/
۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
نیوزیلند:

حمله به نفتکش ها در دریای عمان اقدامی مشکوک است

وینستون پیترز، وزیر خارجه نیوزیلند امروز(سه شنبه) با صدور بیانیه ای با محکوم کردن حمله چند روز قبل به دو نفتکش در دریای عمان، آن را اقدامی تحریک آمیز و مشکوک خواند و ضمن محکوم کردن چنین حوادثی، نسبت به بروز آن ابراز نگرانی شدید کرد.
کد خبر : ۱۸۴۰۸

به گزارش نبض نفت، رادیو نیوزلند (آر ان زی) روز سه شنبه به نقل از وزیر خارجه این کشور افزود از آنجایی که این قبیل حملات تهدیدی بزرگ برای تشدید تنش در منطقه است و می‌تواند عواقب بسیار خطرناکی برای این منطقه و جهان داشته باشد، هر محاسبه غلط از این این حادثه مشکوک می‌تواند عواقب خطرناکی برای جهان در پی داشته باشد، بنابراین در این مقطع زمانی نباید دست به اقدامی نابه جا زد که صلح و امنیت جهانی را در خطر بیاندازد.

پیترز در این خصوص گفت: "بی تردید امنیت آب های بین المللی برای تجارت و اقتصاد همه کشورهای جهان اهمیت حیاتی دارد، بنابراین از همه طرف‌های درگیر در این مناقشه می‌خواهیم احتیاط، خویشتن داری و عقلانیت را در پیش بگیرند و از انجام پیش داوری، محاسبات غلط و ادعاهای نادرست علیه دیگری پرهیز کنند.

دو فروند کشتی نفتکش در دریای عمان روز پنجشنبه ۲۳ خرداد هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند.

نخستین شناور ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه صبح پنجشنبه در فاصله ۲۵ مایلی بندر جاسک ایران دچار حادثه شد و یک ساعت بعد، نفتکش دوم در فاصله ۲۸ مایلی این بندر دچار حریق شد یکی از کشتی‌ها از قطر عازم تایوان و کشتی دوم از عربستان سعودی راهی سنگاپور بود.

بسیاری از تحلیلگران وکارشناسان سیاسی و نظامی امکان دخالت نظامیان آمریکایی، سعودی و صهیونیستی را در این حادثه منتفی ندانسته و عنوان می‌کنند که این کشورها برای تشدید اوضاع و بهره برداری از آن، انگیزه لازم را دارند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر