: با توجه به ظرفیت استفاده از صنعت سی ان جی و زیرساخت‌هایی که در سطح کشور فراهم شده است، در صورت حمایت دولت برای دوگانه سوز شدن خودرو‌ها قطعا استفاده از گاز سی ان جی مورد اقبال قرار خواهد گرفت و امکان صادرات مازاد بنزین تولیدی کشور در همین شرایط اقتصادی به کشور عراق را خواهیم داشت.

صارمی گفت: اگر یک سیاست کلی و تشویقی در خصوص حمایت از صنعت سی ان جی شکل گیرد علاوه بر اینکه مصرف بنزین و آلایندگی ناشی از آن خصوصاً در کلانشهر‌ها کاهش می‌یابد صادرات آن نیز شکوفا می‌شود که این موضوع برای کشور ارز آوری مناسبی را به همراه خواهد داشت.

جانشین بزرگترین کارخانه تولید کننده سیلندر‌های سی ان جی کشور تاکید کرد: امیدواریم با طرح‌های جدید دولت در صنعت سی ان جی از جمله تبدیل ۲.۵ میلیون خودرو به دوگانه سوز و همچنین تبدیل ۱۴۰ هزار دستگاه تریلی دیزل به دو گانه سوز مجددا شاهد شکوفایی این صنعت در کشور باشیم.

منبع: صدا وسیما

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر