/
۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲

دو رویدادی که قیمت نفت را تعیین می‌کند

دو رویداد مهم طی دو هفته آینده قیمت نفت را در نیمه دوم سال جاری تعیین می‌کند؛ یکی از این وقایع در وین اتفاق می‌افتد و یکی در ژاپن.
کد خبر : ۱۸۵۷۷
دو رویدادی که قیمت نفت را تعیین می‌کند

به گزارش نبض نفت به نقل از اویل پرایس، دو رویداد مهم طی دو هفته آینده قیمت نفت را در نیمه دوم سال جاری تعیین می‌کند؛ یکی از این وقایع در وین اتفاق می‌افتد و یکی در ژاپن.

 دونالد ترامپ در حاشیه اجلاس جی20 هفته آینده در اوساکای ژاپن با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین دیدار می‌کند. سلامت اقتصاد جهان در گروی این دیدار است.

هر دوی این رؤسای جمهور، نیروهای قدرتمندی دارند که آنها را در دو جهت مخالف می‌کشند، از یک طرف هر دو در داخل رأی‌دهندگانی دارند که مخالف عقب‌نشینی در جنگ تجاری هستند. هیچ کدام نمی‌خواهند بازنده باشند. در پکن، شی تحت فشار زیادی قرار دارد. معترضان در هنگ‌کنگ جایی برای خطا باقی نگذاشته‌اند و به‌نظر می‌رسد تسلیم شدن در برابر ترامپ برای شی بسیار مخرب باشد.

ولی هر دو تحت فشار برای پایان دادن به جنگ تجاری هم قرار دارند. ترامپ انتخابات ریاست جمهوری را در پیش دارد و کشاورزی کشورش به‌خاطر عوارض وضع‌شده آسیب دیده است. اقتصاد چین هم به‌شدت به‌خاطر عوارض آمریکا ضربه خورده است و شی می‌خواهد به یک توافق برسند.

خطرات زیادی وجود دارد، اقتصاد جهان رو به کند شدن است، اطلاعات تولید کارخانه‌ای ضعیف هستند. بازار خودرو به‌شدت سقوط کرده و نرخ تجارت در جهان بسیار پایین آمده است. اگر مذاکرات شکست بخورند و آمریکا و چین تصمیم بگیرند با وضع عوارض بیشتر فشار را افزایش دهند، احتمال یک رکود تمام‌عیار وجود دارد.

بانک مریل لینچ آمریکا پیش‌بینی کرده رشد تقاضای نفت در 2019 تنها 0.93 میلیون بشکه در روز باشد و تأکید کرده شکست در مذاکرات تجاری اوضاع را بدتر می‌کند. این بانک طی یادداشتی اعلام کرد: «عوارض بیشتر رقم پیش‌بینی ما را پایین‌تر می‌آورد. تنش‌های تجاری بیشتر ریسک رکود اقتصاد جهان را بالاتر می‌برد».

رویداد دیگر اجلاس اوپک و متحدانش در وین است. پس از اختلاف بر سر تاریخ این اجلاس، این گروه تصمیم گرفته اول و دوم جولای در وین دیدار کند.

به‌ نظر می‌رسد در این‌جا بی‌ثباتی کمتری وجود داشته باشد. افزایش اخیر قیمت نفت تصمیم‌گیری برای اتحاد اوپک و شرکایش را در وین راحت‌تر می‌کند، چون آنها می‌خواهند کاهش تولید را ادامه دهند، احتمالاً در متعادل نگه داشتن بازار موفق خواهند بود.

استاندارد چارترد اعلام کرد: «‌پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد اگر تولید اوپک در همین سطح باقی بماند، تقاضای نفت جهان بیشتر از عرضه جهانی آن خواهد بود».

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر