/
۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵

هدف مخالفان زنگنه تضعیف دولت است

هرگونه اخلال در روند فروش نفت و ارزآوری از این حوزه، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به دولت در حوزه مالی می‌زند. نقطه تمرکز مخالفان دولت بر همین مسئله است تا با حاشیه قرار دادن زنگنه، دولت روحانی را با مشکلات عدیده اقتصادی روبه‌رو کنند.
کد خبر : ۱۸۴۴۳

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، گمانه‌زنی‌ها تا جایی پیش رفت که برخی رسانه‌های مخالف دولت از بالا گرفتن اختلاف میان زنگنه با رئیس دولت، آقای روحانی گزارش دادند و اینکه رئیس جمهوری از عملکرد وزارت نفت در شرایط تحریمی راضی نبوده است. این خبرها در حالی منتشر شده که در مجلس و به‌ویژه کمیسیون تخصصی انرژی نه‌تنها خبری از استعفای و استیضاح زنگنه در میان نیست، بلکه بهارستان نشینان متفق‌القول حامی تداوم وزارتی آقای زنگنه هستند و وی را ایده‌آل‌ترین گزینه برای عبور از بن‌بست تحریمی ترامپ می‌دانند.

از این‌ جهت بنده به‌عنوان عضو هیئت‌ رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، خبرهای منتشر شده پیرامون احتمال برکناری زنگنه را کذب و شانتاژ خبری جبهه‌های معاند نظام اسلامی می‌دانم.

از مخالفان آقای زنگنه هم می‌پرسم که چه راهبرد و جایگزینی را برای مدیریت شرایط خطیر کشور پیشنهاد دارند؟ انتقاد گرچه پسندیده است، اما انتقاد یکطرفه و تند منجر به افزایش گره‌ها و بحران‌ها می‌شود.

زنگنه به‌عنوان وزیری که سابقه‌ای طولانی در ساختمان وزارت نفت دارد و به‌ نوعی با نفت و گاز زندگی کرده است، بیش از هر کس دیگری از جزییات صنعت نفت، وضع سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه و آینده این صنعت با خبر است. از سوی دیگر زنگنه در حوزه صنعت نفت چهره‌ای شناخته‌شده و بین‌المللی به شمار می‌آید.

اتفاقا مخالفان آقای زنگنه با عطف به این واقعیت‌ها و اینکه وزارت نفت عملکرد قابل قبولی در تامین نیازهای بودجه‌ای و مالی دولت در شرایط دشوار کنونی داشته به دنبال حذف زنگنه با هدف اصلی، تضعیف دولت روحانی هستند.

طبیعی است که هرگونه اخلال درروند فروش نفت و ارزآوری از این حوزه، صدمات جبران‌ناپذیری را به دولت در حوزه مالی می‌زند. نقطه تمرکز مخالفان دولت بر همین مسئله است تا با حاشیه قرار دادن زنگنه، دولت روحانی را با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه سازند.

از سوی دیگر باید گفت که وزارت نفت به سبب مرکزیت مالی برای کلیت نظام جمهوری اسلامی، فراتر از یک وزارت خانه صرف است و از اساس تصمیم‌گیری‌ها در این وزارت خانه انگار تصمیم‌گیری کل نظام است.

از این‌ رو اگر نقد و انتقادی هم به وزارت نفت وارد است باید این نقدها با در نظر گرفتن شرایط کلی تصمیم‌گیری کشور ارزیابی شود.

 وزارت نفت و شخص آقای زنگنه در این مدت تمام راهبردشان بر این بوده که تا جای ممکن از ظرفیت‌های بین‌المللی برای فروش بیشتر نفت جهت تامین بودجه مالی کشور استفاده کنند. بنده طی سفر کاری که در سال ۲۰۱۸ با آقای زنگنه به روسیه داشتم.

از نزدیک توانمندی و دانش زنگنه را در نشست نفتی مسکو دیدم. وقتی نوبت سخنرانی آقای زنگنه رسید، سکوتی کامل در سالن حکم‌فرما شد و همه وزیران مهم نفتی جهان از روسیه تا خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان گوش به صحبت‌ها و مواضع نفتی آقای زنگنه کردند. وی در این نشست به نحو هوشمندانه‌ای چالش‌های آینده این صنعت را تشریح و کشورهای تولیدکننده نفتی را از این موضوع آگاه کرد که نباید با عرضه زیاد، اهمیت و ارزش دلاری نفت را پایین بیاورند.

زنگنه مثل یک شطرنج‌باز حرفه‌ای نه‌تنها کشورهای تولیدکننده نفتی را متوجه راهبرد جدید نفتی جمهوری اسلامی ایران کرد، بلکه با انجام یک بازی حرفه‌ای تمام رقبا مثل عربستان را میخکوب کرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر