/
۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳

تاسیسات فشارافزایی در مزدوران صرفه اقتصادی ندارد

مدیر عامل شرکت نفت و گاز شرق گفت: از ۸ تا ۱۰ سال آینده میزان گاز مخزن مزدوران روند رو به افول را طی خواهد کرد و به این ترتیب طبق برآورد‌ها تا ۲۵ سال آینده مجبور به ارسال گاز از عسلویه به این منطقه خواهیم بود.
کد خبر : ۱۹

نبض نفت - محمد مام بیگی با اشاره به اینکه مخزن مزدوران در حال نزدیک شدن به مرحله افت تولید اظهار داشت: با توجه به اینکه گاز این مخزن ترش، سمی و خطرناک است استفاده از تاسیسات فشارافزایی برای این مخزن پیچیده می‌شود و صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: ما در حال حاضر این گاز خطرناک را که از نوع سمی‌ترین گاز در سطح جهان است، از مخزن چاه‌ها خارج کرده و پس از تفکیک و جداسازی مایعات گازی از مایعات گازی تفکیک و جداگانه برای پالایشگاه می‌فرستیم و پس از انجام یک فرایند سخت شیرین شده و جهت مصارف خانگی به خطوط لوله منتقل می‌شود.

مام بیگی با بیان اینکه گاز این مخزن حدود ۳. ۵ درصد هیدروژن و سولفروه و ۶. ۵ درصد نیز گازکربنیک دارد و بسیار خورنده برای چاه‌ها، تاسیسات و خطوط لوله بوده و برای انسان و محیط زیست نیز بسیار خطرناک است، خاطرنشان کرد: این گاز در حدی خطرناک است که اگر فقط چند پی. پی.‌ام از آن استنشاق شود مرگ آنی در پی دارد.

وی یادآور شد: به خاطر حساسیت و خطرناک بودن نوع گاز فعلا برنامه‌ای برای نصب تاسیسات فشار افزایی در مخزن مزدوران نداریم ضمن اینکه هزینه تعمیر و نگهداری تجهیزات را نیز باید در نظر گرفت.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز شرق خاطرنشان کرد: از ۸ تا ۱۰ سال آینده میزان گاز این مخزن روند رو به افول را طی خواهد کرد و به این ترتیب طبق برآورد‌ها تا ۲۵ سال آینده مجبور به ارسال گاز از عسلویه به این منطقه هستیم.

وی درباره کشف میادین جدید کشف رود و توس در منطقه و عدم نیاز به واردات گاز از ترکمنستان نیز گفت: تا زمانی که دکل‌ها در منطقه مستقر نشوند و حفاری به تولید نرسد، میزان تولید از این میادین مشخص نخواهد بود و تا آن زمان هم واردات گاز از ترکمنستان ادامه دارد.

ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر