/
۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶

تعداد امضای اسناد مشترک ایران و روسیه به ۱۲ سند رسید

وزیر نیرو گفت: جلسات مشترک امروز ایران و روسیه به منظور بررسی تمامی ظرفیت‌های امضای اسناد همکاری طولانی شد و در نتیجه تعداد اسنادی که امروز امضاء می‌شود به ۱۲ سند مشترک رسید.
کد خبر : ۱۸۴۱۲

نبض نفت - رضا اردکانیان وزیر نیرو در مراسم اختتامیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه اظهار داشت: لایحه همکاری ایران با اتحادیه اقتصادی اورآسیا به تصویب مجلس شورای اسلامی ایران رسیده و در آینده نزدیک به شکل قانون ابلاغ خواهد شد که این مسئله بسیار در روابط اقتصادی ایران و کشورهای منطقه مهم است چرا که بازاری با حدود جمعیت 200 میلیون نفری مورد توجه قرار دارد.

وزیر نیرو با اشاره به طولانی شدن جلسه مشترک با وزیر انرژی روسیه و تیم‌های کارشناسی طرفین گفت: جلسات مشترک امروز به منظور بررسی تمامی ظرفیت‌های امضای اسناد همکاری طولانی شد و در نتیجه تعداد اسنادی که امروز امضاء می‌شود به 12 سند مشترک رسید. یکی از تفاهمنامه‌های مهم بین دو کشور بهینه‌سازی نیروگاه رامین اهواز است، همچنین یادداشت تفاهمنامه‌ همکاری در زمینه انرژی برق نیز به امضا خواهد رسید.

وی افزود: در حوزه حمل و نقل شرایط خوبی برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد و اسناد متعددی به امضا می‌رسد.

وزیر نیرو از مذاکرات خوب طرفین در زمینه برقی‌سازی راه‌آهن اینچه‌برون - گرمسار خبر داد و گفت: طبق مذاکرات انجام شده شرایط مناسبی برای آغاز عملیات این پروژه ایجاد شده و امیدواریم تا دو ماه آینده کار اجرایی آن آغاز شود.

وی افزود: در سایر زمینه‌های مربوط به حمل و نقل مذاکرات و توافقات خوبی داشتیم به طوریکه مذاکراتی در زمینه توسعه چهارجانبه همکاری‌های ریلی بین ایران، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان صورت گرفت، همچنین مذاکراتی در زمینه برقی‌سازی راه آهن سرخس - بندرعباس، برقی‌سازی راه‌آهن تهران - تبریز، ایجاد خط دوم بافق - توربان - زرنگان، ساخت راه‌آهن چابهار - زاهدان - بیرجند و اتصال آن به راه‌آهن بافق - مشهد و همچنین بررسی پروژه ریلی رشت - آستارا به منظور ادامه مذاکرات در ماه‌های آینده درخصوص این پروژه صورت گرفت.

اردکانیان از ابراز تمایل شرکت‌های ایرانی در زمینه صادرات آبزیان پرورشی برای توسعه همکاری‌ها خبر داد و گفت: توافقات خوبی بین طرفین در زمینه حضور بیشتر شرکت‌های ایرانی متقاضی صادرات آبزیان پرورشی از جمله میگو و خاویار در بازار روسیه انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین همکاری‌های دارویی دو کشور و توسعه آن از 2019 تا 2021 میلیادی مورد مذاکره و توافق قرار گرفته به طوریکه داروهای نادر در محوریت توافقات بود.

وزیر نیرو اذعان داشت: راه‌اندازی خط کشتیرانی تفریحی در دریای خزر در چارچوب همکاری‌های فی‌مابین موضوع دیگری بود که مورد توافق طرفین قرار گرفت و امیدواریم هر چه زودتر شرایط توسعه گردشگری دریایی بین دو کشور فراهم شود.

اردکانیان با بیان اینکه توافقات و قراردادها در زمینه انرژی بین دو کشور همواره مورد توجه بوده گفت: تسریع در احداث واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر مورد تاکید طرفین قرار گرفت. همچنین در زمینه نفت و گاز نیز روز گذشته مذاکرات خوبی بین وزرای نفت ایران و انرژی روسیه انجام شد که همین مذاکرات در روز جاری نیز مورد تاکید قرار گرفت.

وی افزود: ایجاد کریدور سبز گمرکی و عملیاتی کردن آن یکی از مهمترین نکات مورد مذاکره بود؛ همچنین احداث 4 واحد نیروگاه حرارتی در استان هرمزگان به ظرفیت مجموع 1400 مگاوات با وام کشور روسیه مورد توافق دو طرف واقع شد.

وزیر نیرو تصریح کرد: پس از 4 سال توقف در زمینه همکاری‌های مربوط به آب، مقرر شد شاهد توسعه همکاری‌ها در این بخش باشیم که این همکاری‌ها می‌تواند در زمینه انتقال تکنولوژی و استفاده از خدمات فنی مهندسی دو کشور صورت گیرد که امیدواریم نتایج آن در اجلاس‌های بعدی به صورت گزارش قابل ارائه شود.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر