/
۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷

ارزش مخزن پارس جنوبی معادل155 هزار تن طلا و 120 سال تولید نفت کشور است

یک مسئول صنعت نفت گفت: ارزش مخزن میدان گازی پارس جنوبی معادل 155 هزار و 992 تن طلا یا120 سال تولید نفت کشور است.
کد خبر : ۱۸۷۳

نبض نفت - به نقل از وزارت نفت، مسعود حسنی، مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی بیان داشت: مخزن گاز پارس جنوبی با 3 هزار و 700 کیلومتر مربع مساحت، دارای ظرفیت 14 تریلیون مترمکعب گاز طبیعی و 19 میلیارد بشکه میعانات گازی است.
وی گفت: این مخزن هشت درصد از ذخایر گاز جهان و 50 درصد ذخایر گاز ایران را تشکیل می‌دهد.
حسنی خاطرنشان کرد: ارزش مخزن پارس جنوبی معادل 155 هزار و 992 تن طلا است. یعنی اگر این مقدار طلا را در کامیون بارگیری کنیم و در هرکامیون 20 تن طلا قرار گیرد، 7 هزار و 800 کامیون و کاروانی به طول 78 کیلومترخواهد شد؛ به عبارت دیگر، مخزن پارس جنوبی ارزشی معادل 120 سال تولید نفت کشور را داراست.
وی یادآور شد: اما رسیدن به این درآمد نیازمند تأسیساتی است که پایدار و ایمن کار و ارزش افزوده ایجاد کند که تبدیل گاز پارس جنوبی به محصولات با ارزش و در واقع احیای این ارزش و تزریق منابع مالی به کشور بر عهده مجتمع گاز پارس جنوبی است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر تولید گاز این شرکت روزانه معادل 2 میلیون و 243 هزار بشکه نفت خام است که پس از پایان توسعه به حدود پنج میلیون بشکه معادل نفت خام افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی عنوان داشت: این میزان تولید وقتی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد که بدانید، شرکت بریتیش پترولیوم (BP ) در سال 2010 موفق به تولید گاز طبیعی، نفت خام، میعانات و ان .جی. ال معادل سه میلیون و 822 هزار بشکه نفت خام شده که این میزان در سال 2014 به سه میلیون و 151 هزار بشکه معادل نفت خام کاهش یافته است.
وی گفت: در واقع ارزش محصولات پارس جنوبی پس از توسعه کامل حدود 2 میلیون بشکه از تولید شرکتی مانند بی.پی انگلیس بیشتر خواهد بود.
به گزارش ایرنا، میدان گازی پارس جنوبی، یکی از بزرگ ترین منابع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران قرار دارد. بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است تا پایان سال 97 توسعه همه فازهای آن (به جز فاز 11) پایان یابد.

 

 ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

منبع : ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر