/
۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱

ایران و ۶ کشور منطقه در حال تبدیل شدن به منطقه آزاد مشترک

وزیر نیرو گفت: با الحاق جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه اقتصادی اوراسیا، هفت کشور به عنوان منطقه آزاد مشترک عمل خواهند کرد.
کد خبر : ۱۸۳۶۵

نبض نفت - رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه سومین کارگروه همکاری‌های استانی ایران و روسیه در جمع خبرنگاران گفت: اراده سیاسی بین سازمان‌های مرکزی و دولت‌ها لازم هست، اما کافی نیست و کافی بودن آن در گرو فعال شدن بخش های خصوصی دو کشور است.

وی افزود: در این فرایند، چارچوب‌های همکاری تعریف شده است، اما یک سری پروژه‌های بزرگ صنعتی ناچارا باید توسط برخی سازمان‌های دولتی دنبال شود ولی عمده توسعه روابط به تحرک بخش خصوصی بر می گردد و لازم است بخش خصوصی نیز با رعایت استانداردهای موجود دنیا در این زمینه حرفه‌ای عمل کند.

وزیر نیرو ادامه داد: لازم است ما دولتی‌ها با کمتر کردن نقش خودمان در یک سیستم کاملا متمرکز، فضا را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم؛ هرچند الان هم به این گونه است اما امیدواریم که از این پس این نگرش پررنگ‌تر شود.

اردکانیان اظهار کرد: با الحاق جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه اقتصادی اوراسیا، هفت کشور به عنوان منطقه آزاد مشترک عمل خواهند کرد.

وی اظهار کرد: کشورهای ایران، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس، ارمنستان و ویتنام که تاکنون ملحق شده به محض این که این موافقتنامه در مجالس این کشورها مراحل قانونی خود را طی کند، بازارهای این کشورها به عنوان منطقه آزاد عمل خواهند کرد و بین ایران و اوراسیا 800 قلم کالا از تعرفه ترجیحی برخوردار شده و فضای مساعدی را برای اشتغال به‌ویژه در کشور ما فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: محصولات کشاورزی و سایر محصولات به راحتی می‌تواند از طریق راه آهن و مرز زمینی ارمنستان وارد این منطقه شده و این موضوع قطعاً تاثیر بسزایی در مسایل اقتصادی خواهد داشت و متقابلاً کشورهای صادر کننده غلات در سطح دنیا از جمله روسیه و قزاقستان می‌توانند از موقعیت ایران برای صدور غلات کشور خود از مسیری کوتاه‌تر از مسیر فعلی و از طریق بنادر جنوبی ایران اقدام کنند.

وزیر نیرو با بیان اینکه قطعاً در این رابطه مناطق آزاد ایران در نواحی شمالی از اولویت بالاتری برخوردارند، افزود: گردشگری در دریای خزر، یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده است که تاثیر چشمگیری در رونق اقتصاد محلی خواهد داشت.

اردکانیان ادامه داد: تماس‌های منظمی بین مسئولان بانکی دو کشور برقرار است و حداکثر حدود یک ماه دیگر به‌منظور حل و فصل مسائل باقیمانده، جلسه‌ای بین بانک‌های مرکزی جمهوری اسلامی ایران و روسیه برگزار خواهد شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر پروژه های بسیار خوبی در زمینه انرژی بین ایران و روسیه در حال اجراست، افزود: امروز بعدازظهر وزیر انرژی روسیه به عنوان رئیس کمیسیون مشترک وارد تهران شده و با وزیر نفت ایران جلسه خواهد داشت، فردا نیز در اصفهان مباحث مفصل‌تر کمیسیون مشترک مطرح و دنبال خواهد شد.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر